• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjulkloss / Rullstopp / Bromssko

Helena & Lasse

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2024
Hej.

Är hjulklossar förbrukningsvara?
Ska köpa ett par och undrar om man kan satsa på kvalitet, eller enklare och köpa ofta?
1682587667094.png
 

Roffe S

HBK Medlem
Inlägg
2.720
Kommun
Östersund
HBK-Nr
260
Medlemskap
2024
Har för mig att man måste ha stoppklossar i Tyskland på husbilar över 3.5 ton
Vi har en husbil med totalvikt av 4.5 ton och fick med klossar vid köpet.
Har aldrig använt dom dock det gånger vi har varit i Tyskland.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Livet i en < 3,5 tons hb är ganska gött ibland. ;)
Behöver inte bekymra mig mer än att möjligtvis tänka på vikten emellanåt, sen är det bara å åk...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har för mig att man måste ha stoppklossar i Tyskland på husbilar över 3.5 ton
Vi har en husbil med totalvikt av 4.5 ton och fick med klossar vid köpet.
Har aldrig använt dom dock det gånger vi har varit i Tyskland.
Så har jag tolkat det, jag har en original MB stoppkil i stål till min hb på 6ton.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Jag använder dom när jag byter hjul som säkerhet.
Och jag använder domkraft+pallbock samt står på en betongplatta, det är farligt att stå på lutande plan eller mjukt underlag vid hjulskifte det är då som det sker olyckor , då hjälper det inte hur många klossar du äger.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och jag använder domkraft+pallbock samt står på en betongplatta, det är farligt att stå på lutande plan eller mjukt underlag vid hjulskifte det är då som det sker olyckor , då hjälper det inte hur många klossar du äger.

Men om du får punktering när du är ute och åker kan du ju inte välja underlag, då kan det ju vara en bra ide' att ha stoppklossar?
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Och jag använder domkraft+pallbock samt står på en betongplatta, det är farligt att stå på lutande plan eller mjukt underlag vid hjulskifte det är då som det sker olyckor , då hjälper det inte hur många klossar du äger.
Jag inte bara äger dem, jag använder dem och naturligtvis så använder jag domkraft, lite tungt att lyfta för hand, att sedan underlaget ska vara hårt är ju närmast en självklarhet. Du har troligtvis inte sett en domkraft börja ge sig i något fäste, då hjälper ett par stoppklotsar definitivt. Pallbockar är ett fantastiskt hjälpmedel men jag har inga med mig i bilen för den händelse jag får punktering och om och när jag får punktering så ar det ju inte jag som avgör var jag får den, skulle jag själv avgöra detta så skulle jag valt bort den helt.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Sedan så vill jag även tillägga att vi har en bil som väger över 3,5 ton så i vissa länder är det lag på att ha klotsar
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Men om du får punktering när du är ute och åker kan du ju inte välja underlag, då kan det ju vara en bra ide' att ha stoppklossar?
Men vad hjälper det om jag inte har något reservhjul med mej, berätta gärna för mej och andra vad för nytta jag har av en stoppkloss då,
förresten jag äger inga nivåklossar heller och det har jag läst att det är ett måste annars fungerar inte kylen, tycker att det börjar bli väldigt mycket "måsten" här i campinglivet :rolleyes:
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Man väljer själv vad man måste ha i livet så länge inte lagarna i landet man befinner sig i säger att man måste ha en viss utrustning. När det gäller kylen så är det väldigt individuellt hur mycket bilen kan luta innan kyleffekten avtar men nu tar vi oss tbx till TS fråga angående stoppklossar. Campinglivets måsten kan diskuteras i en annan tråd.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Men vad hjälper det om jag inte har något reservhjul med mej, berätta gärna för mej och andra vad för nytta jag har av en stoppkloss då,
förresten jag äger inga nivåklossar heller och det har jag läst att det är ett måste annars fungerar inte kylen, tycker att det börjar bli väldigt mycket "måsten" här i campinglivet :rolleyes:
En del av oss har ju både reservhjul och domkraft med sig. :)
 
Toppen