• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hund till Norge

Sv: Hund till Norge

Pass, id-märkt och avmaskad inom 48 timmar innan inresan till Norge. Måste vara ifyllt av veterinär

Behandlingen mot dvärgbandmask skall vara utförd i intervallet 24 - 120 timmar före inresa, och införd i hundens pass
Du kan läsa mer om detta här: Mattilsynet - Veileder: Slik reiser du med kjæledyret ditt

Observera också att det råder förbud mot att införa vissa "farliga" hundraser till Norge (Pittbull, Am-staff och några fler). Info om detta finns också på Mattilsynets hemsida.

/ TommyQ

Behandlingen mot dvärgbandmask skall vara utförd i intervallet 24 - 120 timmar före inresa, och införd i hundens pass
Du kan läsa mer om detta här: Mattilsynet - Veileder: Slik reiser du med kjæledyret ditt

Observera också att det råder förbud mot att införa vissa "farliga" hundraser till Norge (Pittbull, Am-staff och några fler). Info om detta finns också på Mattilsynets hemsida.

/ TommyQ

vi åker också mot Norge med hund och jag har också läst Mattilsynets regler.

Precis som dom säger ovan så är det avmaskning mot dvärgbandmask, id-märkning och pass är det som gäller för en vanlig privatperson och tider enligt TommyQ ovan.

Det står också att hunden bör vara id-märkt med chip så det är inget absolut krav utan en rekommendation och med andra ord duger tatuering
Vår hund är tatuerad i örat och vi avser inte chip märka innan resan.

//jw

Någon som vet hur det är i Finland? Vi har för avsikt att åka den 5 juli via Happaranda till Wasa med vår pappillon Sigge.
Ha en trevlig sommar!

Det står också att hunden bör vara id-märkt med chip så det är inget absolut krav utan en rekommendation och med andra ord duger tatuering
Vår hund är tatuerad i örat och vi avser inte chip märka innan resan.

//jw

Är märkningen gjord innan 2011-07-03 godkänner man tatuering, men endast om den är lätt att läsa. Om hunden är ID-märkt efter 2011-07-03 är det endast chip som är godkänt.

Mattilsynet - Alle hunder skal ha identitetsmerking

Önskar er en "god tur" i Norge. Det är ett vackert land att turista i och normännen är trevliga och gästvänliga. Tyvärr så är det nog ett av Europas dyraste också. Fyll kylskåp, barskåp och dieseltank innan ni passerar gränsen :)

/ TommyQ

aha... du hittade lite mera än jag gjorde :D

ja för våran "gammpojke" är det inget problem med datum eftersom han är född 2006 men lättläst är ju en tolkningsfråga... :rolleyes:

Tillbaka
Toppen