• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i Europa

F

F.d. 52923

Guest
Ni som åker i Europa och har hund med

Resan går genom Tyskland-Schweiz-Österrike-Italien

Vad Är Nödvändigt Hunden Har Pass Rabbievaccination

Tacksam Om Svar Ni Som Vet

Lisselott/Chita
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Hund i Europa

Ja du måste Rabbiesvaccininera din hund. Det är numera en enkel sak. En spruta hos veterinär, tror det är 20-25 dagars karens innan ni reser ut. Du får ett Pass för hunden som gäller 3 år tror jag. Problemet är inte att föra ut hunden utan kan komma vid inresan. Vi har rest med våra två hundar i Europa och inga problem. Tänkvärt är att tänka på att avmaska hunden vid hemkomst så att inga farliga "maskar" finns som kan förstöra i vår natur. Bandmasken som finns nere på Kontinenten och tyvärr även här i Skandinavien numera gör att det kan vara farligt att äta bär utan förkokning.
Hade bra på er resa med hunden.
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: Hund i Europa

Hej,
det är också lämpligt med övriga vaccinationer, d.v.s. valp, parvo och framför allt leptospiros som det finns gott om i Europa.
Karin:wink:
 
F

F.d. 30553

Guest
Sv: Hund i Europa

Hej

Nyss hemkommen från. Nederländerna Tyskland Danmark, och vår7 åriga Samojed var
med, till och med på keukenhof där hon gjorde stor succé bland alla asiater,snacka om att bli fotad!! Restaurang besök, mm.Inga problem att ta med hunden. I övrigt, se tidigare inlägg.
Så hon kommer alltid att få följa med Matte och Husse på sina husbils resor.
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Hund i Europa

Det enda som jag tycker är märkligt är att på Campingar och en del Ställplatser på Kontinenten är att det är avgift för hund! Ja faktiskt, frågan är för vad?
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Hund i Europa

Jag rekommenderar också advocate. Som är liknande frontline men skyddar även mot andra smådjur än fästingar
 
F

F.d. 25867

Guest
Sv: Hund i Europa

Det enda som jag tycker är märkligt är att på Campingar och en del Ställplatser på Kontinenten är att det är avgift för hund! Ja faktiskt, frågan är för vad?
Troligen tar dom betalt för att städa upp efter hundarna:mad:
 
F

F.d. 24697

Guest
Sv: Hund i Europa

Kan det vara så, det var den fråga jag ställde när vi checkade in på en Camping i Holland, på skämt till receptionisten:). Men hon menade att det fanns "faciliteter" för hundar s.s. "Hundbar" och utanför området möjlighet att rasta hunden! Jag tror det enbart är ett sätt att dra in en extra peng.
 

Per och Agnetha

FD HBK Medlem
Inlägg
212
Kommun
Håbo
HBK-Nr
9517
Medlemskap
2023
Sv: Hund i Europa

Ni som har tagit leptospiros på era hundar ska det vara 2 sprutor med en månads mellanrum? Var och tog en på min jycke igår , då sa veterinären att hon skulle ha till en om månad för det var första gången. Vi tänker åka ner till Spanien om några veckor. Agnetha
 

GLIDARN

FD HBK Medlem
Inlägg
167
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
20187
Medlemskap
2022
Sv: Hund i Europa

Förutom att vaccinera hunden innan så har vi även avmaskat innan inte bara efter, vill ju inte sprida något härifrån heller. Gör likadant när vi åker till Gotland (avmaskar innan)

Tänk på att i Italien finns det många campingar som inte tillåter hund. Kolla noga innan med campingen vad som gäller. De campingar som tillåter hund har ofta väldigt fina promenadområden iordningställda samt ofta bjuder på plockpåsar. Någon har även haft en strandremsa för hundbad.

Passet ser de bara konstiga ut när man sträcker fram (Kroatien innan de blev EU-medlem). Det är viktigast för att ta hem hunden.
 
Toppen