• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund i europa

F

F.d. 6130

Guest
Vad är det för regler för hundar/katter när man tar med dom på semestern?
Ska man ha pass,sprutor osv.?
Eller är det bara att åka?
Jag vet att man inte får ta med hunden till Finland om den inte har fått sprutor osv.
Hur är det med europa, typ Tyskland och Italien?
 
F

F.d. 6130

Guest
Sv: Hund i europa

Tack!
Då får hunden och katten stanna hemma när vi drar.:confused:
Hittade inget info på forumet, därför ställde jag frågan...;)
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Hund i europa

En repris på mitt tidigare inlägg i frågan:


Det tar ca 5 mån att göra en hund körklar för Europa.

Rabies: Två sprutor mot rabies med en månads mellanrum. Sedan måste en test på att hunden utvecklat antikroppar mot rabies ge positivt svar. Kan göras tidigast 120 dagar efter sista sprutan.

Hunden skall vara ID-märkt och ha pass. I hundens pass finns alla vaccinationer och godkännandet av antikroppar antecknade.

Innan återfärden till Sverige måste hunden ha ett friskhetintyg från veterinär, max 10 dagar gammalt, och ett intyg att den är avmaskad mot dvärgbandmask.
Enkelt att göra i Danmark eller Tyskland, fråga i Turistinformationen.

Se länk jordbruksverket: Införsel och utförsel av hund och katt - Jordbruksverket [NS4 version]

Vidare bör man för hundens säkerhet vaccineras den mot Leptospiros, parvos och ta medel mot fästingar, strandloppor mm.

http://www.sva.se/sv/Malgruppsnavige...ionssjukdomar/

Kolla med din veterinär.
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Hund i europa

Det var så krångligt med hund utanför Sverige, så vi väljer att åka till Norge. Det var
det enda land som funkar utan att man behöver göra någonting alls.

Mizar med vovve
 

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Hund i europa

Samma för oss det får bli norge men jag har tagit rabies spruta men det har ej gått tillräckligt många dagar än. Men det är bra å ha ifall.Min hund lämnar inte gärna mig o älskar att åka bil .Så vad gör man inte för sina familjemedlemmar.
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Sv: Hund i europa

Vi gjorde hela grejen med rabiessprutor och fick sedan ett pass för vår hund.
Hon åkte med oss förra sommaren 8 länder på fyra veckor. Det var som när man åker här hemma.
Det gäller bara att komma igång med sprutorna, även om man inte hinner i år så är nästa på ingång och då är ni klara för utlandresan med er hund eller katt, och sen funkar det som om du tar en sväng här hemma.
Gäller bara som nämns här ovan att få en veterinär som intygar att hunden är frisk och tar tabletterna mot tvärbandmasken. Billigare i Heiligenhafen bl. a.än här hemma och Danmark. Vi brukar köpa med oss tabletterna hemifrån, dom är receptfria.
hälsningar från Barbro och Gert som åker till Danmark i nästa vecka och Tyskland i september med hund. Det gäller bara att komma igång.
 
Toppen