• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp, elfel efter vinteravställning

F

F.d. 9642

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: advantage
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,8 JTD 127hk
Årsmodell Chassie: 2003
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: advantage
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 2003
Ämnesområde: Elsystem
Hej!
varken motortemperaturen, varvräknaren eller hastighetsmätaren fungerade
efter vinteravställningen. Varvräknaren ställer sig i maxläge o dom övriga rör sig inte. Har kollat kontakterna bakom inst. panelen och sprayat 5:56 men inget verkar hjälpa. Har också kollat säkringar men inte hittat något fel. Tacksam för goda ideer.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, prova med att koppla bort ex. minus/jordkabeln från batteriet i tio minuter. Det kan hjälpa och starta om lite funktioner, om din bil har lite datakraft som har tappat nollan under vintern, om ex.batteriet har varit nerdraget.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 9642

Guest
Tog bort minuskabeln och väntade 15 min innan jag skruvade tillbaka den men
tyvärr, ingen förändring. Visaren för varavtalen ställer sig kl 12 när jag vrider på nyckeln ett hack för att sedan ställa sig i maxläge när jag startar.

F

F.d. 21685

Guest
Var väldigt försiktig med användningen av 5-56, den är inte avsedd för el relaterade problem, CRC 2-26 är för detta ändamål....

//mats

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
advantage03 skrev:
Tog bort minuskabeln och väntade 15 min innan jag .....................
------------------------------------------------------------------------------------
Hej igen, det var tråkigt att det inte hjälpte men ändå värt ett försök, för det brukar lösa en hel del mätarproblem, lite beroende av årsmodell på bilen.
Har tyvärr inget bra att komma med, men kan vara ett jordfel till karossen eller dyl.
Tre mätare går ju troligen inte sönder samtidigt, utan det borde "bara" vara något gemensamt för dem som bråkar.

M.v.h. JANKRO.

Carina Blom

HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
2237
Medlemskap
2025
Fick nästan precis samma fel på min volvo personbil. Det berodde på att den tjocka jordkabeln som går till motorblocket hade lossnat från sin kabelsko, som sitter skruvad på undersidan av motorblocket. Kan vara värt att kolla i alla fall.

Åke Nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
7195
Medlemskap
2025
Hej!

Känns lite som det kunde vara ett glapp vid en av styrboxarna. Troligtvis har mätarna en matarspänning och en signalledning, där de får ett kodtåg med värde. Brukar själv läsa värden med mina transportelever när vi kör med en dator uppkopplad till vår renaultbuss, bla tempmätaren. Detta kan säkert en välutrustad verkstad koppla upp och se i sin dator att signalerna kommer fram via OBD2 uttaget.Kan funka genom att lossa anslutningen till styrboxarna och sätta dit dem igen, men glöm inte att lossa batteripolen först. Lite synd att man envisats med att bygga de flesta husbilar på fiatchassie. Min erfarenhet sen bilmekanikertiden är att franska och italienska bilar, ofta hade en massa skitfel. medans japanernas gick klockrent fram till 15-20 000 mil. Mycket problem just med glapp vid styrboxar mm.

F

F.d. 9642

Guest
Först vill jag tacka för alla tips. Tyvärr så var det inte något 'enkelt' jordfel eller
glapp i kontakter. Efter att fått tips och talat med en person som jobbat med fiat + elproblem i många år fick jag ett rakt besked om att det bara var att byta ut instrumentpanelen. Felet sitter där och det var inget ovanligt fel. 'Alla' bilar med denna instrumentpanel från årsmodel 2002 o 2003 var tvungna att byta denna panel innan de såldes vidare i sverige. Tyvärr slank några bilar igenom, tydligen bl.a. vår husbil.
Efter en ny instrumentpanel rullar den nu igen. Återigen tack för visat intresse.

Toppen