• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hund+husbil?

marie randau

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
9372
Medlemskap
2024
En liten undran! Alla ni som reser med hund, hur gör ni? Har ni hundarna lösa i bilen eller i bur - och i så fall var?
Vi har två hundar ca 40cm höga som vi nu har i burar fastspända på ett säte. Detta är inte optimalt och nu då vi ska byta upp oss letar vi efter tips på hur andra har löst detta! Berätta gärna vilken bil också!
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.139
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Hund+husbil?

Har en Schnauzer ca 20 kg och en Riesenschnauzer drygt 40 kg i en bur i garaget. Har tagit bort översta trappstegen mellan sängarna (långbäddar) så man kan nå buren även inifrån bilen och har kontakt med hundarna när man kör. Har en Eura Terrestra 700 EB.
 

sevallbo

HBK Medlem
Inlägg
386
Kommun
Gävle
HBK-Nr
12327
Medlemskap
2024
Sv: Hund+husbil?

Törs väl knappt säga att jag / vi har alltid haft hundarna lös i bilen . En period hade vi tre st 1 tax , 1 stövare och en airedale terrier . Just nu har vi en munstertjej med oss som också är lös i bilen .Kan tilläggas att jag kört ca 150,000 mil med husbilar under 30 års tid som resande säljare , musiker och marknadsknalle .Sevallbo
 
F

F.d. 55379

Guest
Sv: Hund+husbil?

Vi har hundarna lösa i bodelen och har avgränsat med galler till förardelen.
Jag är dessutom så lagvidrig att jag går omkring i bodelen och brer mackor och småpysslar (när jag inte kör bör tilläggas)
 
H

hianders

Guest
Sv: Hund+husbil?

En liten undran! Alla ni som reser med hund, hur gör ni? Har ni hundarna lösa i bilen eller i bur - och i så fall var?
Vi har två hundar ca 40cm höga som vi nu har i burar fastspända på ett säte. Detta är inte optimalt och nu då vi ska byta upp oss letar vi efter tips på hur andra har löst detta! Berätta gärna vilken bil också!

Har skrivit om detta många gånger men vi har delat av garaget så när vi hade fyra hundar (shelties) så hade de en egen våning med ett glest galler in till bodelen vid färd. Inredd med täcken och kuddar. Vi har en aAdriatik 660 SL med långbäddar och har öppnat upp mellan sängarna mot garaget. Nu har vi bara en hund och har minskat utrymmet något.

Ni kan hitta många förslag under rubriken till höger, Våra husdjur.

fru hianders/Inger

PS Ni som har hundarna lösa under färd, är det inte EU-bestämmelse att de ska vara "förankrade" säkert på något sätt? DS
 
Senast redigerad av en moderator:

bossebagare

HBK Medlem
Inlägg
132
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8546
Medlemskap
2024
Sv: Hund+husbil?

Våran hundar är lösa i våran husbil (har tre stycken småhundar) de ligger framme i hytten mellan framstolarna och ligger pall där inget spring på de när vi kör. Bur blir lite bökigt att ha och garaget går inte att bygga om pga vattentanken är i vägen står på högkant i framväggen i garaget.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Hund+husbil?

Hund i husbil har ju inte bara att göra med hur det är under färd. Det gäller även när man står stilla, antingen man tillbringar tiden i eller vid bilden eller man lämnar bilen för att gå och shoppa.

Hur mycket omak man tar på sig måste var och en själv bestämma, men min erfarenhet är att det lönar sig om man eftersträvar bra lösningar.

Tyvärr hade jag inget garage. Jag tog bort en långbädd, höjde underdelen på sängen till 75 cm, satt in en mellanvägg, två grindar och lade på sängbotten igen. Kostade några hundringar i material och tog några timmar. Men det blev bra!
/M
 

Bilagor

  • _DSC4630-2.jpg
    _DSC4630-2.jpg
    1,3 MB · Visningar: 13
  • _DSC4646.jpg
    _DSC4646.jpg
    1,2 MB · Visningar: 13

Björkgren

HBK Medlem
Inlägg
47
Kommun
Gävle
HBK-Nr
8661
Medlemskap
2024
Sv: Hund+husbil?

Hej! Vi har en airedalterrier som varit med på många långresor, oftast sätter vi fast honom. Han har en dragsele som vi sätter fast kopplet i och detta fäster vi sedan med ett av säkerhetsbältena. Han kan röra sig lite då och är helt nöjd med detta. Roligt att höra att fler har eller haft en sådan trevlig hund som vår Buster är. Han blir 10 år i höst men hänger glatt med fortfarande. Vi bor också i Gävle, men halva året i Axmar.
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: Hund+husbil?

Vi har vår hund(labrador) i sele som är fastspänd i passagerarbältet, han ligger alltid mellan förar/passagerarstolarna!
Med vänlig hälsning Birgittha, Mats och Jeff
 

RM Friberg

FD HBK Medlem
Inlägg
72
Kommun
Malmö
HBK-Nr
15923
Medlemskap
2021
Sv: Hund+husbil?

Hej,

vi håller på att fästa Wilmas hundbur på sidosätet i vår Bürstner Ixeo.
Vi har försökt hitta bra fästpunkter runt detta säte utan framgång, vi blir tvungna att sätta ditt fästen så vi kan spänna fast buren. Sen blir det hur bra som helst:).

Vi skall göra vår jungfrutur med husbilen imorgon och testade i veckan att ta med Wilma. Hon tyckte det var jättekul och hittade sin plats direkt på hennes fäll jag lagt ut på sittplatserna och hon testade även buren som hon känner väl till från bilen. Det var såååå härligt att se ...

Wilma är en mindre hund, så det är kanske lättare att hitta lösningar:).
Det är ju inte bara faran av att få en hund i nacken, det värsta är att hunden kan bli allvarigt skadad, eller värre än så.
Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag inte gjort allt för hennes säkerhet.

Titta själva på denna underbara varelse:)

Maggan/RM Friberg[/ATTACH]
 

Bilagor

  • wilma strandsten.JPG
    wilma strandsten.JPG
    527 KB · Visningar: 2
  • wilma foto.JPG
    wilma foto.JPG
    88,5 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hund+husbil?

Jag har sett på flertalet bilar här nere i Tyskland att dom som har hund och bilar med garage att dom monterat in ett fönster i garagedörren.
 
F

F.d. 50051

Guest
Sv: Hund+husbil?

En Tibbe 14 kg lever på durken i en sele och ett koppel som slutar mellan stolarna ibland spänner jag fast henne i stolens sele, hon kan röra sig i hela? bilen och har en vattenskål tillgänglig

klintan100
 
F

F.d. 30397

Guest
Sv: Hund+husbil?

Garaget samt krocksäker bur typ Mim. Sedan om det om olyckan är framme!! räcker/skyddar eller inte det är ?? :confused:
 
Toppen