• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i husbil

F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hund i husbil

Nu kommer jag snart att bli portad här.........det finns ju godkända bilselar som man sätter i bilbältet, funkar jätte bra, tänk på både eran o hundens säkerhet.

Eva
 

Barthel

HBK Medlem
Inlägg
22
Kommun
Östersund
HBK-Nr
1567
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbil

Vilket fabrikat o storlek har ni? Vi har också två dvärgschnauzrar och har tänkt köpa bältesselar :)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Hund i husbil

Nu kommer jag snart att bli portad här.........det finns ju godkända bilselar som man sätter i bilbältet, funkar jätte bra, tänk på både eran o hundens säkerhet.

Eva

Ingen risk för portning, vi köpte sele till vår Lagotto funkar perfekt
med bilbältet, lite dyrt bara men värt varenda krona.
/ pelle
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hund i husbil

Hej!

Bälte är suveränt! Vi har två schnauzerkillen med oss. Sänker bordet framför herrarna och då kan dom sträcka ut sig fint i bältena. Eva:yes:
 
R

rickard lindqvist

Guest
Sv: Hund i husbil

Vi har hundsäkerhetsbälte som man sätter i det vanliga husbilsbältet det finns i alla djuraffärer funkar kanon .
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hund i husbil

Hundbälte. Köpt på samma företag som säljer MIM burar, :wub:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hund i husbil

Varför skriver du beroende på hundens storlek, bälte är väl alltid bra!!!! Eva:wub:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hund i husbil

VARFÖR skriver du beroende på storlek??? Bälte är väl alltid bra och ofta enda lösningen.

Vi har två hundar i 20 kg klassen med oss. Bältade och bordet nedhissat så dom har en enorm plats att sprida ut sig på.

Eva :wub:

P.S Din "lilla fetknopp" som du skriver väger vid en kollision i 50 ca 240 kg och i 90 km/tim ca 750 kg. D.S:wideeyed:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hund i husbil

Alltid ngt men har du verkligen en godkänd krocktestad bur som du sätter med bältet? Om inte så är det livsfarligt då de s.k utställningsburarnas "pinnar"/galler absolut inte håller som transportbur. Byt till bälte, mycke bättre.

Vi sänker bordet och hundarna kan sträcka ut sig finns och är bältade.:wub:
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hund i husbil

Ser ju ut som en variant till att sitta lös............köp ett riktigt bälte istället. Om jag gissar vikten till 10 kg på din hund så väger den vid en kollision i 50 km/h ca 400 kg och i 90 km/h ca 1500 kg.,:wideeyed: Eva
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Hund i husbil

Är det hunden som bestämmer? Testa ett riktigt bälte......vi sänker bordet och bältar hundarna som kan sträcka ut sig på ett täcke som vi lägger över bordet.

Kompastgaller är ju livsfarligt för både er och hunden.:wideeyed:
 

Sörren

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbil

Krockar man i 90km/h mot en barriär som det nog är räknat på, med de kilona du anger lär ju ingen i bilen överleva?

:wideeyed:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbil

Ja gud ja, hundarna ska naturligtvis surras fast åt alla håll och kanter...helst buras in också....lite superlim i rumpan gör susen om det ändå känns osäkert...själv har jag både hjälm, knäskydd och armbågsskydd....man vet ju aldrig...lägger alltid minst tvåhundrasextioelva kuddar i framrutan IFALL krocken skulle vara ett faktum...man vill ju att det ska vara mjukt för den man krockar med liksom...Gubben pular jag ner i luckan under golvet...och skruvar fast hundburen ovanpå....det känns säkert tycker jag...man är ju rädd om honom trots allt.
Självklart ser jag till att ha ordentligt med superlim på händerna också, så att jag inte i ett svagt ögonblick råkar ta en....eller i värsta fall båda händerna från ratten....ånej! Kvart i tre är det som gäller...funderar på att steloperera nacken också...säkrast att hålla ögonen på vägen....och speglarna...fast det är klart, allra tryggast är det ju att aldrig ens backa ut från gårdsplanen...sååå....jag tror jag ska ta och släppa ut gubben....efter att jag satt på honom hjälmen förstås...vi har ju trots allt några trappsteg OCH stenplattor på vägen in....

Det är mycket jobb med att vara duktigast på att säkra allt....hela tiden...men nån måste göra det.

/Carola (trött men utomordentligt duktig)
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Hund i husbil

Jättebra inlägg, Carola!

Och visst är det jättefarligt att leva - o ch att ö h t köra ut i trafiken! Ujujuj!
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Sv: Hund i husbil

Vi har ju många kompetenta hundägare i husbilsklubben som värna om sina djur som familjemedlemmar. Hundarna rastas, duschas, fönas mm. Men när det gäller trafiksäkerhet försvinner all omtanke!?! Eller?!?

Hunden i bil

Om du transporterar enstaka hundar i personutrymmet i din bil ska du se till att de transporteras på ett säkert sätt. Du kan också transportera hunden i kombiutrymmet på din bil om du har god uppsikt över den under hela transporten. Hunden ska inte riskera att bli skadad eller lida i samband med transporten. Du måste se till att hunden är säkrad vid inbromsning till exempel genom att använda transportbur eller säkerhetsbälte som är anpassat för hundar.
Ditt fordon ska vara lämpligt för att transportera hunden. Om du transporterar hunden i en bur eller liknande ska denna vara utformad och placerad på ett sådant sätt att hunden får skugga och god ventilation. Detta gäller:
  • Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
  • Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
  • Under transporten ska hunden rastas och få vatten minst var sjätte timme. Den ska få foder med högst 24 timmars intervall.
  • En tik som löper ska transporteras åtskild från hanhundar.
  • En dräktig tik får inte transporteras de två närmaste veckorna före beräknad valpning. Tiken får inte transporteras tidigare än 1 vecka efter valpningen. Det finns undantag från dessa två regler för sällskapshundar som transporteras i personbil och kortare sträcka än 50 kilometer.
  • En hundvalp måste vara minst 1 vecka och naveln bör vara helt läkt för att du ska få transportera den.
Transporter med flera hundar

Om du transporterar flera hundar har du andra bestämmelser att följa. Allmänna krav för transporter med flera hundar
  • Du får bara transportera dina hundar när de är lämpliga att transportera. Hundar som är sjuka eller skadade får inte transporteras.
  • När djuren lastas i eller ur fordonet ska du använda lämplig utrustning.
  • Du ska kunna sköta om hundarna under transporten eller anförtro skötseln till någon som är lämplig.
  • Det fordon som du använder för transporten ska ha ett utrymme som är särskilt avsett för hundar. Utrymmet ska vara avskärmat mot personutrymmet med galler eller nät.
  • Utrymmet där djuren transporteras ska vara utformat så att djuren kan stå upp och ligga ner i naturlig ställning. Om det behövs ska du kunna sätta in skiljeväggar som skyddar hundarna.
  • Utrymmet ska vara utformat så att det skyddar hundarna mot solljus. Det ska ventileras mekaniskt med en fläkt som fungerar även då motorn på fordonet är avstängd.
  • Hundarna får inte förvaras permanent i ett transportmedel.
  • Utrymning ska kunna ske via mer än en utrymningsväg utan besvär eller fördröjning.
PS! Jag är inte själv hundägare. Men jag får inte ihop logiken mellan kärleken till hunden kontra säkerheten.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbil

Ja du Kenth, det där du har kopierat någonstans och lagt in, tror jag att alla hundägare i HBK skriver under på... lite som att "sparka in öppna dörrar".

Diskussionen här i den här tråden har väl mera handlat om hur man på olika sätt säkrar sin hund under färd. Det finns de som säkrar med både hängslen och livrem, medan andra nöjer sig med att deras lilla hund ligger framför fötterna på passageraren. Beror självklart på olika orsaker, inte minst beroende på hundens storlek.

Men den generella omvårdnaden om hunden som beskrivs i det som du lagt in, är jag övertygad om inte finns någon som helst oenighet kring.

Tommy
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: Hund i husbil

Aha, den här tråden handlar om hur hunden ska må bra!!

Läste att om man krockar i 50km/h så väger vår hund ca 100kg, men då tycker jag det är bättre att man rastar lite oftare så man inte kör in i bergväggen, 90km/h så är man tvärdöd oavsett om hunden är bältad eller ej..

Jag som är så tjockskallig, undra vad mitt huvud väger vid 50km/h in i en bergvägg?
Tack o lov finns det inte så många bergväggar som är tvärställda mitt över vägen, mötande långtradare som väger 50ton som man möter i 90km/h med någon meters mellanrum gör att man kanske skulle ha köpt ett par vandringskängor och ett tält istället..


Vår hund mår i alla fall dåligt redan som det är att åka husbil så allt som underlättar för att hunden ska må bra gör vi, det är inte att binda fast den eller stänga in den i bur..

För allt handlade ju om att hunden skulle må bra och det gör vår hund när den får springa fritt i fjällen..

Hos oss är hunden prio1, vårt nicknamn är vår hunds tilltalsnamn:wub:

"Rasta minst var 6:e timme, då skulle jag dö vid ratten om jag försökte hävda den rekommendationen och det är av ett knivhugg"
 
Senast ändrad:
A

Afdragon

Guest
Sv: Hund i husbil

Hahahaha Tack för rolig läsning Los Suecos :) Skrattade högt!!!!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen