• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med installation av Photoshop

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag tänkte att det kunde vara bra att ha Photoshop, alla andra har ju det... :yes:
Det var ett erbjudande i vintras med bra rabatt om man köpte programmet. Jag har alltså inte gått med i Creative Cloud, utan bara köpt programmet som det är.
Det finns inte på skiva längre, utan man får ett mail där man ska ladda ner filen. Som förhandsinfo kan jag säga att jag kör Mac, har redan Adobe Elements (som jag inte är nöjd med) och Adobe Lightroom (bästa programmet ever) och allt funkar bra. Jag har laddat ner DMG-filen till det nya programmet. Stänger alla andra program enligt instruktionerna. Klickar på Install. Sen är det stopp. Får följande meddelande:

"Installationen misslyckades
En version som står i konflikt eller en förhandsversion av Adobe Photoshop CS6 finns på datorn. Versionen som står i konflikt måste tas bort innan du kan installera från det aktuella mediet.
Kontakta kundsupport om problemet kvarstår så får du mer hjälp."

Jag vet att jag laddade ner en testversion för ett par år sedan, men den gick aldrig att få igång så jag tog bort det. Jag kan inte hitta några som helst filer som har med CS6 att göra, så jag förstår inte vad det är som är kvar.

Och den där förbannade supporten dom har kan dom ta och stoppa nånstans, det finns bara på engelska säger dom, man hamnar i i nån kö som aldrig kommer fram, har suttit i ett par timmar och väntat. Ringde tills sist svensk kundtjänst och fick veta att dom tagit bort den svenska supporten, man kommer till nåt kontor utomlands och där väntar hela världens frågor på support, så det kan man bara glömma.:mad::mad:

:mad:Fy sjutton säger jag, jag har betalat tusentals kronor för en produkt som jag inte kan få att fungera och dom har inte har någon som kan hjälpa mig, ruttet så det stinker! Inte konstigt att folk tar ner via TPB och andra ställen. Dom gör ju inget för att underlätta för dom som är ärliga och betalar.:mad::mad::mad:

Nu sätter jag mitt sista hopp till någon som är kunnig på mac och PS i HBK istället....

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp med installation av Photoshop

Hej! Inte så hemma på MAC men har du tillgång till annan plattform och licensen täcker det, så för att utesluta att det är din dator, prova ladda ner det där. I PC får man ibland leta och rensa i registret efter kvarlevor från avinstallerade program. Är felet där finns säkert den möjligheten på din MAC? Finns ett flertal enormt duktiga photoshop forum ute på nätet också. Har nog stött på någon svensk sida där. Lycka till.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag har redan ett gammalt Photoshop som kommer från en kompis skiva på min Macbook. Vet inte om jag har lust att förstöra den installationen ifall det händer samma sak. Tycker fortfarande det är bedrövligt att man inte kan få hjälp av Adobe som sålt grejerna.

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Du kanske kan backa till tidigare datum om det skulle misslyckas? (Nu är det pc jag utgår ifrån).

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Nä det går inte, det är ett par år sen jag laddade ner en testversion.

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Nej jag tänkte mer att du backade till innan du provade Photoshop nu...

F

F.d. 55695

Guest

Hittade följande text på ett helt annat ställe, ogillar att länka till Flashback och lägger texten som ett citat här. Hoppas det kan hjälpa dig.

"AppCleaner tar bort sånt som blir över när man avinstallerar programmet (drar det till papperskorgen). Problemet är att ni redan har avinstallerat det så du får ta bort filerna manuellt.

Öppna finder -> Klicka på "gå" uppe i menyn och håll in alt -> klicka på bibliotek -> klicka in i Application Support och ta bort hela adobe-mappen.

Jag vet inte om det räcker eller funkar men det är det första jag skulle testa om det nu ligger grejer kvar och skräpar.

Förresten så är adobe-programmen inte lika enkla som de flesta andra program och installern kan ha lagt filer i både /Library och ~/Library. Det finns dessutom en uninstaller för adobe-programmen som man ska använda och har man dragit till papperskorgen istället så kan det säkert bli problem."

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jag fick samma svar när jag testade i vintras då jag precis hade laddat ner det, men gav upp p.g.a. tidsbrist. Filerna från den gamla testversionen raderade jag bort redan för två år sen. Så det hjälper troligen inte med någon återställning. Skulle vara mer intresserad av hur man hittar dessa spökfiler....

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Hittade följande text på ett helt annat ställe, ogillar att länka till Flashback och lägger texten som ett citat här. Hoppas det kan hjälpa dig.

"AppCleaner tar bort sånt som blir över när man avinstallerar programmet (drar det till papperskorgen). Problemet är att ni redan har avinstallerat det så du får ta bort filerna manuellt.

Öppna finder -> Klicka på "gå" uppe i menyn och håll in alt -> klicka på bibliotek -> klicka in i Application Support och ta bort hela adobe-mappen.

Jag vet inte om det räcker eller funkar men det är det första jag skulle testa om det nu ligger grejer kvar och skräpar.

Förresten så är adobe-programmen inte lika enkla som de flesta andra program och installern kan ha lagt filer i både /Library och ~/Library. Det finns dessutom en uninstaller för adobe-programmen som man ska använda och har man dragit till papperskorgen istället så kan det säkert bli problem."

Men då försvinner väl även det som hör till Adobe Lightroom?

F

F.d. 55695

Guest

Det ligger i farans riktning att du blir av med Lightroom om du ger dig på detta. Har tyvärr inte jobbat i Mac på många år och känner att jag har svårt att hjälpa dig. Lightroom i sig är ett oumbärligt verktyg men det går kanske att installera om.

Hur ser möjligheten ut att reklamera det icke fungerande photoshop och få pengarna tillbaka om det inte skulle lyckas? I värsta fall får du väl ta tjuren vid hornen och spendera timmarna i telefon med engelsktalande support... Tråkigt är det under alla omständigheter.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Får samma meddelande. Nån av dom här filerna hör förmodligen till det gamla, men vilka? Jag vågar inte radera sånt jag inte vet vad det är...

Skärmavbild 2014-05-05 kl. 13.29.41.jpg

Daniel K

FD HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Jag skulle nog testa med Adobe Creative Suite Cleaner Tool om jag stötte på patrull vid installation av CS.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ett sista hopp är att köra motsvarigheten till PC:s Regedit om den finns till Mac och ta bort det som tillhör Photoshop. Om du inte körde avinstallation utan endast tog bort mapp och filer finn det massor av spår efter den första installationen.

Jag är inte säker om det finns en motsvarighet till Regedit för Mac men använd den i så fall med försiktighet!

Toppen