• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp med ett foto problem

D

Deleted member 11118

Guest
Här finns många duktiga fotografer, en vän till mej har ett problem. Kamera Nikon 5000.

Gäller foto med den inbyggda blixten i kameran

Inställning auto då blir det en skugga i nedrekantan av bilden och alltid i mitten.

Någon som har en idé varför det blir så.
 

Bilagor

  • DSC_0100.JPG
    DSC_0100.JPG
    808,4 KB · Visningar: 8

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med ett foto problem

Blixten sitter alldeles för nära optiken för att man ska kunna ta bilder på så nära håll. Dels kan det vara motljusskyddet som skymmer, men det behöver inte vara det, det kan vara själva optiken i sig som skymmer. Testa att ta med längre avstånd till motivet och se vad som händer.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Hjälp med ett foto problem

Jag rekommenderar dig också att testa utan blixt. Skruva upp ISO-talet till ca 1500-2000 beroende på hur mycket ljus du har inne. Ställ kameran på tids eller bländarautomatik istället för fullauto. Vitbalans kan nog funka med auto, annars ställ på glödlampa (om det inte är alltför mycket lysrör, ledljus eller lågenergilampor).
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hjälp med ett foto problem

Tack Ludde, skall förmedla detta till de som tar bilderna och äger kameran, själv har jag inga problem, har testat på min egen med alla objektiven och jag får ingen skugga.

Får se vad som händer när de testat återkommer med svar.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: Hjälp med ett foto problem

Nu har jag håll i huvudet, jag testade inte med kamerans blixt....suck....suck.....

När jag tog en bild med kamerans blixt på nära håll med motljusskyddet på fick jag samma skugga, så då hoppas jag problemet är löst. Får höra med de som tog bilden.


Tack alla, problemet löst snabbt och enkelt, motljusskyddet var boven
 
Senast redigerad av en moderator:

TeknikLasse

HBK Medlem
Inlägg
1.870
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp med ett foto problem

Använd en extern blixt & "slå" blixten i taket eller mot något som reflekterar ljuset bra. (om man nu vill kosta på lite)
 
F

F.d. 51386

Guest
Sv: Hjälp med ett foto problem

Håller med Teknik Lasse här, det blir oerhört stor skillnad med en extern blixt och är man inomhus och det är normal takhöjd så blir resultatet mycket bättre om man slår blixten i taket.

En extern blixt behöver inte heller vara så dyr, om man undviker "originalblixtarna" och tar ett annat fabrikat så kan man faktiskt få helt ok kvalité för en 1000-1500kr. Slutresultatet mångdubbelt bättre än de inbyggda blixtar som finns på de flesta konsument kameror idag.

Man får också betydligt bättre skjuts i blixten med en extern, du kan ta blixt bilder på längre avstånd än inbyggda blixtar som oftast bara räcker några få meter.
 
Toppen