• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

htc

gunnaro

HBK Medlem
Kommun
Årjäng
HBK-Nr
6766
Medlemskap
2025
Är det någon därute som vet om man kan använda en HTC Desire s som GPS utan att vara uppkopplad till internät. Jag får det inte att funka.
Vore tacksam för svar. :santa-5-icon:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: htc

Du kan använda den som navigator utan att vara uppkopplad. Den blir då lika långsam som en vanlig navigator och kräver fri sikt till satelliterna.

Du måste dock skaffa en app som har kartan i telefonens minne (tex Wisepilot, Navigon). Google Maps Navigation kräver uppkoppling om du inte är förutseende och "förcachar" kartorna.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

... Den blir då lika långsam som en vanlig navigator och kräver fri sikt till satelliterna...
Ajaj Knarrevik, du lysnar aldrig på mig! ;)
Jag har ju sagt att min Garmin 3790 alltid startar snabbt.
Kunde inte låta bli att testa nu genast, den fick fix på 1min 15sek, trots att den inte har varit påslagen på ett par veckor. Inomhus! Mot norr, men nära fönster.
Lång näsa till dig!:snowman-1-icon:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ajaj Knarrevik, du lysnar aldrig på mig! ;)
Jag har ju sagt att min Garmin 3790 alltid startar snabbt.
Kunde inte låta bli att testa nu genast, den fick fix på 1min 15sek, trots att den inte har varit påslagen på ett par veckor. Inomhus! Mot norr, men nära fönster.
Lång näsa till dig!:snowman-1-icon:

En smartphone tar max 5 sek när aGPS är på, om inte så tar den nästan lika lång tid på sig som en Garmin 3790.

Lars o Annica

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
8996
Medlemskap
2026

Så brått är väl bara utryckningsfordon som har,Jag hoppas att flertalet av oss har en minut tillgodå när vi ska starta en resa.

Ni som har så brått att ni måste ha tillgång till navigatorn inom 5 sekunder har mina sympatier i er svåra stund:santa1:

Ha de

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

På 1 minut och 15 sekunder blir det många varv runt Triumfbågen innan man får första fix, och då menar jag fixen mot satelliterna.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Det finns ett program som heter CoPilote där du kan ha kartorna på minneskortet. Funkar i Android om din HTC har det

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det finns ett program som heter CoPilote där du kan ha kartorna på minneskortet. Funkar i Android om din HTC har det

För att kunna användas utomlands är det nödvändigt att kartorna laddas ned till minneskortet men det finns bättre och mer lättanvända appar än CoPilot, WisePilot och Navigon tex.

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026

Så här stod det på Wisepilot hemsida

1: Do I need an internet connection to use Wisepilot?
Yes, you do.

You are not connected all the time though, only for a few seconds at a time when you for example perform searches,

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Så här stod det på Wisepilot hemsida

1: Do I need an internet connection to use Wisepilot?
Yes, you do.

You are not connected all the time though, only for a few seconds at a time when you for example perform searches,

Ja, jag såg det men det finns också ett utlandsläge och valmöjlighet att endast använda kartorna på minnekortet. Jag undrar om dom möjligen har glömt att ta bort den skrivningen när möjligheten att ladda ned kartorna kom. Tidigare fanns inte det alternativet.

Jag skall försöka få svar från WisePilot.

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

På 1 minut och 15 sekunder blir det många varv runt Triumfbågen innan man får första fix, och då menar jag fixen mot satelliterna.
Testade idag igen, dena gången utomhus, både med Garmin och min smart(?)phone.
Garmin 40sek till fix, HTC 15sek. (kommer även att kolla med sambons jobbajfån när hon får den).

Men eftersom jag sällan snurrar runt triumfbågen har jag aldrig upplevt skillnaden besvärande.:)

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

När du testar med din sambos iPhone kommer du att märka att fixen redan är klar när kartan dyker upp på skärmen!

F

F.d. 25168

Guest

När du testar med din sambos iPhone kommer du att märka att fixen redan är klar när kartan dyker upp på skärmen!

Går ud fra at testen udföres således:

afstängt Iphone tändes och derefter eventuelt navigations app, hvad er tiden på dette trykken ??

f.eks en Garmin, tänd, tryk kort, tager inta lång tid for min gamle 660FM.

NB: om man körer i Paris uten påslagen navigator, må man hellere have en bra copilot :):)

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025

Jag trodde att det var bra om en navigator var snabb!

Då trodde du rätt!
Garmin är snabbare en min dubbelkärniga HTC på att navigera, panorera, mm.
Men den tar några sekunder längre tid på sig att starta.
Man får välja vad man prioriterar.

F

F.d. 10329

Guest

Då trodde du rätt!
Garmin är snabbare en min dubbelkärniga HTC på att navigera, panorera, mm.
Men den tar några sekunder längre tid på sig att starta.
Man får välja vad man prioriterar.

Det är hög tid att du byter till iPhone, så kan du inte ha det!

-geva-

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2025
F

F.d. 10329

Guest

Man startar väl inte navigatorn när man redan är i knipa? Åker man i Paris är den väl på hela tiden? :wideeyed:

Det är väl ingen sport att använda navigatorn i tid och otid?
Om man läser alla kommentarer planerar man först med papperskarta som man klottrar på, därefter använder man en laptop med Autoroute med så stor skärm som möjligt. Först därefter en smart telefon eller padda med en snabb och enkel navapp. Men då är det ingen sport längre, alldeles för lätt.

Toppen