• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp! val av assistansförsäkring

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Hej

Jag ser just nu över mina försäkringar och har lite svårt att se skillnaderna mellan olika bolag. Skull tacksamt ta emot lite hjälp i valet av assistansförsäkring.

Jag har husbilen försäkrad i Folksam med tillägg Assistans. Har även en tid haft OKQ8 Backup Husbil. Tidigare har jag haft Falck Camper Assist.

Funderar på om man ska nöja sig med enbart Folksam Assistans. Kostar ca 238kr/år och har till stora delar samma innehåll som övriga.

Falck finns ju i stort sett i hela Europa. Kostar 633Kr/år. Ser i övrigt inte att den lovar mer än Folksam.

OKQ8 (Folksam) kostar ca 900kr/år och har några delar som jag inte finner hos de övriga. Fri nyckel och omprogrammering, Självriskersättning för glas, Bättre ersättning vid feltankning, Ersätter friluftsutrustning (är det markisen? :))

Finns ju även Fiat Assistans, men jag tyckte sist jag kollade att de var för dyra.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Jag ringde Falck igår när startbatteriet just hade dragit sin sista suck i Stenungsund. "Kan ni hjälpa mig och kostar det något" frågade jag. "Kostar inget och vi kan vara hos dig om några timmar" fick jag till svar så jag gick ut och frågade en bilist som just skulle köra därifrån om han kunde hjälpa mig. Startkablarna låg framme och väntade på en barmhärtig samarit. "Självklart" sa han och ett par minuter senare spann motorn igen som den aldrig spunnit förr.

Jag har alltid fått hjälp i sådana situationer och naturligtvis ställer jag upp också när det kniper. Inte bara husbilister håller ihop, även bilister!

En tanke slog mig! Hade inte Falck accepterat hjälp i sådana här enkla situationer så hade de kanske kunnat utnyttja sina resurser bättre när det "verkligen gäller"!

Jappe

PS. Nytt batteri, inköpt hos Biltema, håller jag på att knöla in i bilen nu. J---a jobb. Trångt som bara den. Bilkonstruktörerna måste haft ett bra kalas när dom ritade ihop det utrymmet!

Jappe
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Som HBK-medlem har du Assistansförsäkringen på köpet i Folksam.
Stämmer detta verkligen?
Dom tycks inte veta det på Folksam!
På mitt Försäkringsbesked 2015-06-11 står det:
Tilläggsförsäkring Du kan även välja till följande tilläggsförsäkring: Assistans
Folksam vill mycket riktigt ha 268:- och tidigare år har jag fått betala extra för detta.
//Eric
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Jag fick ett mail från en medlem som inte lyckades få assistansförsäkring utan extra kostnad trots att han meddelat Folksam.

Jag själv har haft förmånen i många år, tom HBK-loggan finns med på försäkringsbrevet.

Finns det fler som inte lyckats få assistansdelen utan extra kostnad?
 

erkhu

HBK Medlem
Inlägg
206
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
2087
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Jag har HBK-logga och HBK-rabatt på Husbilsförsäkringens Försäkringsbesked men ändå ingår INTE Assistans!
Det står under Tilläggsförsäkring Du kan välja till följande tilläggsförsäkring: Assistans - ger dig hjälp om . . . .
Har fått betala extra för detta 2013 och 2014. Något stämmer inte!

2010-09-13 skrev Leif-17 i inlägg 106: http://www.husbilsklubben.se/forums/t41045-6/#post309716
Ni som har husbilsförsäkring hos Folksam kan från 2011-01-01 teckna assistansförsäkring hos dem.
Försäkringen kommer att kosta 298 kronor och omfattar fyra assistanstillfällen per år.
Garanterad inställelsetid är 60 minuter i Sverige och sex timmar i resten av Europa.

Så var står det i villkoren att assistansförsäkring ingår?

Har påpekat för Kundservice att man fortfarande anger 0771-950 950 på Försäkringsbeskedet i stället för 0771-55 70 10
icon8.gif

//Eric
 
Senast ändrad:

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Någon som har erfarenhet av LÄNSFÖRSÄKRINGAR, står i startgropen att byta husbil,men den försäkring jag har hos TRE KRONOR blir så förbaskat dyr, Länsförs. är ca 3000:-/år billigare, husbilen väger 4250 kg.//Kenneth M
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

När jag tecknade försäkring hos LF i november hade dom ingen assistansförssäkring att erbjuda. Tecknade en hos Falck.
Om man är sk guldkund hos LF får man bla a 20% rabatt på alla försäkringar i LF - gäller dock inte djurförsäkringar i Agria, tyvärr.
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Hihi, helt ok att låna tråden till frågan om fri assistans på folksam. :wink:
Frågan är ju relevant.

Men min fråga var om råd då det gäller valet av assistansförsäkring.
Räcker det med Folksam eller bör man välja någon av OKQ8 eller Falk som komplement?
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Jag har använt HBK Folksam 2 ggr. Ras av avgassystem Frankrike. Gratis taxi, hyrbil, bärgning ingen självrisk. Punktering Benidorm gratis taxi, bärgning, ingen självrisk. Båda gångerna sa Folksam att de kommer inom 2 timmar, men dom kom snabbare.

Nöjd.


50430d1327616333t-flak.jpg

50431d1327616333t-trasigt.jpg
 
F

F.d. 55374

Guest
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Jag har HBK-logga och HBK-rabatt på Husbilsförsäkringens Försäkringsbesked men ändå ingår INTE Assistans!
Det står under Tilläggsförsäkring Du kan välja till följande tilläggsförsäkring: Assistans - ger dig hjälp om . . . .
Har fått betala extra för detta 2013 och 2014. Något stämmer inte!

2010-09-13 skrev Leif-17 i inlägg 106: http://www.husbilsklubben.se/forums/t41045-6/#post309716
Ni som har husbilsförsäkring hos Folksam kan från 2011-01-01 teckna assistansförsäkring hos dem.
Försäkringen kommer att kosta 298 kronor och omfattar fyra assistanstillfällen per år.
Garanterad inställelsetid är 60 minuter i Sverige och sex timmar i resten av Europa.

Så var står det i villkoren att assistansförsäkring ingår?

Har påpekat för Kundservice att man fortfarande anger 0771-950 950 på Försäkringsbeskedet i stället för 0771-55 70 10
icon8.gif

//Eric
I en stor del av landet är 60 min en omöjlighet.

Tommy R
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Har nu kollat bättre på LF, och där ingår assistans, men det är 1500:- i självrisk.//Kenneth
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Har nu kollat bättre på LF, och där ingår assistans, men det är 1500:- i självrisk.//Kenneth

Det är troligen inte en assistansförsäkring.
Det är nog Räddningförsäkring, den finns i alla bolags halv och helförsäkringar men har självrisk, ofta på ca 1500 kr.

Jag tecknar aldrig assistansförsäkring separat.
Om jag behöver hjälp så kommer jag att utnyttja Räddningförsäkringen. Bolaget har larmcentral öppen dygnet runt.
Jag betalar då för det 1500 kr.

För att det skall löna sig med assistansförsäkring (och slippa självrisken) måste man utnyttja den mer än vart femte år (räknat på assistansförsäkring 300 kr/år). Jag har på väldigt många år bara haft en punktering under färd, några pyspunkteringar och ingen av de krävde assistans.
12000 kr har jag hittills tjänat in på att inte teckna assistansförsäkring.

Mitt sätt tror jag starkt på, eftersom man blir överröst med erbjudande om att teckna assistansförsäkring i en massa bolag. Min "vinst" vill de nog gärna ha till sina bolag.

Dessutom har jag ett kontokort kopplat till Preem. Om jag har tankat minst 40 liter drivedel inom 30 dagar före skadan, och betalat med kortet, så ersätter de mig för självrisken vid bärgning.

/ Leif

PS. Jag har hos mitt försäkringsbolag kontrollerat att Räddningförsäkringen täcker bärgning. Ex vid punktering som inte kan lagas på plats.
 

Hokie

HBK Medlem
Inlägg
456
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Ja Kristina och Janne det blev inte många rätt i den tråden ni startade. Har också Folksam med assistans och vore också intresserad av att veta om detta räcker eller bör utökas..
 

KM

HBK Medlem
Inlägg
316
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
17453
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Tack lejoh! Precis så är det, å köper man en ny bil så får en ju hoppas att man slipper att utnytja försäkringen.//Kenneth
 

Carl-Axel

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring/Försäkringspremie

:cool:När vi ändå håller på att diskutera småsummor på försäkringarna så kanske det är mer intressant hur bolagen sätter priserna efter var man bor.
Vi som bor i Storstadsområdet - bil på 4500 kg 2012 Kabe - jag får en årspremie på helförsäkring på över 11 000 som i jämförelse med de som visar premier på 4500 är snart tre gånger dyrare.
Bolaget skyller på dyrare skador i storstadsområdet vilket kan vara, men jag vet ingen som kör sin bil runt hemmet utan vitsen är ju att åka iväg och uppleva nya platser.
Alltså skulle det vara billigare för storstadsbilisten då han kör mestadels i områden som har låga skadekostnader och dyrare för de som bor utanför storstäderna då det är de som kör till storstaden.
Men solidariskt ska det vara samma pris var man bor på husbilar.
Personbilar är ju precis tvärtom dom bor och lever hemmavid./:spinny::yes:
Carl-Axel
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.171
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp! val av assistansförsäkring

Någon som har erfarenhet av LÄNSFÖRSÄKRINGAR, står i startgropen att byta husbil,men den försäkring jag har hos TRE KRONOR blir så förbaskat dyr, Länsförs. är ca 3000:-/år billigare, husbilen väger 4250 kg.//Kenneth M

Den enda erfarenhet jag har är att försäkringen är betydligt lägre hos LF än hos många andra. Sen vet jag inte hur stor roll det spelar om var man bor. Jag tecknade också Falk pga gott rykte från bekanta som råkat illa ut i bl.a. Frankrike (2 punkor + en däckexplosion), kostnad = 0:-, assistanstid = 2-3 timmar.
 
Toppen