Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har haft min husbil i tretton år och kört åtta tusen mil med en bil som varit svår att hantera på vägen. Har gjort en framvagnsinställning, samt två fyrhjulsinställningar. Vid senaste inställningen påpekade servicekillen att min bakvagn borde åtgärdas "Alco-chassie" beträffande hjulvinklarna.Det enda som går att justera är toe-in på en Fiat
Köpte en bil där hjulen stod helt galet
Lösningen blev att åka till Josam i Örebro
De fixar alla felaktiga hjulvinklar med hjälp av induktionsvärme och är världsledande i branschen
Kostnaden har jag ingen pejl på då Bengt i Ö stod för kostnaden, men det tog en hel dag
Vet du hur mycket fel bakaxeln stod innan? Bra att det löste sig till slutJag har haft min husbil i tretton år och kört åtta tusen mil med en bil som varit svår att hantera på vägen. Har gjort en framvagnsinställning, samt två fyrhjulsinställningar. Vid senaste inställningen påpekade servicekillen att min bakvagn borde åtgärdas "Alco-chassie" beträffande hjulvinklarna.
Men något tips var man kunde få det åtgärdat nämndes inte. Så av en slump råkade jag läsa om företaget Josam som specialiserats sig på ramriktning. I samband med Husbilsträffen nu i Karlstad tog jag kontakt med företaget och fick höra att man måste boka minst tre veckor före, för ett verkstadsbesök. Men de lovade att återkomma, om någon lucka skulle uppstå. Så på måndagen efter träffen ringde de, att de hade tid en nästa dag. Låg över i husbilen på verkstadstomten över natten, och på morgonen stod teknikern utanför och ville börja jobba med bilen. Idag har jag kört c:a 100 mil efter ingreppet och husbilen blev helt perfekt. Synd att det fick gå så många år och mil till jag fick husbilen perfekt.
Hoppas du kan tolka protokollet och gärna en kommentar!Vet du hur mycket fel bakaxeln stod innan? Bra att det löste sig till slut
Jag kan nu svara på min egen fråga. Däckproffset på Storheden i Luleå fixar hjulinställning på stora bilar. Var förbi där i onsdags och fick en tid kommande tisdag.Någon som har koll på nån firma som kan göra en hjulinställning på en plåtis med totalvikt 4 ton, 6,90 lång och höjd 3 meter antingen i Piteå, Luleå eller Skellefteå?
/Åke
Tack, rätt stora skillnader före/efter, det finns inte många i Sverige som klarar av detta,det krävs att man värmer för att kunna ställa rätt, jag har 4hjulsmätt min bil, och ett bakhjul står lite fel men inte så mycket att det är värt att åtgärda.Hoppas du kan tolka protokollet och gärna en kommentar!
Jag skulle gissa på en sliten drivknut.Hej !
Jag har en kompis som har en Hobby D 690 GELS 2 axlad - årsmodell 2007 bilen har gått 7,500 mil och som har ett problem med att bilen uppför sig som att det är obalans i bilen. det märks inget i ratten den är blickstilla . Men han har bytt alla däcken med balansering och gjort en 4 hjuls inställning på bilen i veckan som visade lite to ut men det är åtgärdat.
Men bilen uppför sig som tidigare trots däckbyte och hjul ställning det känns som en obalans vid hastigheter mellan 70-100 km men över den hastigheten försvinner problemet lite.
Är det någon som har en ide vad det kan vara , eller har egen erfarenhet av detta problem ?
Hasse P//
En dålig drivknut borde höras tycker man ? men det gör det inte. Bilen känns orolig, även bak.Jag skulle gissa på en sliten drivknut.
En dålig drivknut borde höras tycker man ? men det gör det inte. Bilen känns orolig, även bak.
Man kan se på stången till mörkläggningsgardinen i botten på vindrutan att den börjar att vibrera vid ca: 60 km och hela bilen blir orolig men inga oljud hörs som tillexempel ett knutkors i en drivaxel på en bakhjulsdriven .
Det syntes säkert en ovalitet på hjulen när dom var uppsatta i maskin, även om dom hölls sig inom toleransen så kan det kännas i vissa bilar. Har däcken suttit på för länge på en oval fälg så kan det vara svårt att få däcken runda igen så man får byta allt. Största anledningen till att ha LM fälgar är ju att dom är runda och sedan ett kvalitets däck så är hjulen oftast ok vid komfortproblem.Nej jag fick ingen annan förklaring utan det var den enda tänkbara eftersom det försvann när fälgarna byttes och inte syntes vid balansering. Jag hade märkt tidigare att vibrationerna bara fanns på sommarhjulen och ändrades när hjulen skiftades mellan fram och bak. Troligen var en fälg oval men vi mätte aldrig vidare när fälgbytet löste problemet. Alla 4 fälgar byttes till alu och de gamla stål skrotades.