• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hundavgift

Andywood

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
41075
Medlemskap
2025
Jag har alltid undrat varför campingar i utlandet tar betalt för hunden. I Kroatien fanns det speciella utrymme för att duscha hunden så ok. I Tyskland fick vi en goodiebag med hundmat, bajspåsar mm (vilket kändes som att dom måste på nåt sätt försvara hundavgiften) nu är vi i Italien och camping för min husbil kostar 55 euro per dygn plus 5 euro för vår hund. Jag var väldigt nyfiken på hur denna avgift har tillkommit och frågade damen i receptionen. Det finns inga faciliteter för hundar och hundar utnyttjar ju vare sig duschar eller serviceställe på nåt sätt påtalade jag. Damen hade väldigt svårt att förklara varför dom tar 5 euro per dygn för hunden. Till slut sa hon att det är för att dom tillåter hundar på campingen. Efter detta kände jag att jag inte får något vettigt svar på vad som motiverar hundavgift.
Är det någon annan som vet varför denna avgift finns i utlandet?

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Pengar att håva in.

First camp i Sverige frågar om husdjur vid bokning så snart är vi där även här....

MiRe

HBK Medlem
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Så är det i dom flesta länder i Europa. Att ta betalt för varje sak/person och husdjur som tillträder Campingen.
Därför är det bra med Asci kort där ingår 2 vuxna personer och 1hund i priset.
Men det går ej att använda på högsäsong. Har man tur kan man hitta campingar tom Juni
Sen börjar det så nätt i slutet av Augusti.................... //Micke

KettoAvila

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
15460
Medlemskap
2025
Det känns bara som en straffavgift för det mesta.... är hundägare själv här.

ASCI kort är helt värdelös enligt mig, när jag har haft den så gäller inte ens på visa campingar. (där det står påklistrad i receptionen)
Kanske fungerar för pensionärer men för oss som åker under sommarhalvåret så är det (enligt mig) helt värdelös

ekarna56

HBK Medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
35747
Medlemskap
2025

ASCI kort är helt värdelös enligt mig, när jag har haft den så gäller inte ens på visa campingar. (där det står påklistrad i receptionen)
Kanske fungerar för pensionärer men för oss som åker under sommarhalvåret så är det (enligt mig) helt värdelös
Håller fullständigt med, helt värdelöst

Andywood

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
41075
Medlemskap
2025
Vi lämnar denna camping på söndag och till annan närmare Florens. Där skyltar dom t om om att hundar är gratis. Kanske kritiken från hundägare ger resultat. Kan i varjefall hoppas på detta. Det är redan dyrt som det är och jag blev väldigt förvånad när campingar i snitt på 50-60 euro för 2 vuxna. Blir ju närmare 700kr per dygn. Man får helt enkelt börja fricampa mer. Känns dock lite osäkert när man är utomlands

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Det är ju ett kort för lågsäsong och som sådant fungerar det utmärkt och ger stora besparingar på bra campingar. Även andra än pensionärer reser för övrigt på andra tider än juni-aug.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Ofta när hundar kommer på tal så kommer det starkt negativa åsikter från en del. Det gäller allt från oljud från "ständigt" skällande hundar till att de gör sina behov på de mest besynnerliga platser.

Jag kan se en anledning här till en hundavgift där camping- och ställplatsägare vill gardera sig för att hundallergiker, dvs presumtiva övernattare, åker till andra övernattningsplatser och att de därmed går miste om intäkter. Men i så fall borde det ju också gälla barn i alla åldrar som inte kan föra sig utan sparkar boll mellan tält och fordon, skrålar och skränar efter lite för mycket innanför västen eller barnskrik.

Apropå barnskrik, var det inte någon i alla dessa campingprogram som hade en papegoja med sig. En papegojavgift kanske är i antågande?

//Michael, medlem och före detta hundägare

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ofta när hundar kommer på tal så kommer det starkt negativa åsikter från en del. Det gäller allt från oljud från "ständigt" skällande hundar till att de gör sina behov på de mest besynnerliga platser.

Jag kan se en anledning här till en hundavgift där camping- och ställplatsägare vill gardera sig för att hundallergiker, dvs presumtiva övernattare, åker till andra övernattningsplatser och att de därmed går miste om intäkter. Men i så fall borde det ju också gälla barn i alla åldrar som inte kan föra sig utan sparkar boll mellan tält och fordon, skrålar och skränar efter lite för mycket innanför västen eller barnskrik.

Apropå barnskrik, var det inte någon i alla dessa campingprogram som hade en papegoja med sig. En papegojavgift kanske är i antågande?

I många länder är det inte så vanligt att man tar upp efter sin hund, det kanske är så att man räknar med vissa kostnader för renhållning?
Det kan också vara så att man vill begränsa antalet hundar på campingen på ett snyggt sätt, så att det inte avskräcker andra besökare.

Gungner

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
40625
Medlemskap
2025
Jag tror bara det är ett sett att berika sig, många har hundar så det finns en potential att få in mer pengar oavsett om de tillför en kostnad eller inte. I Tyskland såg vi flera ställer som endast tog betalt för hundar under högsäsong, lågsäsong gratis. Tillgång och efterfrågan. Bara att betala eller leta efter ett ställe där hundar inte kostar extra.

Andywood

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
41075
Medlemskap
2025

:D:D:D:D

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Det är inget nytt att avgiftsbelägga oönskade beteenden.
Släpp ut Co2 = avgift
Dubbdäck i vissa städer = avgift

Dessa avgifter är naturligtvis avpassade så att beteendet skall upphöra.
Pengen i sig löser ju naturligtvis inte problemet.

Hundar är ett otyg på campingar, det tillför inget utan tvärt om. (för oss som måste stå ut med dessa)
(frugan blev attackerad av en större frispringande hund på en camping :mad: )

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Släpp ut Co2 = avgift

Hundar är ett otyg på campingar, det tillför inget utan tvärt om. (för oss som måste stå ut med dessa)
Nu har du nog stuckit ut hakan lite väl långt, väldigt många med husbil har hund ,och det fungerar för det allra mesta bra.( ingen hund har jag)
Enligt samma princip ska man inte stå på camping / ställplats heller, eller koppla in elkabeln,allt är avgiftsbelagt

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, oavsett om man bör bli hemmasittare om man har hund eller inte så måste jag fråga på fullt allvar och inget larv.
Hur är det med kattavgift, ungefär samma storlek som mindre hundar. Riktigt vana beresta katter vill gärna ta en promenad med koppel ibland om platsen erbjuder något som ser bra ut efter en noggrann studie genom framrutan (helst i en helintegrerad med rejäl ruta).
Min katt som blev 22 år och uppåt 20.000 mil hade lagt in ljudlig protest om hon inte hade fått gått ut för att husse inte betalat giltig straffavgift för henne, om nu kattavgift finns/fanns ??

M.v.h. JANKRO.

Blaser338

HBK styrelse suppleant
Admin medlem
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Släpp ut Co2 = avgift

Tja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. De gånger jag har sett bråk, större som mindre så har det iaf inte varit hundar inblandade.

Toppen