• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hopfällbar elcykel

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Vi har nått till 70+ och ambitionen är inte alltid överens med vad alla kroppsdelar tycker. Det som var onödigt och nästan fusk för några år sedan har jag nu ändrat åsikt om. Kort sagt behöver vi elcyklar.
Att slänga upp sådana på cykelstället kanske fungerar idag men räknar med att åka runt några år till och då får det bli i garaget och hopfällbara.

Lite kriterier har man kommit fram till: inte framhjulsdrift, inte för tung, minst 10 Ah i batteriet och lågt insteg. Detta begränsar utbudet något och har funderat på Kringla. Synpunkter och förslag.

Hur mycket skiljer sig en hopfällbar mot en vanlig 28-tummare i cyklingsegenskaper?
 

Sanddammaren

HBK Medlem
Inlägg
874
Kommun
Varberg
HBK-Nr
172
Medlemskap
2024
Hej! Kolla på elhoj.com. Supersmart. Har en liknade från denna firma sedan 9 år tillbaka och den fungerar fortfarande bra. Jag har inget annat med företaget att göra förutom att jag köpt min cykel där.

Hälsningar Sanddammaren
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Tack! Rejält batteri men lite högt insteg. Finns ju återförsäljare i närheten så vi kan titta på den.:)
 

Peter14Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
327
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
30772
Medlemskap
2025
Vi har nått till 70+ och ambitionen är inte alltid överens med vad alla kroppsdelar tycker. Det som var onödigt och nästan fusk för några år sedan har jag nu ändrat åsikt om. Kort sagt behöver vi elcyklar.
Att slänga upp sådana på cykelstället kanske fungerar idag men räknar med att åka runt några år till och då får det bli i garaget och hopfällbara.

Lite kriterier har man kommit fram till: inte framhjulsdrift, inte för tung, minst 10 Ah i batteriet och lågt insteg. Detta begränsar utbudet något och har funderat på Kringla. Synpunkter och förslag.

Hur mycket skiljer sig en hopfällbar mot en vanlig 28-tummare i cyklingsegenskaper?
Har en Kringla och 5 vanliga cyklar, ingen av dessa är elcyklar.

Kringlan är låg, dvs fötterna når marken väldigt enkel. Den är något kortare vilket gör den mer ”aktiv” när du vrider på styret.
Har bara cyklat på asfalt och kan inte avgöra hur mycket den guppar och studsar.
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Vi hade en fällbar el-cykel (20 tum) från NCM (tror det var NCM London) med lågt insteg. Batteriet hade omkring 500 Wh vid 36V, det är verkligen tillräckligt och cykeln var lätt att köra med. Att vara fällbar krävde dock en låg caster-vinkel och styrningen verkade vara lite nervös i början, men efter en stund gick det särskild bra att använda cykeln för korta och långa sträckor. Cykeln är 7-växlad. Inte den bästa lösning, kanske, men hanterar alla vanliga situationer. 2018 betalade jag € 1099 för cykeln, dryg 11000 spänn och det kändes bra. Två år senare sålde jag cykeln för att köpa en MTB (NCM Moscow). NCM cyklar konstrueras i Tyskland med tillverkningen (så klart) utomlands. De använder DAS-kit bakhjul-motorer och mjukvaran till styrnings-systemet är, nja, lite enkelt - men priset är ju verkligen bra och cykeln fungerar utan fel. Min MTB har 4500 km på mätarklockan nu och bara rullar som den ska.
 

HenkeAls

HBK Medlem
Inlägg
510
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2024
Har haft vanliga 20 tums hopfällbara cyklar i många år som alltid medföljt på camping och ofta på tågresor. Och som cykelfantast med både racer och mountainbike I garaget måste jag säga att den hopfällbara är fantastiskt bra och ofta kan ersätta en stor. Men se till att hjul och däck är vanliga dimensioner viljet ju 20 tum är som är en vanlig storlek på barncyklar där däck finns av alla möjliga grovlekar och prisklasser!
 

Knazig & Ilis

FD HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
25947
Medlemskap
2022
Den här ser bra ut. Dessutom laglig med 250w. När man söker kommer det många med 500-1000w



 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.574
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Det blev två sådana här cyklar MTF Fold 1,3 till frugan och mig Bygg hemma sålde dem för 15000/st under en period. De kom idag efter mer än tre veckors väntan.

7 växlar, navmotor bak, 13Ah batteri men inget fast lås på cykeln utan det får man ha med ett löst.
Upplevde den lite vingligare än min gamla vanliga cykel, beror kanske på att den är lite kortare eller kanske bara en vanesak. Anmärkningsvärt är att den ena av cyklarna går lite fortare än den andra med samma inställning. Tycker det främre drevet kunde varit lite större för med sjunde växeln och det 5:te och högsta läget på elen så är det knappt man kan trampa så fort, den går helt av sig självt om man bara trampar runt lite.

Fick inte länken att fungera, vet inte varför.
 

BREAL

HBK Intresserad
Inlägg
1
Kommun
Kalmar
Det blev två sådana här cyklar MTF Fold 1,3 till frugan och mig Bygg hemma sålde dem för 15000/st under en period. De kom idag efter mer än tre veckors väntan.

7 växlar, navmotor bak, 13Ah batteri men inget fast lås på cykeln utan det får man ha med ett löst.
Upplevde den lite vingligare än min gamla vanliga cykel, beror kanske på att den är lite kortare eller kanske bara en vanesak. Anmärkningsvärt är att den ena av cyklarna går lite fortare än den andra med samma inställning. Tycker det främre drevet kunde varit lite större för med sjunde växeln och det 5:te och högsta läget på elen så är det knappt man kan trampa så fort, den går helt av sig självt om man bara trampar runt lite.

Fick inte länken att fungera, vet
Det blev två sådana här cyklar MTF Fold 1,3 till frugan och mig Bygg hemma sålde dem för 15000/st under en period. De kom idag efter mer än tre veckors väntan.

7 växlar, navmotor bak, 13Ah batteri men inget fast lås på cykeln utan det får man ha med ett löst.
Upplevde den lite vingligare än min gamla vanliga cykel, beror kanske på att den är lite kortare eller kanske bara en vanesak. Anmärkningsvärt är att den ena av cyklarna går lite fortare än den andra med samma inställning. Tycker det främre drevet kunde varit lite större för med sjunde växeln och det 5:te och högsta läget på elen så är det knappt man kan trampa så fort, den går helt av sig självt om man bara trampar runt lite.

Fick inte länken att fungera, vet inte varför.
 
Toppen