• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Hjälp till nytt batteri

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Hej

jeg har et problem…
jeg har
2 stk Varta 95Am AGM
1 stk solcelle 160 watt
truma combi 6E diesel

da Truma diesel jo bruge noget strøm, kan jeg kun fri campe i ca 2 døgn inden jeg ikke har strøm nok.
jeg har fået tjekket begge batterier og de er OK, begge to.

jeg ved godt at man anbefale at alle batterier skal være ens, og sættes i på samme tid, men da jeg om senest to år vil skifte til LiFeP.
så vil jeg gerne forsøge, den løsning som vist på foto, da jeg har et 2 års biltema 95am batteri

så mit spørgsmål er…
hvor mange m2 skal kabel være mellem varta batteri og biltema batteri??
vil jeg, da det eneste det koster mig, er det kabel på 3 meter, få noget ud af det?.eller er det spildt arbejde..

her er Google oversat til svensk…undskyld stavefejl

eftersom Truma diesel drar en del ström kan jag bara campa i ca 2 dagar innan jag inte har tillräckligt med ström.
Jag har kontrollerat båda batterierna och de är OK, båda.

Jag vet att det rekommenderas att alla batterier är likadana och sätts i samtidigt, men eftersom jag ska byta till LiFeP inom de närmaste två åren.
då skulle jag vilja prova lösningen som visas på bilden eftersom jag har ett 2 års gamle biltema 95am batteri

så min fråga är...
hur många m2 ska kabeln vara mellan varta batteri och bil-tema batteri ??
kommer jag, eftersom det enda det kostar mig, är kabeln på 3 meter, få ut något av det? .eller är det bortkastad arbete..

här är Google översatt till svenska... förlåt för felstavningar
 

Bilagor

  • 5F7A9567-BFAA-48E7-804F-98992B6F8A18.jpeg
    5F7A9567-BFAA-48E7-804F-98992B6F8A18.jpeg
    3,7 MB · Visningar: 92

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Två dygn låter lite, jag skulle nog i första hand rekommendera en solcell till så borde det klara sig från tidig vår till sen höst och om Du inte redan har det en MPPT regulator Så skaffa det.
Sen har det förstås betydelse på hur stor förbrukningen är, högkvalitativa LED lampor i belysningen sparar mycket.

Själva har vi 260W solpaneler och två 100A batterier och en Truma 6 och vi klarar det utan problem från tidig vår till sen höst
 

Vildmark

FD HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
33113
Medlemskap
2022
Jag kan inte svara på din fråga men vi har också trauma dieselvärmare, en 95 A AGM batteri som driver dieselvärmare, lite belysning och kyl. Vi får när vädret tillåter ett tillskott från en 110 W solpanel och efter två dygn har vi förbrukat ungefär 50% av vårt bodelsbatteri när vi frikampar. Nu är våran bil och batteri från 2017, men det jag tänker är att du skulle be någon belastningsprova dina batterier innan du kopplar dit ännu ett batteri, så du inte får tre halvdåliga batterier. Ursäkta att jag inte svarar på din tydliga fråga men det får någon som har kompetens ge sig på. Hoppas att det löser sig.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Om man räknar att maximal ström genom kabeln är 50 Amp när generatorn laddar fullt så räcker 16 mm2 OM du inte har spänningsförluster på minussidan..
Annars får du räkna på 6 meter kabel (plus och minus) och då måste kablarna vara på 25 mm2. Då får du ca 0,4 V i totalt spänningsfall
 
Toppen