• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp slitna däck

LIVSLUST

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3827
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8jtd
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: B584
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Fram o bakvagn
Hej på er HBK are . Vi har nys byt husbil på hymercenter i Örebro ,vi har 6 mdr.garanti , som tar slut nu i sommar. Bilen har bara gåt 4300 mil så det är bara småsaker som behöver fixas til .Vi har i Juni md. varit på resa i Europa och kört 500 mil .Jag har nu kunnat konstatera at bilen sliter däck på insidan på båda framhjul och til min förvåning säger dom på Hymercenter at detta är normalt och at alla husbilar gör detta . Har nogon i HBK erfaring är jag taksam för snabba svar Mvh LIVSLUST 0709663166

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025
Min Ducato med halvintegrerad Dethleff från 02 har passerat 7000 mil men uppvisar inte något felslit av däcken som du anger utan jag räknar med att de räcker minst en säsong ytterligare.

Det du anger är däremot ett typfall av fel framhjulsinställning sk toe out, det skall på de flesta bilar vara någon mm toe in i stället. Jag har haft det felet du anger på en personbil och den var orolig i sidled på vägen, beroende på vilket framhjul som belastades mest vi ojämnheter. Begär kontroll av hjulinställningen så slipper du förmodligen problemet.

Per-Åke

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Det kan även vara fel på camber-vinkeln. Jag vet däremot inte om den går att justera på Fiat.
Mest troligt är att du har för stor toe-out som föregående inlägg påpekar.

LIVSLUST

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3827
Medlemskap
2025
Tack ni som svarat på nötrop, I dag var jag på Hymercenter i Örebro , dom kollade to-in en som var fel , den var 3mm. to-ut .det är nu justerat til 0 Andra vinklar går inte at justera på dom här bilar. Nu ska jag hitta 4 nya däck , dom som sitter på nu är 2 som år snedslitet 2 som har små torrsprickor+ 1 " nyt "resärvhjul , det är Michelin från 03 som har rullat 5000 mil . Har nogon i HBK koll på däck/pris/fabrikat och som ni förstår behöver det inte vara Michelin. MVH LIVSLUST

T

Tobbejj

Guest
Gå till en däckverkstad, dom har kunskap så att du får rätt däck. Det måste väl ändå vara viktigare att man får ett däck som har rätt belastningsindex och kan pumpas till rätt lufttryck än var det är billigast.

Toppen