• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hundar och fyrverkeri

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Hej alla!

En fråga, så här alldeles inpå en stor "skjuthelg".

Hur gör ni med alla stackars husdjur, som är skotträdda?

Vi har själv en blandis, som är så fruktansvärt skotträdd, så vi kan aldrig lämna henne
vid nyår, påsk, etc. etc.
Hon lider så fruktansvärt, ligger och darrar i 4-5 timmar, nyårsafton.
Vill inte följa med ut för att uträtta sina behov. Äter inte, dricker inte.
Det verkar som hon känner vad som väntar. Det kan börja 1-2 dagar före nyår och hålla på 2-3 dar efter.
Vi vägrar att droga henne.
Måste finnas nåt annat sätt. Hjälper inte att åka bort, för det skjuts ju överallt.
Tacksam för alla tips.
HBK 2483/Bengt o Inga-Lill
Tara:dog:vill ha hjälp.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och fyrverkeri

En sak kan ju vara att ha på lite musik i bostaden så att det inte är helt tyst när smällen kommer utan är lite ljud hela tiden , sen vet jag inte hur en hund reagerar om man försöker tryck in lite fetvadd i öronen .
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hundar och fyrverkeri

Hej har själv försökt med Dap som det heter utan framgång nu skall jag sätta i en Dap i eluttaget 1,5 vecka innan nyår + att jag har ett spray av samma märke som kommer sprayas med inomhus .Förra året utan framgång körde jag med sprayet bara.
Det är en hormon som tikarna utsöndrar när valparna är små (ja något liknande har de väl gjort)Sedan ska jag tända upp i huset o ha på en radio eller dyl.
Vi skall ju i väg ca 1,5 bort till Kaxholmen o då får hunden vara hemma för där vi bor är det ännu mera på landet än i lilla Kaxis.
Sedan har jag börjat att nonchalera hunden när han hör när de skjuter något i skogen,håller inte på att larva med honom.
Faktiskt så har han blivit bättre då.
Men tjutet från fyrverkerierna är nog det samma.
Har även hört att Granngården skall ha jättebra tabletter till skotträdda hundar,ska nog in o försöka se om de har några man kan ju testa i alla fall.Men droga hunden njaee tror inte jag skulle göra det i alla fall inte med receptbelagda saker.Hörde med djursjukhuset men blev avrådd av dom./susanne
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Våran hund "Morriz" är oxå väldigt skotträdd och speciellt när dom skjuter raketer som tjuter, han vill gärna gömma sig långt in och under något.
I husbussen vi hade tidigare gjorde min fru en liten grotta långt in under sängen åt honom där han kunde gömma sig, där verkade han känna sig trygg, så försök att göra ett krypin åt er hund där den kan gömma sig.
I övrigt så brukar vi inte gulla med honom utan istället försöka lura honom att det är en "kissemisse ute" då glömmer han det för en stund.
Det är väldigt jobbigt för både hunden och matte/husse men det finns nog inget recept på hur man skall göra bara att försöka vara mot hunden som om inget hänt och försöka få den att känna att matte/husse inte är rädd.

:santa-5-icon:
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och fyrverkeri

Här finns hjälp att få, kanske lite sent nu att börja träna men man kan ju börja jobba inför nästa helg med raketer.

Välkommen till SVEA FIREWORKS – Sveriges bästa Fyrverkeri, raket, bombtårta

Till vår stora glädje bryr sig Zacko inte ett dugg om varken smällare eller raketer. Om det smäller till bredvid honom så lyfter han bara ett öra och bryr sig inte. Men han är ju en stadshund och van vid tradare som låter och sirener från polisbilar och ambulanser.

Vi har medkänsla med er och era djur som har det så svårt under nyår och påsk.


 
F

F.d. 52979

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Hej alla hussar och mattar.

våran Seja är oxå skotträdd. Vi tar en skogtur med henne på fm. för eftermiddagarna vet hon att nu skjuts det. Förra nyårsafton satt vi med henne i gillestugan, hon trivs där under soffbordet, tvn stod på med fullt ljud och vi gjorde henne sällskap, då gick det bra.
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Nu får hundarna känna på hur det är att vara rädd för nåt som inte är farligt...det finns ju ganska många som är rädda för hundar varje dag hela året så en dag per år kan ju inte vara så farligt att vara rädd.

Gott nytt år på er allihop:holly-3-icon:
 
F

F.d. 8765

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Bengt & Inga-Lill
Vi har också en skotträdd hund. Har tyvärr inget botemedel att komma med. Däremot på HBK:s Nyårsfest skall det vara fyrverkerifritt. Vet inte hur omgivningen ser ut, har aldrig varit där, men har anmält oss och har hunden med. Det är tydligen några som har lämnat återbud så ett tips är att ta konakt med arrangörerna och hör om det finns någon vakantplats.
Att gulla eller tycka synd om hunden när det smäller är nog att förstärka rädslan. Med det menar jag INTE att man skall vara känslokall. Tvärtom, visa en glad och tillgiven attityd. Vår hund "Kira" tycker om ett skydd över sej, kryper under soffan etc. Vet att ni har det jobbigt, kan bara beklaga.
Ha i alla fall en riktig GOD JUL och vi kanske ses till NYÅR. Annars ett gott dito.
 
F

F.d. 4811

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Jag har varit ägare av 2 schäfrar som inte har varit skotträdda. I tidig ålder (8 veckor) har jag tagit med dem på platser där det låter väldigt mycket så de har fått vant sig. Efter att jag varit med i Brukshundklubben för valpträning har man fått göra ett BoK-prov i slutet av kursen. Där får hunden träffa bl a spöken som kommer ut från skogen, skrammel och till sist ett skottprov. Det har gått utmärkt.
 
B

Boxer

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Våran hund Carmen (en Flatcoatid Retriver inte en Boxer som man skulle kunna tro) är inte heller det minsta skotträdd. Hon tittar lite förstrött på fyrverkerierna och lägger sej sen och sover igen.
Vi har inte tränat henne på något särskilt sätt eller bor i någon bullrig miljö, hon bara är sån.
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och fyrverkeri

Bäste awl973.
Det är inte bara en dag. Vi har en skjutbana ca 8 km. härifrån, t.o.m det reagerar hon för. Om Du, om jag förstår rätt, är rädd för hundar, så går också det att arbeta bort. Det är i många fall inte hundens fel, att Du är rädd. Det är Du själv som avger fel signaler till hunden. Har en grannfru här intill, som har egen hund, men har tyvärr sagt att vår hund borde avlivas, för att hon är livsfarlig. Andra grannar har sagt motsatsen och gullat med vår hund och blivit "bästisar". Vad ska man tro???
MVH
Bengt
 

Thomas och Lena

FD HBK Medlem
Inlägg
623
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
489
Medlemskap
2023
Sv: Hundar och fyrverkeri

Hej!
Tyvärr samma problem här.
Rambo är "livrädd" för, i första hand raketer. Vi är hemma över nyår, i en miljö som han känner sig trygg i. Försöker att aktivera och träna så mycket som möjligt innan "helvetet" bryter ut frammåt kvällen. Ett rum utan fönster och så ljudfritt som möjligt lindrar lite. Förra nyår var nog det värsta än så länge. Smällandet började redan i mellandagarna, och pågick till efter trettonhelgen! Värst är naturligtvis nyårsafton, men den 1,5-2 veckor av smällande gjorde honom rädd för t.o.m helikoptrar i ett halvår.

Hoppas det blir bättre i år, även om jag inte har någon större förhoppning om det.

/Thomas
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Hej Bengt.
Du är nog en typisk hundägare som inte respekterar folks hund rädsla utan hellre tycker att dom ska arbeta bort den.Klart att det inte är hundens fel att en del är rädda utan det är ligger mer på hundägaren som inte alltid kan hantera sin hund utan säger att den är jättesnäll och vill bara hälsa om den till exempel kommer för nära och ska lukta eller nåt.Kan Du beskriva vilka signaler som är fel? Jag är som tur är inte hundrädd själv men jag gillar inte många hundägares nonchalans och hundskit som ligger här och där.Har DU problem med att Din hund far illa av skjutbanan borde Du flytta med hänsyn till hundens bästa.Det är ju inte hundens fel att Du har valt att bo för nära skjutbanan.
Mvh Peter.:ball-icon:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Vår Saga är jätterädd för fyrverkerier - tal enstaka smällar ganska bra - men raketer!!!!

Vi stannar hemma i känd miljö och ska prova DAB i eluttaget i år. Får se hur det går.

När hon var unghund var hon med vid ett midsommarfirande med massor av fyrverkerier på nära håll. Efter det har hon varit skotträdd.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och fyrverkeri

Har haft 2 labbis och 2 pudlar, ingen hund har varit skotträdd.

Men jag måste erkänna att jag, Eva, avskyr smällare. Ett år när, vi var på Gran Canaria, så låg jag på stranden och slumrade så sött. Då vaknade jag upp med att någon kastade en smällare bredvid mig. Jag led av tinnitus redan innan men efter det så blev det 10 gånger värre.

Alla vi som lider av tinnitus, vet hur jobbigt det är att aldrig ha en tyst minut. Detta kan kanske vara en ny tråd?
 
F

F.d. 7172

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Jag har oxå beställt en skiva, man får hoppas att den kan hjälpa.
:santa-5-icon:
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och fyrverkeri

Min käre Peter!
Jag tillhör nog den kategorin hundägare, som tar ansvar för min hund, vilket inte alla gör.
Jag respekterar folks hundrädsla till det yttersta, t.ex. att hon aldrig får gå fram och hälsa utan att vederbörande person har gett sitt samtycke. Får aldrig hälsa på andra hundar om inte resp. hundägare ger sitt samtycke. Nu råkar det faktiskt vara så, att hon är mycket lydig och vet vad som gäller. Och vad gäller skjutbanan 8 km härifrån, så borde du veta, detta med hundars hörsel, eller?? Jämförelsevis, så hör vi som en tumnagel, hunden hör som en fotbollsplan. Nu kanske det råkar vara så att jag fick hunden i ett senare skede, långt efter skjutbanan. Hade faktiskt ingen aning om denna skotträdsla. Jag räddade faktiskt hunden undan ett skilsmässodrama. På en punkt håller jag faktiskt med dej, om denna fruktansvärda nonchalans som tyvärr råder bland en del hundägare. Hundskit, lösspringande etc. etc. Vad gäller signalerna från hunden kontra den hundrädde, borde du väl vet som inte är hundrädd.
Så innan du rekommenderar mej att flytta, så borde du kanske ha lite mer " torrt " på fötterna.
Jag försöker faktiskt att vårda min kamrat, till min och andras trevnad. Hundrädd eller ej.
Bengt
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Hundar och fyrverkeri

Hej igen Bengt.
Jag får be om ursäkt,du verkar vara en fin människa:)
Hundars hörsel och luktsinne känner jag naturligtvis till,och det var med tanke på deras hörsel jag förslog att du kanske skulle bo på ett lugnare ställe om hunden far illa av ljuden från skjutbanan. Men när det gäller signalerna mellan hunden kontra den hundrädde har jag ingen aning om så det får du gärna beskriva om du vill.
Och när det gäller hundrädsla ska jag rekomendera min nära att dom kan anpassa sitt liv efter andras hundar,rädslan går ju att träna bort.
Mvh Peter.
 

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Inlägg
181
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Hundar och fyrverkeri

Peter!
Det är inte fråga om att vara en fin människa, eller inte.
Huvudsaken är att man tar ansvar för sitt husdjurs välbefinnande.
Tycker nog att den här tråden håller på att spåra ur, tyvärr.
Jag föreslår att den avslutas från och med nu.
Ett stort tack till Er alla som har engagerat er i denna fråga.
Bengt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen