• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Kylskåp Hjälp med kylskåp! Fiat -85

Creapycamper

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
43624
Medlemskap
2025
Hej på er!
Ny här på forumet och behöver hjälp med mitt kyl.
Jag har en Fiat knaus -85 och där i sitter ett Electrolux kyl.
Detta funkar på 230v samt gasolen men inte på 12volten.
Jag startar husbilen och slår av 12v på panelen.
Slår på knappen på kylet men knappen lyser inte upp.
Blir inte heller kallt om bilen står igång en bra stund heller.
Har kollat säkringar i handskfacket (dom jag känner till) har även tryckt på automatsäkringen på panelen (snöflingan)
Är det någon som vet vad felet är eller om det sitter en säkring någon annanstans?
IMG_5537.jpegIMG_5538.jpegIMG_5539.jpeg
//Daniel
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
512
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2025
Enda sättet att kolla det är nog att mäta på 12v värmeelementet. Kolla att det är "12v" när knappen är på. Sedan kan det vara bra att även mäta att elementet är helt. Antingen Ohm mäta eller mäta om det går ström igenom.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.221
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Jag skulle mäta bakom kylskåpet ifall det finns 12V-spänning till reläet.
Både manöverspänning D+ med motorn igång, samt matning till elpatronen både före och efter reläet.
Saknas någon spänning där kan det vara en säkring eller annan orsak till avbrottet. Finns all spänning kan det vara reläfel och/eller trasig elpatron.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
7.192
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Av bilderna på manöverpanelen att döma, är det inte ett kylskåp med automatiskt energival, utan det är helt manuell omkoppling mellan gas/el och – i det sistnämnda fallet – 12V/230V.

På ett sådant kylskåp är det inte säkert att det finns något relä (och då heller inte något behov av D+).

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
10.221
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Av bilderna på manöverpanelen att döma, är det inte ett kylskåp med automatiskt energival, utan det är helt manuell omkoppling mellan gas/el och – i det sistnämnda fallet – 12V/230V.

På ett sådant kylskåp är det inte säkert att det finns något relä (och då heller inte något behov av D+).

Pålle
Ja så kan det kanske vara, men att mata den relativt höga strömmen över den lilla brytare är ingen bra lösning.

JAg hade ett liknande skåp i min Polar Camper -90, där fanns det ett relä på 12V.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Ser exakt ut som på min Knaus 1996.
En av de första saker som hände var att automatsäkringen på elpaneln var kass.
Dvs den längst till vänster utan egen strömbrytare.
12 V knappen till väster på kylen skall lysa om det finns 12 V fram till kylen, tänder sig när motorn startas.
Men kräver rätt hög ström, så ledningar och då automatsäkringen kan spöka.
I mitt fall bytte jag sladden mellan startbatteriet till elektronikboxen, som sammankopplar bodels batteriet med startbatteriet vid gående motor.
Minskat spänningsfall gjorde sen att kylen ger utmärkt effekt på 12 V.

ja den där automatsäkringen, fick inte tag på en ny så ersatte den med en bilsäkring med sladdhållaren som då finns inne i panelen.


Men lyser det rött på 12 V knappen, när motorn är igång, kommer ju 12 V till kylen och då gäller felsökningen i kylen, exvis elementet.

Termostaten är INTE inkopplad vid 12 V körning. Dvs ratten vänster på kylen, den går bara vid 230 v drift.

Ett kylskåp av den här årsmodellen kan man råka köra med två driftslag, dvs både med gas och 12 V
Det är nog inte att rekommendera, dvs kom ihåg att stänga av gasen öre körning om du vill ha 12 V drift.
Kylen blir inte kallare med dubbel effekt....men kan skadas.

Roysan
 

Creapycamper

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
43624
Medlemskap
2025
Ser exakt ut som på min Knaus 1996.
En av de första saker som hände var att automatsäkringen på elpaneln var kass.
Dvs den längst till vänster utan egen strömbrytare.
12 V knappen till väster på kylen skall lysa om det finns 12 V fram till kylen, tänder sig när motorn startas.
Men kräver rätt hög ström, så ledningar och då automatsäkringen kan spöka.
I mitt fall bytte jag sladden mellan startbatteriet till elektronikboxen, som sammankopplar bodels batteriet med startbatteriet vid gående motor.
Minskat spänningsfall gjorde sen att kylen ger utmärkt effekt på 12 V.

ja den där automatsäkringen, fick inte tag på en ny så ersatte den med en bilsäkring med sladdhållaren som då finns inne i panelen.


Men lyser det rött på 12 V knappen, när motorn är igång, kommer ju 12 V till kylen och då gäller felsökningen i kylen, exvis elementet.

Termostaten är INTE inkopplad vid 12 V körning. Dvs ratten vänster på kylen, den går bara vid 230 v drift.

Ett kylskåp av den här årsmodellen kan man råka köra med två driftslag, dvs både med gas och 12 V
Det är nog inte att rekommendera, dvs kom ihåg att stänga av gasen öre körning om du vill ha 12 V drift.
Kylen blir inte kallare med dubbel effekt....men kan skadas.

Roysan
Kan ju testa att montera en säkring där, vilken säkring tog du?
Och ska kylen ur kan man ju testa med en kabel ifrån generatorn direkt till kylskåpet.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Först måste du bekräfta huruvida den röda 12 V - knappen lyser eller ej .
Lyser den har du spänning fram och behöver inte göra något åt säkringen.
Lyser den inte så har du ingen spänning och då är felsökning av nämnde säkring lämpligt att börja med.

Och 12 V Knappen skall lysa röd när du kör motorn.

Lyser den inte med motorn igång kan man som sgat kolla automatsäkringen.
Den är på 12 A har jag för mig så en vanlig säkring på 15 Amp bör bli bra om det är fel på den.

Roysan
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Låter som kylskåpet behöver ur för att mäta bakom.
Hur krångligt är det? Tänker på gasolen.
Det sitter antagligen två ventilationsgaller på utsidan av bilen. Ta loss gallren och kolla om det går att mäta där.
Precis som Peter skriver är 12V strömbrytaren troligen för klen.
Jag har bytt ut både 12V och 230V brytaren i min bil. Märkströmmen för 12V var bara på 10A, risk att den går sönder. Numera växlat av med ett relä. Om brytarna lyser är det ingen garant att de är hela. 230V brytaren lyste på mitt kylskåp (1989 års modell) men brytaren var trasig.

Passa även på att rengöra bakom kylskåpet när du ändå håller på.
Det gäller att ha tålamod när kylskåpet går på 12V, det tar låååång tid innan innan ens kylelementet känns kallt inuti skåpet. Är dessutom klena kablar fram till skåpet tar det ännu längre tid.

Har kylskåpet tidigare fungerat på 12V?
 

Creapycamper

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
43624
Medlemskap
2025
Jag har mätt på knappen och den är hel, får signal när jag slår om den.
Men jag får ingen indikering på 12v på kablarna med bilen igång.
12v på/av på panelen.
 

Bilagor

  • IMG_5557.jpeg
    IMG_5557.jpeg
    1,6 MB · Visningar: 11

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.207
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, de här äldre bilarna brukar/skall ha ett relä som drar av D+ men det brukar ofta sitta fram i bilen någonstans och ha både styrning och matningen direkt från startbattetiet och generatorn så att bilen måste ladda för att skåpet bara skall få ström när generatorn laddar.
Det reläet om det är originslet brukar faktiskt vara bränt ofta, men funkar det så brukar det finnas 12V till värmestaven ända borta vid skåpet när allt är ok. Så bara brytaren på skåpet bestämmer av eller på.
Dessutom så brukar inte gamla kablar och kopplingar kunna få fram så mycket ström till skåpet så värmestaven ger tillräckligt med värme för att kyla skåpet tyvärr även om allt är helt. Staven brukar bara vara på 120W och utan termostat som Roysan påpekat. Termostaten är bara till 230V.
Enklast är att mäta vid kopplingen till 12V för staven på kylskåpet som helst bara skall ligga några tiondelar under starbatterispänningen när bilen är igång, men brukar ofta visa kanske 9V eller så, och ev. en tångamp.mätare som bör visa kanske något över 10/12 Amp.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Warlokk

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Kalmar
Kolla om det finns åtkomliga kablar bredvid kylskåpet. I min Dethleffs 99 hade jag samma problem och det har elektronikblocket som sitter under handskfacket som gått sönder och slutat ge ström till kylskåpet. Allt annat fungerade. Jag lyckades mäta mig fram till vilken kabel som gick från blocket till kylskåpet och lampan på kylskåpet lyste när den strömsattes. Lösningen blev att fulkoppla sladden via ett relä på ett annat uttag i sockerbiten som bara gav ström när motorn är igång.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
658
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Du frågade om det var svårt att komma åt.
Jag drog fram kylen när jag bytte gasrör en gång för 10 år sen.
Sitter skruvar på väggarna höger och vänster om dörren. En med plastpluppar för.
Ta ur skrufvarna så går det att dra ut kylen.
Men gasrör etc kan hålla emot så någon dm är nog max.
Räckte i mitt fall och samtidigt kopplade jag in en kabel att dra bakåt för en fläkt vid gallren.

Vad gäller effekten, så blev det en rejäl skillnad med en ny grov sladd från bodelsbatteriet och ut till startbatteriet.
Inga som helst problem att hålla bra kyla, billigare än gasol är en fördel.
Mindre åldring på gasbrännaren är en bra fördel att köra på 12 V vid färd.
Tankar man är det inte tillåtet med öppen låga på bensinstationen.
Men vid kortare körningar, typ mindre än nån timme, får den gå på gasol.

Som sagt mät spänning inne i kylen om det funkar, dvs om värmepatronen funkar.
Spänningsfall ger dålig kyleffekt. Spänningsfall kan man se först när kylens värmepatron drar ström.
Kylsystemet i en sådan här kyl beter sig allt annat än linjärt.
Så exvis 10 % underspänning och du har 50 % lägre kyla, dvs nästan ingen kyla.

Ett sätt att lösa strömförsörjningen är att dra en rejäl sladd från startbatteriet, direkt till kylen, kan dras under bilen då. Minst 6 mm2 gärna mer, Kanske dubbla 6 mm2.
Ordinarie matning skall då mata ett relä.
Reläets kontakter används till den nya matningen.

roysan
 
Toppen