• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund till England o Skottland.

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Vi tänker resa till England o Skottland i sommar givetvis tillsammans med Silla(hunden).Finns det ngn som vet vad som gäller vid införsel av hund till GB? Rabiessprutorna är avklarade, men jag har för mig att jag hört nåt om fästing-behandling hos vet. före inresa. Tacksam för info.Lars B
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Hund till England o Skottland.

Ingen direkt erfarenhet men här finns nog svaret:
Levande djur : Hund och katt eller Införsel och utförsel av hund och katt - Jordbruksverket [NS4 version].

Sen kan ju britterna ha några egna bestämmelser.

Kompletterat. Hittade det här på ett hundforum:

"Tar ni med hund till England så tänk på att rabiessprutan skall vara minst 6 månader gammal. Inom 24 eller 48 timmar före inresan till England skall hunden behandlas mot fästingar och en annan sort som jag inte förstod vad det var"
 
Senast ändrad:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hund till England o Skottland.

Jag tror de har andra regler än tyskland m.m om det nu var skottland eller england.:wideeyed:
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hund till England o Skottland.

Det är enbart vissa färjelinjer som har tillstånd att frakta hundar, förutom tunneln. Info om vilka linjer finns hos ovannämnda DEFRA
 

bjorkis

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
326
Medlemskap
2024
Sv: Hund till England o Skottland.

Tack för era svar.

Sammanfattning av regler enligt Defra.

Rabiesvaccinerad, vaccinationen måste inte vara 6 mån. gammal. Godkänt blodtest måste däremot ligga minst 6 månader tillbaks i tiden.
Hunden måste behandlas mot fästingar och mask av vetrinär minst 24 o högst 48 timmar innan införsel till GB.
Läsbart chip ska finnas i hunden.Pass givetvis plus att alla åtgärder ska vara dokumenterade i passet. Puh.
Hoppas jag uppfattat allt korrekt.

Lars B
 
F

F.d. 28145

Guest
Sv: Hund till England o Skottland.

Passar er for dessa 48 timmar! Komer ni efter blir det att aka tillbaka!
 
Toppen