• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i husbil

H

hianders

Guest
Sv: Hund i husbil

Titta bakåt i denna tråd om Våra husdjur. Det har skrivits mycket om hur man har sina hundar i husbilen.
Vi har ju delat av garaget med ett extra våningsplan och en gallergrind mellan långbäddarna under färd. Vi har haft fyra shelties där och det har fungerat mycket bra. Nu har vi bara en kvar så vi har minskat utrymmet lite. Han har kontakt med oss hela tiden.

fru hianders/Inger
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50560

Guest
Sv: Hund i husbil

Vi har en Jack russel tik. hon har en bur, Hårdplast typ. Kattbur

I sätet fast med bilbältet, funkar kanon.
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.476
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hund i husbil

Vi har en Lagotto som sitter i sele kopplad till säkerhetsbältet och är godkänt.
hon ser så lycklig ut när hon sitter och tittar ut genom fönstret, spanar väl efter killar när vi kör.

Mvh
Pelle
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbil

Grattis till valpen, ser ut som en Shih Tzu...... i sådant fall världens bästa husbilshund, tycker i alla fall vi.

bild (22).JPG PA194686.JPG

Sedan det här med bur, sele eller ingenting alls.

För några veckor sedan var vi ute med hyrbilen här i Benidorm, plötsligt blinkar blåljusen på polisbilen bakom..... Snabb omkörning, snett framför oss för att vi inte skulle kunna rymma med vår lilla hyrbil på 1600 cc.

En barsk polisman kommer fram, körkortet! Med darrande hand överlämnar jag det sådär lagom undergivet. Han gör väldigt klart för mig att man kör inte mot rött ljus i Spanien och att göra det med en polisbil tätt bakom sig var väldigt olämpligt förstod jag.

Ja där började min lilla pantomiteater, med rörelser och mimik gjorde jag klart för polismannen att här var det inte bara idiot, utan en mycket ångerfull sådan.

Han började vekna, såg nästan ett leende...... Men då började hunden i baksätet kräva uppmärksamhet av den bistre mannen som pratade med husse. Hon for helt plötsligt runt som en guttaperkaboll där baksätet och i samma ögonblick försvann det begynnande leendet hos polismannen, i stället kom en mycket bekymmersam blick från hans ögon.

Hans ögon fastnade på hunden, nåja det var inte så lätt som hon hoppade, men blicken fastnade på baksätet. "Que, el perro está suelto?" Det vill säga han såg att hunden var lös!

Nu tappade jag helt spanskan, förstod inte ett ord och nu var det polismannen som fick överta pantomiteatern för ett ögonblick. Han gick med stor inlevelse in i rollen och det var rätt underhållande att se en polisman utanför bilen med mimik och rörelser visa hur en hund med stor kraft kan slå ihjäl dig när den kommer som skjuten ur en kanon. Undrar vad andra passerande tänkte var mitt brott när de såg polismannens gestikulerande?

Ja, det hela slutade med att jag gick med i pantomiteatern och bekände mina brott med ivrigt nickande och två fingrar i luften, som inte skulle tolkas som "victory", utan att jag inte bara var en idiot, utan en dubbelidiot!

Sedan lät han oss resa vidare i natten, med hans sista ord klingande, "nunca mas......."

Vi har en fin bur, men Selma hatar den.

Så dagen efter fick "Kinesen" besök redan på morgonen. Ett band inköptes för 2,50 Euros, som vi fäster i låset för säkerhetsbältet och den andra änden i Selmas sele. Fast sitter hon och verkar inte ha något emot det.

Sele1.JPG

Ja, jag tog med rosorna också, om någon av herrarna glömde köpa det igår så går det säkert bra även idag. Själv köpte jag dessa rosor redan den 12 februari och kom hem med dem....... mötte Carola´s frågande blick, som sa "har du bleve´prillig?" Ja, det är inte heller populärt att missa dagen och komma två dagar för tidigt.

Ibland är det tungt....:)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbil

Det där kallar jag en riktigt vass kommentar, men.... Vadå' livsfarligt, rosorna som levererades 2 dagar för tidigt, eller...? :)

För din information kan jag berätta att det gick bra, jag fick förlåtelse.

//Tommy
 
Senast ändrad:

Busotto

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
9280
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbil

Vi har två mopsar i sele på ena soffan och sheltien sitter fast med sele under bordet. Fungerar super och vi slipper bur. Har en canvasbur med i nödfall om det skulle behövas.
 
C

chiva

Guest
Sv: Hund i husbil

Hej, min (kamp)ing hund ligger alltid lös i bilen även under färd. När jag startar motorn går han direkt och lägger sig på golvet framför pass.stolen, ligger och sover där tills jag stannar motorn.
Faktiskt bra att ha med sig, man kan sova lugnt överallt, han väcker mig med ett räligt morrande om det är nåt mystiskt utanför bilen.

Passar på ...Farbror Frank hoppas såren läkt sen han bet dig i Tavira 2013!!:twitcy:
 
F

F.d. 26160

Guest
Sv: Hund i husbil

Hej, har en coonhound ,40 kilo , hur säkrar v hunden i bilen? (Kan inte ha bur). Vi har burstner 810. Tacksam för tips// Ewa o Lennart
 
F

F.d. 55591

Guest
Sv: Hund i husbil

Hej
Vi ska hämta våran pinscher i början av Augusti, och vi funderar på att använda säkerhetsbälte för hund.
 
Toppen