• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hunden till Norge genom Finland

B

Byggare Bob

Guest
Hej
Vi hade tänkt åka från Haparanda mot Alta i Norge. Problemet är bara att vi måste, för att ta kortaste vägen köra en bra bit i Finland. Är det någon som åkt den vägen? Hur ställer man sig till medföljande hund dels när man kör in i Finland och sedan när man skall in i Norge igen? Någon som vet?
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Hunden till Norge genom Finland

Hej
Jordbruksverket är entydigt om att Finland tillhör riskområdet för rabies.
Huruvida dom villda djuren känner till detta låter jag vara osagt.
Om tullen i Norge eller Sverige ser mellan fingrarna om du passerar genom
Norra Finland utan att rasta hunden, vet jag heller inte.
Själv körde jag omvägen över Narvik 2007, Längre men klart vackrare.
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Hunden till Norge genom Finland

Hunden måste vara rabiesvaccinerad och ha pass för att få föras ut från Finland till Sverige! Skulle tro att samma gäller från Finland till Norge.
(Från Sverige till Finland finns inga krav.)
Jag skulle inte vilja ta risken att mina hundar skulle bli kvar i Finland ... upp till flera månader!
Var nyligen i Finland och blev inte stoppad i tullen ... men det kändes bra att ha passen med sig!
Mellan Sverige och Norge är det inga krav på hundpass/vaccinationer ... tror jag! // Pirkko
 
Senast ändrad:
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Hunden till Norge genom Finland

Tack kompisar för råden. Det var precis som jag misstänkte, man behöver chansa, men det blir inget med det. Skulle aldrig riskera en beslagtagen familjemedlem. Vi kör mot Narvik och sedan norrut.
Lasse J i Kävlinge eller rättare sagt Dösjebro men det finns väl ingen som vet var det ligger, trots att det begåtts ett stort fältslag här under 1600-talet.
 

Benny & Marie

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2024
Sv: Hunden till Norge genom Finland

vi pratade med vetrinären om att ta in hunden till norge förra sommaren han sa så här om hunden är frisk på vetrinärsintyget så är det lungt det kan vara bara att ha det med sig i bilen
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Hunden till Norge genom Finland

Hej,

Mellan Sverige - Finland och Finland - Sverige och omvänt gäller EU reglerna.
Dvs. EU har sett till att detta är enkelt. Skaffa EU-pass för er hund, så är det aldrig ngt problem.

Jordbruksverkets hemsida ger bra info om detta.

För Norge gäller : (från jordbruksverkets webb-sida)

"Införsel från Norge. Hundar och katter får fritt föras in till Sverige från Norge. Det behövs varken pass, behandling eller tillstånd (men vi rekommenderar alla att ha sina djur ID-märkta och vaccinerade mot de vanliga smittsamma sjukdomarna - se länk till höger).
Det krävs särskilt tillstånd från Mattilsynet för att få ta en hund mellan norska fastlandet och Svalbard - se länk till höger.
Katt och iller får inte föras till Svalbard."


hälsning
jyrkla 274
 

golddigger

HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Ydre
HBK-Nr
1851
Medlemskap
2025
Sv: Hunden till Norge genom Finland

Kollade detta för ett par år sen . Fick beskedet att det går utan alla sprutor och kostsamma veterinärbesök. Åk genom Sverige till Karesuando.Då får man ett antal timmar till at korsa Finland om hunden stannar i bilen.Det är väl ungefär 6 mil. Glöm inte att få klockslagsbevis i tullen.Hunden måste vara chipmärkt för att dom vill scanna den för att kolla om det är hunden i passet.Hundpass fixar veterinären.För oss kostade det ingenting. Fråga Jordbruksverket.Trevlig resa.
 
S

suneAl

Guest
Sv: Hunden till Norge genom Finland

Det är klart att vetrinären fixar HUNDPASSET, men det går Ej på en enda gång.
Har tagit på vår MOLLE så jag vet hur det går till i vårt fall och gäller nog hela linan ut.

Först får hunden en spruta för at bli imun mot rabies, den skall vara i 12 veckor sedan tas en kanyl med blod som i sin tur sänds till ett laboratorium i England, den processen tar c:a 12 veckor, därefter får vetrinären ett provsvar från labbet och om hunden är imun mot rabies så skriver vetrinären ut ett HUNDPASS med stämplar och allt.
ALLT DETTA KOSTADE FÖR 1,5 år 1,700:-
Nu skall Molle i oktober få en nu spruta mot rabies för var annanat år skall hunden ha denna motgift för att HUNDPASSET SKALL vara giltigt.

PS! Tid för att få HUNDPASS tar c:a 6 månader, om allt går bra

MVH / 571:mcride:
 
Senast ändrad:
Toppen