• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp..(värmeproblem)

F

F.d. 15549

Guest
Hej på er allihopa.
vi köpte husbilen i november och allt var bra, men det är nu som man vill att allt ska fungera.
problemet är att värmen inte fungerar, trumapannan vill inte starta.
man hör att den går igång och att den vill tända gasen men det häner inget mer utan den röda lysdioden tänds.
det jag vet är att säkringen är hel och att det finns gas, vad ska jag göra?

Mågen och jag ska mämligen åka och fiska i helgen med övernattning i bilen.:)
 
F

F.d. 8925

Guest
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

Hej !

En dum fråga kanske, men du har väl öppnat kranen på gasolen samt den andra huvudkranen för värmen? Våran huvudkran för värmen sitter vid spisen.
Och är det ett tag sedan dustartade värme så kan det ta några försök.

/ Tommy L
 
F

F.d. 53009

Guest
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

Kanske ett dumt tips men testa om gasen kommer fram till spisen. Sen vet jag att 12 Volten måste vara tillslagen när man tänder kylskåpet, kanske det är samma med värmepannan, även om den klarar sig utan 12 V när den väl är i gång.

Mvh
Birger
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

Om du inte har fått igång pannan än, pröva med att ringa Alde/Truma och prata med någon på serviceavdelningen, de brukar vara väldigt hälpsamma och kunniga. Här är länken till Alde i Sverige Alde - Mobile & Marine

Lycka till//Tommy
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

Har bilen stått oanvänd under längre tid kan det finnas det luft i gasolledningen. Om det dessutom är långt avstånd från pannan till gassoltuben kan det behövas många tändningsförsök innan pannan tänder.
 
F

F.d. 15549

Guest
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

det verkar som gasen inte kommer in i pannan, jag har gas fram till magnetventilen.
man hör gnistan men den tänder inte och den röda lampan tänds.
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

Fungerar spisen och kylskåpet?
Vi har tre olika kranar i skåpet under spisen för de olika förbrukarna.
Jag är själv ny på husbil och hade första gången missat att det fanns två olika säkerhetsventiler i gasolskåpet varav den ena skulle hållas intryckt en stund innan den släppte fram gasen.
Hoppas det löser sig för dej.
Alf
 
F

F.d. 15549

Guest
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

spisen och kylskåpet funkar, det är tre kranar en för spis, kyl och trumavärmaren finns i kökslådan.
vad är det för ventiler du menar Alf?
jag vet att det finns gas till värmaren för jag lossade gasolröret och testade om det kom någon gs och det gjorde det, skruvade även bort magnet ventilen och testade men den vekade inte öppna sig vilket den borde göra eller?
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.536
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

Hej!
Det kan mycket väl vara magnetventilen som kärvar. Det hände mig på förra bilen. Har du tur så kan den släppa om du testar tillräckligt många gånger. Dessvärre hade jag inte tur utan fick byta den.
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

De som jag avsåg är de som sitter på gasslangen direkt efter flaskan. Där har jag två st. efter reducerventilen. Men det varkar ju som om det kommer fram gas hos dej så det är nog inte det felet.
Det tips Frankia gav dej verkar bättre tror jag.
Lycka till
Alf
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

Du har inte transportskyddet monterat på utsidan som förhindrar att skräp kommer in i förbränningsutrymmer , är det monterat så kommer det heller inte in något syre .

När jag glömde ta bort mitt så startade inte heller min brännare .
 
F

F.d. 7106

Guest
Sv: Hjälp..(värmeproblem)

HAde ungefär samma prob i helgen, den startade cirkulationen men då den ska tända till så slår säkringen ut, pratade med husvagnsimport i lule & fick förklaringen att det kan vara så att man har spänningsfall till brännaren ,då den ska tända till kräver den ca 12-13v är det under så slår säkringen ut eft ca 20 sek.
 
Toppen