• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundpass?

F

F.d. 55347

Guest
Har en 5 mån jack russelvalp. Nu undrar jag om "hundpass" som nämns ibland inför utlandsresa. Är det veterinärens Vaccinationsintyg eller?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hundpass?

Har en 5 mån jack russelvalp. Nu undrar jag om "hundpass" som nämns ibland inför utlandsresa. Är det veterinärens Vaccinationsintyg eller?

hej,,kom nyss hem från spanien,,du måste ha ett hundpass,,däri skall rabiessprutor finnas documenterade,,ock också avmaskning,när vi körde av färjan i helsingborg plocka tullen in oss,,

bilen va full av sprit:D,,dom brydde sej inte,,men hunden,,vi hade inte gett honom avmask,,i tyskland,,tullarn sa att ja kan skicka tillbaka er till danmark om ni inte har 2 tabletter o kan ge honom dom när ja tiitta på, vi hade tabletterna,,tur va väl detta,stoppa piller i min falukorv:),

ibland undrar ja över att ja inte blev tullare,,då hade de räckt med ett piller eller två,,i stället för all denna alkohol:D
 

Hanza

HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
564
Medlemskap
2024
Sv: Hundpass?

Hej.
Hundpass är ett måste om du skall slippa lägga hunden i karantän vid återkomst till Sverige.

Avmaskning måste görasmed ett visst antal dagar innan gränsöverträdelse till Sverige.

Räkna med ca 4-5 månader innan du har ett färdigt hundpass då rabiesvaccineringen måste sitta i hunden en viss tid innan blodprovstagning för att se om den har tagit.
 

Ingmarie & Bernt

HBK Medlem
Inlägg
320
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
1634
Medlemskap
2024
Sv: Hundpass?

Det tog oss nästan ett år att bli färdig med passen till hundarna pga att dom klarade inte antikropparna i rabies vaccinationen.
Så var beredd på att det inte alltid är så lätt och att det kan ta tid o kostar massa pengar.
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Hundpass?

Glöm inte att det behövs annan typ av sprutor i t.ex. Spanien/Portugal. Kolla med inhemsk veterinär.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Hundpass?

antikroppskontrollen försvinner den 010112 rabies,,,,men en ,,,bara en spruta måste ges om året för utlandsfärd ock ingen som helst kontroll om de har tagit,,hundpasset e ett måste,,

,,däremot avmaskning,,kommer inte att finnas kvar,,men rådet ja fått,,gör detta för din hunds skull,,vi blir hela tiden mer europeriserande,,svårt ord:wink: men på den vägen är det,,så e vi rädda om varandra som människor,,så kommer våra fyrbenta vänner in i samma bild,,ove,,
 
H

hilding jonasson

Guest
Sv: Hundpass?

Vetrinärer utfärdar pass för husdjur i vilket sedan alla vacsinationer antecknas och noteras hur länge dessa gäller, även friskhetsstatus noteras i samma pass. Detta pass är ett måste och det gäller inom EU. Vi har sådana på våra hundar och även katten. Djuret skall naturligtvis vara chippat eller märkt i örat samt ha rabiesvacsinerats. Numera är blodprovskontroll efter vacsinationen frivillig. Tala med en vetrinär! Vi har bott många år i Portugal och det är inga andra sprutor där. Skall ni vara länge i sydeuropa och där det är mycket mygg i nåt flod delta, skall ni vacsinera även mot hjärtmask. Denna finns inte i Skandinavien ännu och är kanske inte känd av våra vetrinärer. Hunden får den i blodet via två myggbett.
MVH
Hilding
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen