• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp med Extern Satellit mottagare

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025
Hej..

Jag köpte en Technisat SkyStar USB 2 HD CI från NetonNet till min Katherine BAS-60 antenn. Tanken är att få detta att fungera för att kolla tv på datorn.

Jag har testat utan någon som helst framgång. Jag har kontrollerat med en Satfinder och får ingen signal där heller. Kablar o kopplingar kontrollerade, samt att jag mätte om det är någon spänning i kabeln till Lnb:n vilket det inte finns.

Jag läste att LNB:n vill ha 13 - 18volt, mottagaren jag köpte matas med 12v. Men jag får ingen spänning ut från den till Lnb:n.

Behöver jag något mer för att få det att fungera? eller är det fel på prylen jag köpte??

Tack på förhand

/Freddy

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med Extern Satellit mottagare

Du måste nog mata satellitantennen med separat spänning via en adapter annars kan inte LNB fungera. Trotr att Kjell o Co har en sådan. Sen får Du tänka på vilket kort du skall stoppa i CI modulen. Canal Digital är ganska noga med vilken box det är och med viasat måste man kortförflyttning mellan boxar.
Men du kanske bara skall se dom fria kanalerna ?
Du kan också söka på nätet på "Technisat SkyStar USB 2 HD CI"
Finns ganska mycket på YouTube om denna mottagare.

Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Tack för hjälpen.

Jag sökte en del i går på den, mest är det uppacknings visningar på Youtube. Men när det gäller matningen av lnb:n så hittade jag en hos Kjell & Co. Ska åka o handla en sådan o testa.

När det gäller olika kort så skall jag laborerar lite med det senare, har inte bestämt mig riktigt ännu. Kanske blir de fria kanalerna så länge. Då jag ser tv som mer bakgrundssällskap än något värt att studera för mycket ;)

/Freddy

F

F.d. 53078

Guest

Matningen av LNBn sker av mottagaren det krävs 4 olika sätt att driv microvågshuvudet
13-14V Vertikalt lågband 10.8-11.7 Fhz
16-18V Horisontalt lågband 10.8-11.7Ghz
13-14V plus en ton på 22khz vertikalt högband 11.7-12.4 Ghz
16-18V plus en ton på 22khz horisontalt Högband 11.7-12.4Ghz
detta sköter mottageren automatiskt, annars så blir det svårt att byta kanaler. Du måste då byta spänning och puls beroende vilken kanal du titar på

I din recever kan du titta på LNB setup där kan du välja LNB power On eller OFF den skall vara på On Typ av LNB skall vara Unerversal.

Om du sätter en inyector till LNB så får du bara ett band av 4 ifrån satelliten
Dom där inyectorerna till LNB använd till kollektiva antenner dä man använder LNB med separerade utgångar till en multiswich med flera mottagare kopplade till samma antenn.

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Likspänningen till LNB:n är med största sannolikhet avsäkrad i mottagaren. Det är lätt hänt att man gör en kortslutning på antenkabeln. På en vanlig TV-antennsladd gör detta inget men till en LNB innebär det att säkringen går.

Titta i mottagaren efter en glasrörssäkring, det kan också vara en inlödd säkring, då är den en liten rund svart grej med två ben på, ofta står det "fuse" på den

F

F.d. 53078

Guest

Det finns ingen glassäkring i mottagaren det är över 10 år sedan dessa är ersatta med elektronisk överbelastningsskydd. Man stänger av mottagaren och sätter på den igen så fungerar den. största sannolikheten är att LNB power är frånslagen eller att det sitter en passiv splitter o dyligt mellan mottagaren och LNBn öppna inte mottagaren då förstör du garantin.

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Hej..

Tackar för hjälpen.

Tror jag börjar klura ut hur denna prylen fungerar (det är ingen fyrtakt iaf ;)

Inställningarna i progget som följer med justerar automatiskt spänningen till LNB:n. Det finns en lista med satelliter och den är redan förprogrammerad för varje satellit. Således måste jag sätta den på kanalsökning för att få spänning till Lnb:n och därefter försöka finjustera antennen för bästa mottagning.

Ska snart ut o testa i bilen igen.. :)

/Freddy

Dj Freddy

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2025

Nu fungerar det....
Fick in en del tyska kanaler med mycket bra kvalitet. I morgon skall jag leka mer med det hela o se vad jag kan lyckas med :)

/Freddy

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Det finns ingen glassäkring i mottagaren det är över 10 år sedan dessa är ersatta med elektronisk överbelastningsskydd. Man stänger av mottagaren och sätter på den igen så fungerar den. största sannolikheten är att LNB power är frånslagen eller att det sitter en passiv splitter o dyligt mellan mottagaren och LNBn öppna inte mottagaren då förstör du garantin.

Då lärde jag mig något nytt. Vet att jag hjälpte en kompis för några år sedan med samma fel, då bytte jag en säkring som var lödd på kretskortet och då fick jag igång spänningsmatningen till mikrovågshuvudet igen.

Toppen