• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp en vän i nöd...

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Hej igen alla,ny säsong...
Var ute i helgen, och när vi skulle starta "Truman" ; C4002-6002
så blev det " rött" på värmen ,har provat minst trettio ggr, men samma resultat.
Grejjen är ,att "tillverkning" av enbart vamvatten fungerar, men inte när man drar igång något av alternativen till kupen.

I höstas fungerade allt klockrent...
läste en tråd här där någon skrev:

Tillbaka i Sverige. Problemet kvarstod hela resan. Hittade ingen som ville ta i problemet. Löstes på 5 min genom byte av "rumstermostaten"

kan det vara bara rumstermostaten, antagligen något "skitfel" eftersom varmvattnet funkar?
Tack på förhand
KaMa1
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Det finns en förteckning över lampkoder där man kan tolka felet genom att läsa blinkningarna.

Bifogar fil
 

Bilagor

  • Blinkkodlista Combi Gas.xls
    443,5 KB · Visningar: 185

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Tack... den Röda lampan i vredet lyser konstant..
men av alla felförslag att döma då lutar det mesta åt kretskortet...
 
F

F.d. 53053

Guest
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Vi har haft något liknande, det gick inte provade ett flertal gånger, var till sist tvungen att göra en norsk, alltså slå ifrån huvudbrytaren över bo delen i ca 10 sekunder. sen har den funkat
hoppas du kan göra det också
mvh
Gert :yes::wub:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Hjälp en vän i nöd...

I Norge heter det at en bruker svenskeknappen, men over til alvoret:
En elektronisk kontroller som tror den har funnet en feil trenger en noen ganger å få nullstillt den. Uten el i et antall minutter pleier å rydde opp i de fleste systemer.

En annen feil som gjerne oppstår etter en periode uten bruk er at det legger seg damm og skitt på brenneren, dette måste blåses vekk. Mener din thruma har to brennere en for vatnvarmen og en for romvarmen.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Tack tack..

Tio sekunder räckte inte... ska prova några minuter, när man nu är hemma så gör det inget om man "tappar" vattnet-

Låter också rimligt det där med dammet...
 
C

cheetah1

Guest
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Har du elpatron? Isåfall kanske du hade el inkopplad så värmen till varmvattnet gick över denna? Medan gasvärmen inte funkar av någon anledning?

Bara en relativt okunnig spekulation från min sida.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Nej jag hade inte elpatronen (i efterhand installerad utrustning) igång när jag testade, men Knut trodde,att det är separata värmare...

I morrn är det vardag,får luska lite då..:yes:

Skall tillägga,att handboken inte är så detaljerad,att där tex. står hur man blåser bort ev sot o smuts från brännaren, samt att bilden som föreställer pannan bara är lite överskådlig genomskärning av dito.

Det står lite om felkoder dvs. "konstant lysande röd diod" skall indikera "luft i gasolledningen" ,prova på nytt... Men eftersom varmvattnet funkar så kommer det ju fram gasol till pannan.
 
Senast ändrad:

Göran & Marie

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7185
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Har haft samma fel på 6002
Efter felsökning på verkstad så kom man fram till att det var evakueringsfläkten för rökgaserna som gick trögt och då var det någon sensor som bröt
Ny fläkt och två timmars arbete kostade det på verkstad
(Nyare Traumapannor har kretskort med lysdioder som kan ger felkoder men våran var på fel sida åldersgränsen)
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Intressant, på den här sitter ju dioderna innanför vredet ,grön,gul,och röd

Bilen är från -08

Jag var inne i "garaget" och skruvade bort träpanelen (med två runda hål) framför pannan och petade lite på fläkten,den verkade inte trög sådär, svårt att komma åt därinne...hmmm:wideeyed:
 

Göran & Marie

HBK Medlem
Inlägg
71
Kommun
Västerås
HBK-Nr
7185
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Lysdioderna vid vredet är statusdioder
Lysdioderna på kretskortet är felregistreingskoder i olika kombinationer om Du har ett sådant kretskort
Jag tyckte som Du att fläkten man ser gick lätt men det är inte detsamma som den går lätt motormässigt enligt företaget som fixade felet. Dessutom finns det visst flera fläktar.
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Efter en snabb kontroll av mekaniker (fanns inte tid för mer åtgärder vid tillfället) konstaterades,att felet förmodligen är själva tändningen,eller "en liten box"
Fortsättning följer,då vi har fått en tid den 10/5 Jag kommer att meddela här sedan,vad det var ,som var galet för andras kännedom ,om samma problem uppstår....
 

KaMa1

HBK Medlem
Inlägg
211
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
8710
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp en vän i nöd...

Jahaja, felet med pannan, INTE panelen, kostnad ca 1000 kr.,INTE kretskortet,kostnad ca 5000 kr,utan fläkten (kärvar i lagren,orsak okänd) ,kostnad ca 1600 kr...
mvh KaMa1
 
Toppen