• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med POI loader

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Jag har en Garmin 660 FM inköpt i juni -07. Jag har laddat ner POI loader från Garmins hemsida. När jag skall öppna programmet kommer en textruta upp där det står:

De komprimerade filerna är ogiltiga eller korrupta.

Vad betyder det? Har jag gjort något fel? Kan någon vänlig själ hjälpa mig tillrätta?

Sven-Åke :confused:
 
F

F.d. 839

Guest
Sv: Hjälp med POI loader

Sven-Åke,

Det kan vara så att under nedladdningen ett fel upstår och på slutet ska det vara en code som heter EOF (End Of File) och som utav någon anledning saknas. Jag föreslår att du försöker att nedladda POI loader igen. Skulle det uprepas igen så är det nog att försöka en annan site där samma file kan nedladdas.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hjälp med POI loader

Hej Sven-Åke.

Ta en POI-fil här på husbilssidan eller så kan jag skicka dig en POI-fil till Garmin (som garanterat funkar i min Garmin) så kan du testa om det är fel på POI-loader eller filerna du försöker ladda. Jag tror Du har fel på filerna. Problemet du beskriver har jag också haft...

Hälsningar
Knausen
 
F

F.d. 3753

Guest
Sv: Hjälp med POI loader

Det är tydligen programmet som han har något fel i eftersom felmeddelnadet kommer när han startar det.
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hjälp med POI loader

Hej Kenth.

Jag förstår hur Du tänker och det är helt rätt men skillnaden är hårfin mellan att ladda programmet och göra filöverföringen. Det skulle vara intressant att höra om fler har haft samma problem och framför allt hur man har löst det. Det känns som ett detektivarbete att hitta felen om det är filerna som är felaktiga.

Jag har gjort en speciell mapp som jag använder vid filöverföringen och på så sätt testa vilken eller vilka filer som är ogiltiga eller korrupta.

Det ska bli spännande att höra fortsättningen...

Hälsningar
Knausen
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp med POI loader

Jag ringde till Garmin support. När vi pratat en stund och han förstod att jag laddat ner från Garmin .se sa han att jag skulle gå in på Garmin .com. Sagt och gjort jag laddade ner och programmet var här i min dator.

Nästa steg var att ladda in fartkameror m.m. i Garmin. Nu blev det stopp igen. Jag kan inte få in några POI till min Garmin. Jag förstår att det beror på min oförmåga att förstå tekniken men hoppas på hjälp här. Varför kommer inga POI in i min Garmin när jag följer instuktionerna?

Sven-Åke
 
F

F.d. 164

Guest
Sv: Hjälp med POI loader

Har du rätt fil ändelser det fins tre olika men nyare garmin brukar använda CSV, GPX
Mvh Jörgen
 

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Inlägg
356
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med POI loader

Jag har också en Garmin 660 och lite trubbel innan jag kom på hur det fungerade... Lika bra att börja från början så kanske vi kan komma på vad det är som går fel!

Kör du installation direkt vid nedladdningen eller laddar du ner och sparar på hårddisken först? Jag väljer alltid det senare alternativet men det ska egentligen inte betyda något. Har du några problem vid installationen?

Jag fick inte min poi-loader att starta när jag hade installerat den och det berodde på att jag hade ett office-fält som var synligt hela tiden. Så fort jag ska starta poi-loader så måste jag sätta det på dölj automatiskt... konstigt men så är det!

Hur långt kommer du innan felmeddelandet dyker upp?

//Kicki
 
Senast ändrad:

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp med POI loader

Jag får igång POI loader nu men när jag skall ta in något via den så skiter det sig. Nu känns det som jag är på rätt väg tack vare medlemmarna i HBK. Försöker i morgon igen, funkar det inte då så vet jag inte vad som händer.

Det värsta vore väl om man slutade pröva?

Sven-Åke
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp med POI loader

Nu har jag lyckats få det att fungera!!!!!
Tack för hjälpen från er alla. HBK är toppen!

Sven-Åke :D
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hjälp med POI loader

Hej Sven-Åke.

Berätta gärna för oss vad det var som strulade...

Hälsningar
Knausen
 

Bonzo

FD HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023
Sv: Hjälp med POI loader

Först var det problem med att ladda ner POI loader. Det gick inte från garmin.se men det gick bra ifrån garmin.com.

Sedan var det min oförmåga som ställde till det. Jag fattade inte att POI loader själv läste in nerladdade POIs från skrivbordet. Jag körde POI loader gång på gång men hittade inget sparat i Garminen. Jag undrade varför det inte kom in POIs under rubriken "Egna intresseplatser". Idag fattade jag att jag skulle trycka på rubriken och där låg alltihop inlagt. Jag har alltså haft den klar i flera dagar utan veta om det.

Det var nog för enkelt så jag ville väl krångla till det:confused::confused::confused:

Det är ju helt suveränt så bra det fungerar. Nu stiger ju värdet med Garminen avsevärt.
Som sagt, man lär så länge man lever! Nu kan till och med jag hjälpa andra att få igång Garmin 660 med intressepunkter. Inte dåligt av en som inte fattade något för några dar sedan. Tack för engagemanget.

Sven-Åke
 
F

F.d. 4754

Guest
Sv: Hjälp med POI loader

Hej.

Du är inte ensam att missa detta med ännu en knapptryckning.

Jag har gjort precis samma tabbe när jag skulle hjälpa en kompis med att ladda POI.

Det var nästan genant när vi kom på detta...

Lycka till med POI och din Garmin.

Hälsningar
Knausen
 
Toppen