• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp! Fukt? Åtgärda själv?

Nike

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022
Hej!
Jag har precis köpt en gammal husbil och är rädd för att det är en del fukt i den.
Är det något man själv kan åtgärda med avfuktare och/eller värmefläkt?
Damen jag köpte den av var sjuk och sängliggandes så det hela gick inte riktigt till på bästa sätt..
Det är min första husbil, jag är väldigt fäst vid den, men vill ju inte riskera hälsan, så jag är väldigt tacksam för alla tips och råd.

F

F.d. 58882

Guest
Sv: Hjälp! Fukt? Åtgärda själv?

Att åtgärda med avfuktare och/eller värmefläkt är inte möjligt. Man måste åtgärda var fukten tar sig in samt riva ur & ersätta allt fuktskadat med friskt material. Att kostnaden för en sådan här reparation kan komma upp i 20 till 50000:- är inte ovanligt & det ger ju också uppfattningen om hur omfattande sådana här skador kan vara. Men misströsta inte, med lite kunskap, rätt verktyg & noggrannhet kan även detta lösas. Man bör dock bereda sig på att det är besvärligt, trångt & tar tid. Jag talar av egen erfarenhet i denna fråga.

Bennie

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Er det ikke råte eller mugg (mögel) så er jobben enkel!

Finn og tett alle steder fukt har tatt seg inn og deretter tørk ut bilen fra innsiden med varmluft.

Er det råte og mugg så må disse deler byttes ut samtidig som en foretar tetting. For disse jobbene finnes det flere tråder med gode bilde dokumentasjoner her på forumet. Fra ekstremjobben til Bror Axelsson til ren utbytting av et hjørne på bilen, eller rekpnstruksjon av en alkove.

Nike

FD HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
20601
Medlemskap
2022

Tusen tack för era svar

F

F.d. 59912

Guest

Det jag vet om fuktskador kommer mest från vanliga villor. Där är det så att efter en ex vattenskada så kommer det några killar från ett företag som mäter fukthalten på olika ställen i väggar, tak och golv. Där dom finner för hög fukthalt avgör dom om det går att torka upp med luftinblåsning och eller avfuktning. Då borras det hål i väggar eller kanske om det är allvarligare golv bryts upp för att komma åt att blåsa med fläktar. Det gäller då att det inte blivit bestående skador, tex röta, mögel, tapeter som lossat eller liknande. Om det blivit skador av fukten så måste man byta ut material och det tar någon annan oftast hand om, tex någon byggfirma.
Med andra ord så går det att åtgärda fukt med upptorkning om den inte gjort någon skada. Husbilar är ju lite annorlunda i sin konstruktion så det går kanske inte att direkt överföra arbetssättet från en villa till en husbil men något liknande borde gå.

F

F.d. 58882

Guest

Er det ikke råte eller mugg (mögel) så er jobben enkel!

Finn og tett alle steder fukt har tatt seg inn og deretter tørk ut bilen fra innsiden med varmluft.

Er det råte og mugg så må disse deler byttes ut samtidig som en foretar tetting. For disse jobbene finnes det flere tråder med gode bilde dokumentasjoner her på forumet. Fra ekstremjobben til Bror Axelsson til ren utbytting av et hjørne på bilen, eller rekpnstruksjon av en alkove.

För att konstatera om bilen är angripen av röta eller mögel så måste man riva ner. Att förlita sig på ögonen & näsan duger inte. Jag har sanerat min Swift Kontiki så jag har erfarenhet & vet vad jag talar om. Dessvärre tenderar denna typ av skador att underskattas, oftast blir dom mer omfattande än vad man trott från början.

Bennie

Toppen