• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hummerbrist

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Någon som vet varför det inte går att köpa hummer i E eller i vart fall inte på Costa Blanca där jag har parkerat. Letat på LIDL ALDI Mercadona men nej. Tidigare år har det funnits överflöd av både kokt amerikansk och för den delen färsk okokt hummer. Kanske välfärdsproblem men nyårsafton kräver dessa skaldjur.
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Va…? Har sett färsk och fryst hummer på Carrefour i Finestrat/Benidorm och på Mercadona i Altea. Fryst hummer på Lidl i Finestrat.

Tänker köpa det imorgon eller på torsdag, klart det skall vara hummer på Nyårsafton!

Visa bilaga 219712
Carrefour julskyltning.
Tommy
Här i SAN Fulgensio är det total hummertorka, oklart varför. Kan inte vara mer än 10 mil till Benidorm lagom semesterresa, tack för tipps
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Här i SAN Fulgensio är det total hummertorka, oklart varför. Kan inte vara mer än 10 mil till Benidorm lagom semesterresa, tack för tipps
För säkerhets skull skall jag kolla imorgon, om det har hänt något extraordinärt de senaste dagarna och lägger ut det här efter besök i affären.

Vi ”hörs” här i den här tråden imorgon.

Tommy
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Googlade; ”comprar bogavante en Alicante”, översatt: ”köpa hummer i Alicante”
BED91CE5-C0B4-42E0-846E-FE473131772E.jpg
Om du Googlar; comprar bogavante en Alicante. Så kommer du att få massor av förslag som är närmare San Fulgensio och där du kommer att finna hummer.

För att inte krångla till det så föreslår jag att du börjar med Mercadona i San Fulgensio:

B4E71822-6514-4E13-8A2F-C7A9738213BF.png
Skulle förvåna mig om du inte åtminstone hittar djupfryst hummer där.

Tommy
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Googlade; ”comprar bogavante en Alicante”, översatt: ”köpa hummer i Alicante”
Visa bilaga 219718
Om du Googlar; comprar bogavante en Alicante. Så kommer du att få massor av förslag som är närmare San Fulgensio och där du kommer att finna hummer.

För att inte krångla till det så föreslår jag att du börjar med Mercadona i San Fulgensio:

Visa bilaga 219719
Skulle förvåna mig om du inte åtminstone hittar djupfryst hummer där.

Tommy
Stressa inte med detta Tommy. Var på Mercadona och bunkrade i dag, dom hade som vanligt allt av allt utom hummer och det vi i S kallar saft. Vet du var man kan köpa saft att blanda med vatten, är igentligen det enda jag saknar? Vatten är lite smaklöst. Överlever utan hummer.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kom att tänka på att du troligen var ute och letade hummer för tidigt inför nyårshelgen. Färsk eller levande hummer köper man troligen den 30 eller 31 december. Max ett par dagar innan nyårsafton. Tidigare är det nog bara djupfryst som gäller. I vårt fall så köps de färska nykokta humrarna imorgon.

Sedan det här med vanlig hederlig saft, erkänner jag har själv aldrig saknat Önos hallonsaft och jag har aldrig sett någon liknande spansk produkt. Tror inte att den finns, däremot har jag sett svensk saft i en affär här i området, Supermercado Costa Blanca i Alfas del Pi, som har massor med svenska varor, bl.a. saft.

Vatten är smaklöst. Populärt bland Spanjorerna sedan decennier är gaseosa, ett lätt kolsyrat mineralvatten med naturliga sötningsmedel, finns i massor av smaker.

Den populäraste är La Casera, som är ett lätt sötat mineralvatten.
5CBA38FA-7A33-4536-88CC-10FB1D0E7A8B.png
Populärt hos Spanjorerna framförallt under den varma årstiden är att blanda La Casera med rött vin, eller med öl.

Tommy
 

chipson

HBK Medlem
Inlägg
176
Kommun
Sala
HBK-Nr
2494
Medlemskap
2024
Kom att tänka på att du troligen var ute och letade hummer för tidigt inför nyårshelgen. Färsk eller levande hummer köper man troligen den 30 eller 31 december. Max ett par dagar innan nyårsafton. Tidigare är det nog bara djupfryst som gäller. I vårt fall så köps de färska nykokta humrarna imorgon.

Sedan det här med vanlig hederlig saft, erkänner jag har själv aldrig saknat Önos hallonsaft och jag har aldrig sett någon liknande spansk produkt. Tror inte att den finns, däremot har jag sett svensk saft i en affär här i området, Supermercado Costa Blanca i Alfas del Pi, som har massor med svenska varor, bl.a. saft.

Vatten är smaklöst. Populärt bland Spanjorerna sedan decennier är gaseosa, ett lätt kolsyrat mineralvatten med naturliga sötningsmedel, finns i massor av smaker.

Den populäraste är La Casera, som är ett lätt sötat mineralvatten.
Visa bilaga 219750
Populärt hos Spanjorerna framförallt under den varma årstiden är att blanda La Casera med rött vin, eller med öl.

Tommy
Jo har varit på det spåret men hittar inte ens djupfryst, tänkte på pandemieffekt. Apropå saft så har vi en Costa Blanca vid La Zenia ett långt stenkast härifrån, kollar när jag ligger kort i Arbogapastej. Tack för tips.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Själv kom jag just hem efter shoppingrunda. Då Carola ligger sjuk i influensan så fick jag göra den turen själv.

Först till Mercadona…
6B41B0A7-CF44-419D-BFBD-9D9644F77543.jpeg
Där fanns det levande hummer, men vi kokar inte heller levande djur. Sökte kokt färsk hummer men det var slut, så det blev…
E07C085E-A12D-48DE-840C-5979738D037E.jpeg
… okokt, men djupfryst hummer. Pris på den levande hummern var 26.96€/kg, den djupfrysta 17,95€ för 450 gram, alltså dyrare än den färska!

Gick vidare till Carrefour, där fanns framförallt en lååång kö till fisk och skaldjursavdelninge, fick nummer 276 när man betjänade 232, men det fanns levande hummer…
4EA1345C-D3E7-4C90-997C-B8492B491DBC.jpeg
….. och djupfryst,
282AA52F-4885-4F41-B788-B0B7811285BE.jpeg
….samt ett fåtal vackert röda nykokta. Medan jag stod och väntade blev det färre och färre kokta kvar på tråget, så var det bara 2 kvar och expediten sa. — Ahora tuviste suerte, ¡eran las dos últimas bogavantes cocidas! Att jag hade tur, de var de två sista.
2708E984-7ADD-4786-B427-7013A11BD24A.jpeg
Kom hem med dubbelt så mycket hummer än tänkt, men hummer är populärt hemma hos oss, så det går åt.

Tommy
 
Senast ändrad:

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Hade glömt köpa hummer så frun skickade iväg mig till affären igår.
89:-/st för frusen och 99:-/st för färsk (kokt).
Kostade på fyra färska...
 
Toppen