• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hobby husbil

F

F.d. 14352

Guest
Hej!

Jag ville genom detta forum bara tala om för er alla husbilsägare hur det kan gå när husbilen "lägger av"

Vi har en Hobby van -08. Med denna lilla skapelse begav sig min man och resesällskap ut på vägarna igår. Han skulle till Grythyttan där hans son skulle ha sin avslutning på en kockutbildning.
Han hinner halvvägs när bilen plötsligt stannar och inte startar igen. Via mej här hemma fick vi kontakt med Fords assistans. Fick besked om att bärgningsbil skulle anlända om en timma. Denne kom efter två och en halv timma. Han konstaterar att bilen måste bärgas men att han bara kan ta en passagerare. Jaha!! Ska resten av sällskapet stå här vid vägkanten då eller? Till slut fick vi ordnat en hyrbil. Men denna fick han bara ha i tre dagar samt att den ska återlämnas på samma ställe, Kristinehamn. I vart fall for de iväg mot Grythyttan i denna hyrbil. Som tur var kunde de ordna övernattning men detta var inte speciellt glamoröst. Det var sonens studentrum med plats för en person men som nu fick inrymma fyra.
När jag idag försöker att reda ut allt får jag reda på att vi redan gjort vårt val i och med att vi tog en hyrbil så Ford tänker minsann inte betala för något hotellrum eller någon hemresa. Jag försöker att förklara för dem att detta är ett boende på hjul och nu är vi fråntagna både bil och hem och därmed är en stor del av resan förstörd. När jag påtalar problemet med att komma hem så slår de ifrån sig och säger att det inte är deras problem utan att jag ska ta kontakt med återförsäljaren.
När jag gör det blir jag hänvisad till Ford. Alltså!!
Jag blir lämnad mellan två "hötappar".

Ringer Ford igen och får ungefär samma svar som innan. Resolut ringer jag återförsäljaren och då lovar de att ta ansvaret för detta. Vi får ett hotellrum samt en hyrbil som vi kan lämna tillbaka i Varberg.

I skrivande stund har vi inte fått ett enda livstecken från verkstaden där bilen är. Vet inte vad det är för fel eller när det är klart. Ej heller hur hämtningen av densamma ska gå till. Till saken hör också att bärgaren först drog bilen till Kristinehamn. Där kunde de inte ta emot dieselbilar så de öppnade inte ens huven utan föreslog att min man kunde vänta tills han anställt någon som kunde laga bilen. Därefter forslades bilen till Karlstad.

Vill bara med dessa ord göra er uppmärksamma på att det inte hjälper att köpa en ny bil med nybilsgaranti. I vart fall inte när det krånglar. Man är ganska ensam och hjälplös i dessa situationer. Man får bara hoppas att man har en återförsäljare som vill ha rekommendationer och ett bra rykte. Och man får hoppas att tillverkare av chassi till husbilar förstår vilken unik situation det är när denna inte fungerar. Man har ingen bil och inget hem.

Skulle detta missöde drabba er, STÅ PÅ ER!! Kräv den hjälp ni är berättigade till.

Ha en bra sommar

F

F.d. 10558

Guest
Sv: Hobby husbil

lillamina!
Beklagligt att höra!
Känner lite att, det är nog så att man hamnar mellan stolarna just med husbilar, ingen vill ta ansvar. Man bollas fram och tillbaka i frustration.
Det vore bättre att varje enhet i bygget tog sin del av garantierna och ansvaret som Dometic gör.
Vårt kylskåp gick aldrig över till gasol på automatik. Det tog två dagar, sen var det en reparatör utanför dörren hemmavid. fixat på 10 minuter.
Hoppas att det löser sig snabbt för er nu när det verkligen är rätt husbilsväder.
/Bosse

Senast redigerad av en moderator:
S

SevenEleven

Guest

Usch vad tråkigt!

Vi råkade ut för en liknande sak förra sommaren, dock med vår begagnade bil.
Första turen slutade med att oljan rann ur motorn och vi fick bärgas till verkstad. Eftersom det var helg fanns inget annat än att traska en bra bit tills jag fick tag i en hyrbil så vi kunde åka hem. Nästa dag åkte vi ner och tömde husbilen på grejer och lämnade tillbaka hyrbilen.

Detta skedde på premiärturen och handlaren gick med på att stå för kostnaderna samt att hämta bilen på verkstaden och gå igenom den lite extra. Dessutom fick vi extra garanti på motorn efter som vi blev lite skeptiska efter det inträffade.

Handlaren är Bengt i Örkeljunga och efter detta proffsiga bemötande kan jag vamt rekommendera dem.

F

F.d. 14352

Guest

hej!
det låter som ett drömsenario. tänk om det hade varit så enkelt. så mycket ilska man hade kunnat hålla inne med och så mkt lättare livet hade varit.

jag har fått fantastisk hjälp av Forsbergs. de hjälpte oss med hyrbil till varberg samt hotellövernattning. kanske det blir bengt nästa gång när man har sparat så mkt pengar att man kan inhandla en carthagoo.....

tack för omtanken..

F

F.d. 14352

Guest

hej!

låter som om man inte är ensam. men just när det händer känner man sig oerhört ensam och övergiven. just nu känner jag inte alls för husbil, men det går nog över när min lilla kompis kommer hem och är frisk..

ha en gó sommar

S

SevenEleven

Guest

Jo jag vet hur det känns. Det var nästan att vi ville lämna tillbaka bilen och glömma det här med husbil men som tur var gjorde vi inte det och nu mer erfarenheten i bagaget vet vi att det mesta går att lösa och vi är glada att vi har kvar vår husbil .. =)

F

F.d. 839

Guest

711,

Jag har haft fler såna motgången och varje gång har jag sagt samma som ni har sagt "Nej du får det vara nog, jag ska sälja husbilen" men som tur behöll jag den. Efter ett tag så har man glömt det hela och börja gladligen på ett nytt äventyr ;)

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 6238

Guest

Lillamina.
Eftersom allt är BOTTEN nu så tänk på EN SAK.

Nu kan det bara bli bättre. Förstår att Du är frustrerad över vad som hänt men tänk på att Morgondagen blir bara bättre.

HÅLL UT.

Tiden jobbar för Dig, / Monica o Kurt.

F

F.d. 13313

Guest

Det är synd att man alltid skall hamna mellan två stolar. Dvs Ford och ÅF, det är då svårare att få rätt för att de skyller på varandra!

Min bror köpte en ny KTM motorcykel som skar i Ungern, han fick hotell, flygbiljett och allt betalt. Problemet var väl bara att hans kompis på en likadan motorcykel blev lämnad ensam i Ungern och "vände" och körde hela vägen hem ensam, han kunde givettvis inte få flyga, det förstår jag också, men den semestern tog stopp efter 1 vecka och inte efter 4 veckor som de tänkt sig. Inte heller så rolig semester.

Så hur de än hanterar det tror jag det är svårt att känna sig glad när "allt" blir förstört!

F

F.d. 14352

Guest

Det känns så skönt att det finns medmänniskor därute som tänker på oss. Vi ska ta nya tag och välkomna vår lilla familjemedlem när den kommer hem från husbilssjukhuset...

F

F.d. 16416

Guest

Hej,

Inte så kul det som hänt er. Vet er besvikelse. Tror dock att ett maskinfel inte behöver vara så alvarligt, så hoppas att allt ordnar sig. Väntar på en Hobby Van 2008 så vore spännande att höra vad som gick snett! Hur som helst har ju Ford full garanti på sitt bidrag till husbilen och Hobby på resten! I alla lägen gäller konsumentköplagen! Så tappa inte lusten till husbilsliv!!!!

Roadglider

F

F.d. 14352

Guest

hej!

förvisso är det så att garantin gäller, men vad det gäller behandlingen av oss så är allt katastrofalt. den assistans som erbjuds är under all kritik då de inte förstått vad som gäller när man åker iväg i en husbil. de tror att det räcker med en hyrbil för att resten har man redan löst. de tror att man åker vanlig personbil med ett hotell eller annat alternativ till övernattning löst. man vill ju inte övernatta i en volvo v70! alternativen du får är tre dagar hyrbil ( ska tillbaka till utlämningsstället) en hemresa eller en övernattning. när man valt att åka husbil är man lite som en snigel med sitt bo med sig. detta har inte assistansen fattat utan tror att det räcker med ovanstående alternativ. de måste lära sig att ta konsekvenserna med att låta sina chassin vara underlag till ett boende på hjul. det handlar inte bara om att ta sig från a till b, utan även att man är oberoende av hotell o dyl. jag tycker det borde vara självklart att om bilen går sönder ska man erhålla en likvärdig tills allt är åtgärdat.

jag är glad att detta hände i sverige. tänk om bilen gått sönder i spanien. kul med en hemresa och man får betala resan ner själv eller en hyrbil som ska tillbaka inom tre dagar. hur många verkstäder fixar bilen på tre dagar? och dessutom får jag ju då bekosta min övernattning själv eftersom jag valt en hyrbil.

det löser sig nog men det är jobbigt när det händer och det blir såhär.

lycka till med er nya bil för det är en fantastisk bil (när den går).....

F

F.d. 14352

Guest

hej!

jag kan numera meddela att vi fått besked om att motorn har rasat. ford i karlstad ska nu ringa ford och få reda på hur de ska göra. förmodligen blir det en ny motor, men ff har vi ingen husbil nu när det är säsong att utnyttja den. ingen vet när den blir klar. vi hade tänkt att åka ut till helgen och till midsommar. jag tycker bara att det är skit, rent ut sagt, att ingen tänker på oss och att vi också vill ta vara på vår lediga tid. det är ff ingen som nämnt något om ersättningsbil, varken återförsäljare eller ford. de vill att vi ska kolla med vårt försäkringsbolag om de kan hjälpa oss. varför? det är inte vi som förorsakat skadan så varför ska vi betala en självrisk för detta??

vi får se hur detta löser sig.

F

F.d. 16416

Guest

Hej där i eländet,

Förstår verkligen hur ni känner det. Vi upplevde något liknande förra året. Vi lyckades till slut häva köpet, men det tog sin tid. Förstår att ni hamnar mellan Ford och Hobby, men ni har köpt husbilen av en näringsidkare och denne har nog ett övergripande ansvar enligt konsumentköplagen för den produkt, som leverarats. Då det är av stort värde för er att kunna disponera husbilen nu och under denna sommar och inte kan det, tycker jag ni omedelbart skriftligt skall häva köpet eller begära en omleverans.. Det finns sådana husbilar att tillgå, om näringsidkaren vill. Föreslår att ni tar ett samtal med kommunens konsumentrådgivare...där får ni tips och råd!

Roadglider

F

F.d. 297

Guest

Hej!

Jag ville genom detta forum bara tala om för er alla husbilsägare hur det kan gå när husbilen "lägger av"
Hej! Ville svara Er. Dels att det var mycket mycket tråkigt samt att det blir massa besvär och resan blir förstöd också. Vi köpte en helt ny Kabe Travel Master husbil och vi har haft nästan samma svar från Fiat verkstäderna men vi har åkt fram o tillbaka med alla småfel som har varit från början och fått dom åtgärdade med mycket om men. Ny har det här skyddet som sitter under bakspegeln lossnat och det måste åtgärdas innan garantin går ut vi har ringt till olika fiatverkstäder och dom har bara lovat ringa tillbaka nej då man får ligga på själv så nu har vi kontaktat en fiatverkstad i Torvalla bil söder om Stockholm dom skulle beställa hem delen skulle ta 1 till 2 veckor lovade försäljaren men man letar inte på verkstäder inte fiat i alla fall. Våran personbil är en ny citroen och där är det ordning och reda har alldrig haft krångel med dem alltid tillmötesgående och lånebil men tyvärr så tar dom inte emot nybilsgaranterer på husbilar synd nog. Så vi håller med Dig att man alldrig ska köpa några nya hysbilar dels så är det ju så mycket pengar i en ny husbil då tycker man att både Hobby o Kabe ha lite bättre svar på var man kan få den bästa verkstaden till bilen men icke sa nike antingen säger dom att dom inte kan eller så kan dom inte få fram reservdelar. Men i Ditt fall var det ju rena rama skandalen kvittar tydligen vilket märke man har på husbilen hör vi. Vi är nya medlemmar i klubben nu så det är trevligt och bra att få dela med sig sina problem samt få nya tips av andra.

Trevlig sommar
Anita o Risto i Täby

Toppen