• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med färgkod

TommyoAnnica

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9639
Medlemskap
2027
Hej!
Jag behöver hjälp med färgkoden till min Burstner 620T -89
Skylten i motorrummet är blank där koden ska stå. Vet inte om det är samma kod till alla vita husbilar runt den årsmodellen? Tacksam för hjälp.

Mvh Tommy

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med färgkod

Eftersom bilen är några år så har nyansen ändrat sig lite sedan den var ny och polerar du bilen på en del (om inte hela bilen är polerad inför våren).
Sen tar du bilen till en firma som säljer lack och många har en scanner och kommer då gå ut och scanna av en lackerad yta och på så sätt få fram en gällande färgkod .
Skall du köpa i lösvikt eller färdig sprayflaska ?

TommyoAnnica

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
9639
Medlemskap
2027

Hej!
När du skrev "Eftersom bilen är några år så har nyansen ändrat sig lite sedan den var ny" så kom jag på att bilen var ju nylackerad för två år sedan när jag köpte den :) Så jag följer ditt råd och låter en lackfirma scanna den, risken finns ju att den inte blev omlackerad med orginalnyansen. Jag tackar och bockar för hjälpen.

Mvh Tommy

F

F.d. 14324

Guest

Hej walkabout.

Jag har ett färgnummer som användes till en Fiat dukato -87 för en tid sen.
Färgnumret hittade inte färgleverantören under fiat, utan han hittade en peugeotfärg som heter: 630 interbrew fleet belgium ivory, och den stämde riktigt bra mot den gamla fiatfärgen när den hade polerats upp.
Färgen kom från SpiesHecker.

Men som ni redan kommit fram till så om den är omlackad kan det ju vara en helt annan färg och det bästa är nog att skjuta färgen innan du köper någon.:)

Toppen