• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp el problem

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Hej alla experter nu behöver jag hjälp!
Skulle starta husbilen nu på morgonen glödade allt ok lampor lyste mm när jag vred nyckeln till startläget blev allting mörkt på instrumentbelysningen varningslampor provade några gånger samma resultat, kollade styrkan i batteriet visade nästan tomt kopplade en annan laddare på ackon när jag kollade styrkan så var bodelen mörk ingen ström någonstans, bilen stått innomhus i natt med el inkopplad laddning på var och körde i går allt ok vad har hänt? måste fara till stan nu men hoppas någon har lösning till detta. Kollar i kväll när jag kommer hem
Ha de paffw
 

Libom

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
1345
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp el problem

Hej..
Jag skulle kolla batt-kablarna, särskilt jord-kabeln. sen kan ju faktiskt batteriet vara dött/slut. Många batt. klarar inte kylan lika bra som förr..
Lycka till i kylan..
Libom
i ett vitt och kallt Malmö
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp el problem

Hej
Nu är problemt löst hoppas jag, var efter ny acko monterade fast den, bilen startar men ingen ström i bodelen, skruvar bort passagerarstolen för att se elektroniken hittar 3 säkringar 2 st 25 a 1 st liten glassäkring och den ena 25a var sönder, antar att den gick sönder när bilens laddare var på och jag lade en stor yttre laddare på bil ackon
Men hur kan en acko bli helt slut under en natt innomhus? Nu blir det en Norrlands Guld som jag köpte från Haparanda förra helgen:)
Ha De paffw
 
Senast ändrad:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp el problem

Det bildades troligen kondentvatten någonstans när husbilen kom inomhus. Kondensvattnet medförde sannolikt att ett antal krypströmmar tömde batterierna. Kan vara klokt att se över alla tänkbara ställen där kondensvatten kan stå samt rengöra strategiska kabelskor och kontakter. Felet kan annars återkomma.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Hjälp el problem

V-backen jag förstår inte vad du menar? Jag har husbilen under veckorna i en kall lada men värmen på i bodelen under veckosluten om vi inte åker bort så brukar jag ha bilen i varmt utrymme under veckosluten kan Du förklara hur Du menade
Ha de paffw
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Hjälp el problem

Jo PAFFW,
när kall grej kommer inomhus brukar luftens ånga "sätta sig" som sma vattendroppar på den kalla grejen.

Förslaget att torka rent på alla elanslutningar är bra, jag skulle kunna tänka mig att även
"pensla elanslutningarna" med konsistensfett för att förhindra uppkomst av "vatten-
bryggor" för strömmen att "smita till jord".

Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp el problem

Hej paffw,
precis som Hans / SMOETT skriver.
Du hade varit ute och kört. Ställer sedan husbilen inomhus.
Många delar och komponenter var säkert ordentligt kalla.
Motorn var varm och bodelen var uppvärmd samt ställdes med ansluten elvärme.
Värme går alltid mot det kalla.
Är luften då minsta fuktig uppstår kondens på kalla ytor, inte alltid så att det rinner och skvalar.
Tillräckligt för att orsaka krypströmmar, specielt om det sedan tidigare finns en oxidation på kontaktytorna.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Hjälp el problem

Haaa, skulle det vara fel att använda CRC 5.56 ?
Jag har använt det sedan ja körde moped, dvs. i över 40 år.
På 70-talet testade Chalmers olika kontaktspayer och fann att 5.56 var överlägsen.
Min första SAAB var 2-taktare, som inte gick i fuktigt väder utan en sprut in i fördelaren, där det dessutom är högspänning.

Så, himmmla synd att jag gjort fel i alla dessa år utan att veta om det, men det konstiga är att det har alltid fungerat ????????
:twitcy:
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Hjälp el problem

Hej igen, nu har jag läst på.

CRC 2-26 tycks passa bättre ! till kontaktytor!

Men på Elfa.....

https://www1.elfa.se/elfa~se_sv/b2b/catalogstart.do?tab=catalog

.....kan man se hur proffsen gör.
De använder 3 olika spayburkar. Men det är väl kanske till för höga spänningar och frekvenser....eller för att få sälja 3 burkar i stället för bara en.

Men som sagt gamla pålitliga CRC 5-56 har fungerat bra för mig, över 30 år nu.:rolleyes:
 
Senast redigerad av en moderator:

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp el problem

Anledningen till att man inte bör använda CRC 5-56 är det är en universalolja som även löser rost, och de flesta rostlösare på marknaden innehåller lite syra, syran gör plaster, gummi, backelit och liknande skört med tiden.
Det finns aerosoler för detta ändamål på marknaden som har speciella användningsområden tex för att driva ut fukt, rengöra kontaktytor och skapa långvarig kontakt och liknande. Så länge det inte rör sig om finelektronik så är en penetrerande kontaktolja det bästa alternativet. På batteripoler i släpvagnskontakter m.m. är kontaktfett eller siliconfett bara bra. //Tommy
 
Toppen