• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjulspinn!!

F

F.d. 3088

Guest
Hej jag har ju alltid förespråkat bra däck här på sidan, även att man bör byta om däcken är äldre än 6 år men har bra mönster.
Ett fenomen uppstod på vår nya husbil (03) Burstner 530 active 2,3 jtd. med kort hjulbas
Vid vått väglag får jag hjulspinn på ettan, tvåan och i viss mån på trean när jag axar:D
Däcken är från 2004 med bra mönster och bilen är olastad.
Någon som varit ut för samma sak, och vad gör jag (Däcken är Michelin) kan det sitta större motor än vad det står i beviset :confused:

Gurra
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Hjulspinn!!

Den måste ju vara felbyggd i så fall. All vikt ligger säkerligen på bakaxeln och du har drivningen fram. Den bilen skulle jag inte vilja göra en undanmanöver med.. Kör upp bilen på fyra vågar och kolla.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hjulspinn!!

Vår första husbil - en McLouis 690G, drygt 7 meter lång och garage med rätt långt överhäng, var lite otäck i brantare backar och framförallt vid regn.

Man fick verkligen se upp när det låg vatten på körbanan, för att inte drabbas av vattenplaning.
Jag förmodar att du har liknande problem med vattenplaning oxå.

Mvh
Dag
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hjulspinn!!

hello Kölis
bra ide det skall jag göra, inte alla som har förmånen att göra en burnout med husbil:D
Skämt o sido, reservhjulet ligger längst bak i överhänget +bord o stolar höger
skåp bak. Tanken var nästan tom liksom magen, frugan hemma och vattentanken tom
Jag får omfördela den vikt som går, men det blir nya däck tycker dom som sitter nu
känns glatta o hårda

Gurra
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hjulspinn!!

hej Hundvakten

Vår bil är under sex meter med kort hjulbas, rätt långt överhäng men inte så det stör.
Intressant att se när jag gjort vad ni skrivit.
Flera uppslag??:confused:
 
F

F.d. 12736

Guest
Sv: Hjulspinn!!

Hej
Jag har upplevt ditt fenomen många gånger (både med Fiat och Renault chassin), därför kör jag numera till en sådan våg som mäter massan på framaxeln resp. bakaxeln. Därefter försökt lasta om så mycket det går, jag kör ju också på vintertid, och då är spinnfenomen klar. Däck med bra mönster, och inte för lågt tryck i dom. Jag läser också tyska husbils tidningar (så gott det går med mina tyska tekniska kunskaper), och kommer att byta däck till nästa sommar, i alla fall prova om det är sant vad tidningen fick fram, vinnaren blev Continental, bra vid vått väglag. Michelin, Hankook m.m. var medelmåttiga om än så. Som Kölis skrev, undanmanover inget vidare, tillsammans med för låga tryck på däcken, bilen blir plötsligt överstyrd vid undanmanover, t.ex. kör man om en lastbil, kommer tillbaka till höger fil, baken fortsätter "sin resa" mot diket en stund. Tror att många husbilar har denna fenomen utan att förare är riktigt medveten om sin bils beteende.
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjulspinn!!

Hej!
Jag har skrivit detta förr (och en och annan har funnit det provocerande, men sant är det): Det krävs bakhjulsdrift (eller 4WD) för att ta sig fram på annat än sommarvägar!

Och inte ens på sommaren duger en framhjulsdriven husbil till att dra upp båtsläp ur vattnet.

Inte mycken tröst för den som redan gjort affär, men byte blir kanske aktuellt någon gång?

aake
 
F

F.d. 11293

Guest
Sv: Hjulspinn!!

hur mycket är vikten på framaxel när man får hjulspinn på en framhjulsdriven bil ?
:)
 
F

F.d. 24290

Guest
Sv: Hjulspinn!!

Hej!
Jag har skrivit detta förr (och en och annan har funnit det provocerande, men sant är det): Det krävs bakhjulsdrift (eller 4WD) för att ta sig fram på annat än sommarvägar!

Och inte ens på sommaren duger en framhjulsdriven husbil till att dra upp båtsläp ur vattnet.

Inte mycken tröst för den som redan gjort affär, men byte blir kanske aktuellt någon gång?

aake

Och ändå gladare blev jag efter att ha läst den här tråden att det blev en ford med nya chassit och bakhjulsdrift med tvillinghjul! :)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Hjulspinn!!

Godmorgon alla skrivsugna.

Jag hinner inte byta däck nu, men när jag nu vet om problemet får jag köra därefter. vi skall ut en sväng nästa vecka då fyller jag upp bilen och åker ner till hamnparkeringen i Gränna innan vi åker iväg.
Tänkte köra lite provocerad körning, undanmanövrar, inbromsning mm.
Någon skrev om omkörning av lastbil, för min del blir det inga sådana omkörningar med snäv återgång till högerfilen med husbilen utan en mjuk tillbakagång framför långtradaren.
Däremot undanmanöver kan det ju bli men förhoppnigsvis vet jag hur bilen uppträder efter min rallye körning i hamnen.

Gurra
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Hjulspinn!!

Michael skriver:Men alla har ju inte vinter under årets mörka del :rolleyes: !

Lite lustigt sammanträffande att de enda två gånger jag verkligen fastnat i snömassorna med husbilen var en gång i tidig april i Liernefjällen (i Sörtröndelag) då båtsläpet började ploga snö framför sig och jag trots fyrhjulsdriven husbil tvingades övernatta på fjällvägen och den andra gången var när jag på kurs i Skåne (i slutet av febr -79, om jag minns rätt) blev insnöad utanför Dalby och missade några kursdagar i Lund. Den gången hade det krävts bandvagn!

Alltså Michael: Även om du har glömt hur vinterväg ser ut så skall du inte lite på vädret. Även Ystad ligger i Nordeuropa.

PS. Även om jag av olika skäl avstår från att använda smileys så ser jag ändå glad ut.

aake
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Hjulspinn!!

Jodå, jag vet att det kan bli snö även här i Skåne. Det har hänt ett par gånger att arbetsgivaren skickat hem mig för att jag inte skall bli insnöad på jobbet utan möjlighet att kunna köra de 2½ milen hem. Men det brukar vara sådant väder i snitt en dag per vinter.

Det är i och för sig inte mängden snö över Skåne som är problemt utan vinden som gör att den lilla snön lägger sig på speciella ställen och blockerar allt. Dessutom har Vägverket den goda smaken att måla väglinjer med vit färg på ljus asfalt. Hur smart är det när snön fyker? När vi flyttade hit var det första gången jag fick användning för snöpinnarna!
 
Toppen