• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp? Nerladdning.

F

F.d. 17941

Guest
Jag har just fått en ipad med 3 g och vill nu lägga in GPS.en för Europa, med campingplatser och ställplatser vilket program som jag kan ladda ner, hur går jag tillväga ? vilket är bäst, gärna om ni har med priser!
Jag behöver den omtalade klubbuppstöttnigen som hjälp i djungeln,
Totte04

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Hjälp? Nerladdning.

Det finns ju flera olika appar till iPad för detta.
En del kompletterar varandra och en del är varianter av samma sak.
Om vi först tar Navigatorerna så skulle jag välja någon som fungerar offline (dvs man behöver inte ha iPaden uppkopplad ständigt). Du har bland annat dessa att välja mellan.

iGO Primo Navigation - Finns för Västeuropa och hela Europa.
Sygic - den finns för hela Europa.
Navigon - Om jag minns rätt finns den för västeuropa eller hela Europa.
Garmin - Fungerar till iPad, men är gjord för iPhone (dvs den utnyttjar inte en iPads stora skärm fullt ut)
Tomtom - Till denna kan man köpa extra hårdvara för att öka funktionaliteten.

Jag har i stort sett listat apparna från billigast till dyrast.
Om jag skall förorda en, så rekommenderar jag iGO - eller Sygic om du vill använda Mobile life +. Till iGO kan du lägga in alla HBK ställplatser mm. (Se länk i min signatur). Även Till Sygic kan man importera egna POIs.

För att se ställplatser och Campingar så är följande appar bra komplement till navigationsapparna:
POIViewer - Hit importerar du valfria POI-filer. Så här kan du se alla platser du önskar ha tillgång till.
Mobile Life + från Promobile - Här ser du både ställplatser och mängder av campingar. Den har en direkt koppling till följande navigationsappar: Google, Navigon, TomTom och Sygic.
Gästhamnsguiden - Svenska gästhamnar. Många välkomnar husbilar.

Sedan finns det många fler. Det finns säkert specialappar för campingorganisationer och annat...

Jag har säkert missat några bra appar, men dessa är en bra början.
Jag har inte länkat direkt till apparna, men det är lätt att söka på namnen i Appstore.

Utöver det, så har nästan alla nämnda appar en eller flera trådar här på hbk.

//Stefan

Senast redigerad av en moderator:
Toppen