• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundkrockskyddskofångare.

F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hundkrockskyddskofångare.

Jag gillar det inte heller, Har vår lilla voffse inne i bilen. Jag har sett att man fraktar hästar i släp efter bilen och det är inte ett dugg bättre. Skillnaden är häst i bur med hjul under. Hund i bur utan hjul. Båda är lika utsatta vid påkörning bakifrån.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hundkrockskyddskofångare.

Har du försökt.
En väldigt märkvärdig dam, som bodde inte långt från oss när vi var barn. Hon köpte en minihäst i Småland och lyckades på något sätt få in denna i en SAAB combi tvåtaktare och körde denna från Småland till Lilla Edet.
Det finns mycket att berätta om denna damen, hon var snäll, men hade egna lösningar på allt, kanske inte alltid så bra.
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hundkrockskyddskofångare.

Hur verkar det med avgaserna, nä hunden borde givetvis sitta med i husbilen.
Det finns draghundar som åker i släpkärra med ventilerade burar och det kanske är lika illa.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/...F2showqIhlMYT-u9Acjq-ZBZdrFcbUjZ8Nex19LGesUHg

Ur trafiksäkerhetssynpunkt kanske det är ok, men människans bästa vän gör ju att många skaffar husbil som ett av skälen att kunna semestra med matte och husse.

Och att köra med sin bästa vän på det sättet, med ett så stort överhäng i alla väder. Och blir det en olycka är den, den första att stryka med. Ett släp är faktiskt bättre då det ger med sig och inte bara plattas till mot bilen, samt att det är följsamt på ett annat sätt när man svänger.

Kanske inte olagligt men jag skulle inte stoppa någon där som jag är rädd om.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.479
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Re: Sv: Hundkrockskyddskofångare.

Hur verkar det med avgaserna, nä hunden borde givetvis sitta med i husbilen.
Det finns draghundar som åker i släpkärra med ventilerade burar och det kanske är lika illa.
https://encrypted-tbn2.gstatic.com/...F2showqIhlMYT-u9Acjq-ZBZdrFcbUjZ8Nex19LGesUHg

Bakom bilen blir det kanske mer koncentrerat men troligen har dom
filtrerad ventilation. (enbart "tror" då jag inte sökt i ämnet).
Får man i sig mindre skadliga ämnen i bilen eller vid sidan om vägen
kan man ju då fråga sig?
Sätta sin bästa vän i en sådan låda vore kriminellt.
Den där lådan tål inte många kilo bakifrån.
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: Hundkrockskyddskofångare.

För många år sedan pratade jag med en man som körde bärgningsbil. Han talade om att det värsta han varit med om, var när en häst gått genom botten på släpet och fullständigt slipat bort benen mot vägen. Hästen fick avlivas på plats.
För ett tiotal år sedan kom det en man som ville ha hjälp med en kärra för två hästar. Skiljeväggen mellan de båda satt fast och gick inte att flytta. När jag tittar in var det så mycket skit i kärran att väggen hade frusit fast i skiten, jag gjorde rent sedan gick skiljeväggen. Jag påpekade att med all den skit fans risk att golvet tagit skada. Han sa bara ja ja.
Att håll ordning på sina grejer är A och O, vare sig det är hästkärra eller hundlåda.
 
Toppen