• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjullagningssats i Ford?

F

F.d. 25406

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Ford Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.2 TDi 140 Hk
Årsmodell Chassie: 2009
Husbilsfabrikat: Chausson
Husbilsmodell: Flash S3
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 2009
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej,

Jag har en nyinköpt husbil, med Ford TDi 140 Hk 2009, den har inget reservhjul och jag hittar ingen hjullagningssats heller, enligt instruktionsboken skall det finnas i handsfacket men där fanns det inte.
Är det någon som vet om den finns "gömd" någon annanstans?

Ps, den tidigare ägaren visste inget.

Mvh Ove

F

F.d. 14121

Guest
Hej Scattman. Jag har en likadan fast 2008 och den finns under passagerarsätet med lucköppning i entresteget på passagerarsidan.

F

F.d. 25406

Guest
Ok, skall kolla!
Fast jag är tveksam, på detta ställe som du beskriver finns domkraft (varför den finns vet jag ej då inget reservhjul finns...), men kanske finns bakom.
Mvh Ove

Janne P

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
256
Medlemskap
2025
Hejsan, vi har en Ford 2008 och där finns ett reservdäck under bilen som man får veva ner. Sitter ca en halvmeter bakom bakaxeln. Man får krypa in långt för se det. Med vänlig hälsning, Janne

F

F.d. 25406

Guest
Hej Janne,

Jo vi har en reservhjulsplats där du beskriver det, men den är tom...

Det logiska om man tar bort reservhjulet är väl att ersätta domkraften med lagningssatsen, men man har tydligen bara plockat bort reservhjulet.
Mvh Ove

hagge

HBK Medlem
Kommun
Götene
HBK-Nr
10451
Medlemskap
2025
Hej har också en Ford 08 utan reservhjul har hört att man ska klara sig på
dubbel hjulen vid punktering, men har också asistans så man får litta på
den.

Lars48

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Hej vi har en Hobby 2008 på Fordchassie, bak i garaget fanns en plastlåda med kompressor och tätningsmassa och en förhöjning till domkraften.
Instruktionen finns i Hobby handboken.
HBK 9169

Toppen