Sv: Hund med till England
Den sista länken var verkligen användbar.
Vi gjorde en resa med stor husvagn 2004 till Frankrike. Skrev en berättelse om det. Tänkte kanske att det hadde varit roligt att få läsa lite om den shoppingcentrat, som ligger precis där tunnelen till England startar och går under havet. Kanske kul för er och för andra att få läsa om det, mitt ibland alla kalla fakta i tråden.
Hoppa in så startar resan vid en rasteplats i Frankrike. Få lite mat i magsäcken först...
Livsmedel som smakar lite som hemma är alltid ett kärt ämne. Nu menar jag inte att man inte skall prova på något nytt för all del, vilket bara är spännande. Men basvaror som mjölk och sådant tycker i alla fall jag att det är gott att finna som smakar ungefär som hemma. Vi fant ut att denna mjölken i Frankrike smakade ungfär som hemma, väldigt god smak. Det stod pasteurise och under Demi Ecreme på mjölk kartongen. Det var nog Demi Ecreme som gjorde utslaget. Tror att det betyder homogeniserat? Det finns många goda smaker av Yogurt i Frankrike. Även mjölkprodukter som hade olika smak. Min favorit var mjölken med jordgubbsmak. Den smakade lite som en milkshake och gick ned i hög spann hos oss alla.
Hej hopp! Vi har kommit fram till Calais och Cité Europe som ligger precis vid tågterminalen till Eurotunnelen som går till England. Den förbindelsen som har kommit för några år sedan där man kan åka biltåg under havsytan från Frankrike till England. Cité Europe är en populär shoppingcenter där det framför allt kommer många britter och handlar. Ungefär som vi här uppe i nord gärna handlar i Ullared, Gekås.
Nu hade jag läst om denna shoppingcenter redan innan och visste att här kunde man hitta massor med varor till billigt pris. Fast billig och billig? Det var säkert billigt för britterna, men tyckte inte att det var så billigt för oss från scandinavien. Kanske hade det att göra med att det var många märkesvaror. Som i och för seg var billiga i förhållande till vanliga märkesaffärer, men nu var vi inte direkt ute efter den slags varor och det blev heller inte så mycket handlande för våran del.
Som en turist attraktion var den sevärd ifall man hade vägarna förbi. Hela shoppingcenter påminde inte så lite om en flygplats i två olika plan. Många olika slags butiker. Allt från kläder till mat och framför allt alkoholvaror. Britterna handlade in i mängder då det tydligen var betydligt dyrare att handla sådana varorna där hemma. Låter det bekant?
Hade redan tidligare frågat några från England om vad det tyckte om Cité Europe nere i syd Frankrike? Många av dom sa att det inte var så billigt längre än vad det en gång hade varit. Fast man kunde som sagt fortfarande finna märkesvaror till överkomligt pris, typ våra Outlet butiker i scandinavien. Annars var det bara kul att få gå omkring där inne och se på spektaklet. Det fanns ochså en restaurangdel med mat från olika delar av världen.
Den delen var den mest intressanta av köpcentrumet. Man hade lagat till olika hus kulisser av restaurangerna typ teater på nedersta plan. Riktigt kul inslag med utomhus miljöer så att säga inomhus. Dom låg alltså på den nedre plan med utsikt ner till husen från andra våningen. Man kunde komma ner lite överallt via rullbannor. Här fanns ochså hissar då man egentligen inte fick ta med seg barnvagnar eller shoppingvagnar i rullbannorna, på grund av att dom kunde slita seg loss och vara fara för andra.
Jodå! Cité Europe var absolut värt ett litet besök ifall man hade vägarna förbi. Vi blev bara lite besvikna på prisbilden på varorna. Hade räknat med lite lågare priser och, därmed blev det en liten besvikelse då förväntningarna var större än tillbudet. Vi fick hur som helst en fin avkoppling från körningen och det var kul att se så många sympatiska öbor på ett och samma ställe.
Slut på artikeln.....................
Så ta en kick inom
Fuzzy 3,0
Om inte annat så fulla på vuxendricka.