• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjulbultar?

F

F.d. 55521

Guest
På vår Burstner 615 årsmodell 04 sitter det aluminiumfälgar. Nu har jag köpt en omgång beg vinterdäck som sitter på plåtfälg. Behöver jag nya bultar eller kan jag använda samma?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hjulbultar?

Du bör byta .

På min så var bultarna skillnad mellan alu och plåt att .

Konisk eller sfärisk anläggningsyta mot fälgen .

Den till alufälgen var 19 mm som nyckelvidd och plåten 24 mm = navkapseln på mina plåtisar hade inte suttit kvar .

Till alufälgarna så är bultarna 1 cm längre vilket KAN innebära att bulten går igenom navet och tar i mot fjäderbenet på baksidan .
så du bör byta .
Du har väl också M14*1,5mm på din .

Se här dessa kostas 250:- och ser väl ut att ha 24mm nyckelvidd också Hjulmutter / Bult / Sats - Citroen Jumper -04 - W227718

(Fiat eller Citroen same **** diffrent name ;) )

F

F.d. 14324

Guest

Bengt-Åke har rätt, Detta med hjulbultar är viktigt att det är korrekt.
En däckfirma borde kunna hjälpa dig att hitta rätt bultar.

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Som amatör har jag försökt räkna lite på åtdragningsmoment på hjulbultar. Om någon kan se något feltänk på beräkningarna vore jag tacksam. Räknade på stålfälg M14x1,5.

hjulbult.jpg
Samma beräkning kan man göra med sin egna hjul.
Svår att få tag på materialdata på bult och fälgar.
Verkningsgrad på 10 % har jag hämtat från nätet.
Om ett material har gått över sin sträckgräns så har materialet mist sin elasticitet som gör att bultar lossnar eller går av. Även fälgar kan uppnå
sträckgränsen. Där med att dra åt lite extra kan få förödande konsekvenser.
Måste finnas spänningar kvar när bilen körs och svänger blir både bult och hjul belastade
Hoppas att detta kommer till nytta.
Om hjulet vill lossna kan man först byta bult. Om detta inte hjälper kanske man får byta fälgar.
Om en fälg är överlastad duger den enbart att ha till slangupphängning.

//Arne

Toppen