• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjulbultar

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Har en fundering, jag har köpt mig ett par vinterdäck med fälgar och är i kast med att lägga på dom, då funderar jag följande.

Bilen har ju aluminium fälgar nu och vinterdäcken har stålfälgar, kan jag då använda samma hjulbultar?, hur gör ni andra, är lite nojjig att bultarna skall bli för långa och rensa trumbromsen bak på pinaler....?
husbilen är en 2001 Euramobil 635ls byggd på fiat 230 med 215/75-16 däck

Doger

JanB

HBK Medlem
Kommun
Trosa
HBK-Nr
7218
Medlemskap
2025
Sv: Hjulbultar

Montera dit det och prova genom att snurra hjulet för hand så märker du om det tar i.

pekke

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
11047
Medlemskap
2026

Man bör undvika att använda samma bult för lättmetall och stålfälgar, vet inte hur dina bult ser ut, men risken är att man får grader på bultens anliggningsytor ( konade bult/mutter ) mot fälgen om de används på stålfälgar vilket sedan kan skada lättmetallen.

Bult/mutter med platta anliggningsytor skall överhuvudtaget aldrig användas på stålfälgar eftersom stålfälgar praktiskt taget alltid har konade hål.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Har nu bytt till vinterdäck och bultarna såg ut att passa konan perfekt. sen så snurrade jag däcken och det verkar fungera, därimot så tog jag momentnyckeln och drog 160n, det kändes så himla fjösigt så jag drog med fälgkorset till det kändes bra, ja jo jag vet, jag har nog dragit lite hårt..=)

F

F.d. 58882

Guest

Jag har hjulbultar med lösa konor på min HB. Dessa skall vara lite "snällare" mot alufälgar enl. firman där jag köpte fälgarna.

Bennie

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Det är inte att rekommendera att nyttja samma hjulbult till plåtfälgarna som till aluminiumfälgarna. Orsaken har redan angivits i tråden tidigare.

Toppen