• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjul till Fiat Ducato 2001?

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025
Hej!
Jag undrar om det går bra att lägga på ett par hjul med dimensionen 215-75-16 på en Fiat Ducato årsmodell 2001. Orginalhjul är 215-70-15.
Någon som vet?:spinny:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025
Sv: Hjul till Fiat Ducato 2001?

Hoppas det är ett skrivfel , du kan inte lägga 16 tums däck på 15 tums fälg.

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025

Nej det är inte skrivfel. Det jag menar är att orginalhjulen är 15 tum. Undrar om det går att sätta på 16 tums fälgar.

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

Jag gjorde det på vår första husbil en Burstner från -96.
Det blir lite behagligare ljudnivå i bilen men tänk på att hastighetsmätaren visar fel, för jag förmodar att du har tänkt ha dom fram.

MVH
Stefan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

1: är det samma bultcirkel på 16" som 15" kolla även navdiametern som centrerar fälgen .

2: Här kan du kolla hur mycket det skilljer i rullomkrets och höjd Berkna storlek p flgar och dck , får det plats i hjulhusen för det beror ju lite på hur hög/låg din bil är .
Du ökar ju däckets höjd med 6,1 cm och rullomkretsen med nästan 19,5 cm = 9%

3: Har du effekt i motorn så att den orkar dra runt större hjul ?

4: Funkar det för dej så gör jag samma sak . :)

Ett alternativ om du hittar lösa fälgar är ju att ta samma 215/70 fast 16" om det finns för din bil med rätt last index .

Det blri väl runt om som du monterar dom antar jag och när det gäller felvisningen på hastighetsmätaren så kanske min visar normalt fel sedan för den visar ju 100km/h när jag kör i 90 på GPSen = för stor felmarginal.

Kolla i medlemslistan om det finns någon på din ort som har detta och ett löst reservhjul och låna ut .

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Det kan ju bara du svara på, förutom att hastghetsmätaren kommer att visa 7% fel, vilket inte är tillåtet. Jag är väldigt nyfiken på varför du skulle göra det här? :confused:

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025

Anledningen är enkel. Mina framdäck är helt slut och jag kollade vad nya däck kostade. De var väldigt dyra och jag har möjlighet att köpa två 16 tums hjul med nästan nya däck billigt. Det är ju möjligt att snålheten bedrar visheten.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

När du skriver nästan nya, hur är det med åldern? Är det C/CP däck med rätt lastindex?
Kolla också bultcirkel och navhål på fälgarna, bägge måste stämma annars blir det problem!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Anledningen är enkel. Mina framdäck är helt slut och jag kollade vad nya däck kostade. De var väldigt dyra .................
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, har du kollat priserna på -dackonline.se- . Priserna är med frakt, hem till dig eller till den som lägger på dina däck efter överenskommelse med honom. Inget krångel funkar bra. Kolla bara på deras hemsida vilka firmor som har avtal med dem att lägga på deras däck, priser mellan 100:- till 175:- per däck. Mina senaste däck som jag köpte var bara tre månader gamla sedan tillverkningsdatum och levererades hem till min dörr för ca. halva priset mot en "billig" däcksfirma. Om du går till en "vanlig" däckfirma för montering blir de sura och brukar ta oförskämt mycket betalt för monteringen.
Skriv in din däckstorlek och kryssa i C däck så kommer det upp rätt många att välja på.

Däck @ dackonline.se: Billiga däck till personbilar, 4x4 och Transporter

Lycka till. JANKRO.

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

Jag har fortfarande kvar fälgarne med däck om någon är intresserad, har bara rullat cirka 500 mil och både fälgar o däck är nya 2008.
Kan även vara bra eftersom dom flesta Fiat lutar framåt.
Hör av er om någon är intresserad.

Stefan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om bilen lutar framåt, är det kanske inte rätt lösning att sätta på större hjul fram?! Det ger missvisning på hastighetsmätaren, högre utväxling med sämre segdragning.
Byt fjädrar i stället, så får bilen rätt höjd och fjädringen börjar fungera som den skall!

Senast ändrad:

Stefan59

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
966
Medlemskap
2027

Om du läser alla inläggen så ser du längre upp att jag har påtalat det med hastighetsmätaren. Men var och en kan väl avgöra vilket som är bäst o billigast.
Stefan

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Då kanske bilen plötsligt visar korrekt hastighet:confused::confused:

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Hej!
Jag undrar om det går bra att lägga på ett par hjul med dimensionen 215-75-16 på en Fiat Ducato årsmodell 2001. Orginalhjul är 215-70-15.
Någon som vet?:spinny:

Det står i bilens registreringsbevis vilka hjuldimensioner bilen ska ha, någon annan är inte tillåten.

Lasse o Marianne

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
4841
Medlemskap
2025

Tack för tipset om däckonline. Det var ca halva priset mot vad min däckhandlare i Mariestad skulle ha. Jag släpper tanken med 16 tums hjulen och fortsätter att köra på 15 tum. Tack för alla intressanta inlägg. Det är alltid trevligt att utbyta tankar och idéer.

J

Jimbo

Guest

Tänk på att du endast, enligt lag, får ändra rullomkretsen +/- 5%.
Utgå från angiven dimension i regbeviset.

MVH/
J

Toppen