• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp dieselpump

Signum

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4423
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato 2,5 TDI Cat 1997
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5 TDI Cat
Årsmodell Chassie: 1997
Husbilsfabrikat: Swift
Husbilsmodell: Kontiki
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1997
Ämnesområde: Motor
Hej!
Har köpt vår första husbil, men börjar misströsta. Den köptes privat förra sommaren och vid premiärturen upptäcktes fuktskada, men den är nu är åtgärdad. Vid hämtandet efter motorservice med bytta filter och alla vätskor, får jag beskedet att den svartrykning (puffar) som uppstår beror på en kärvande dieselpump? En ny kostar ca: 40.000,- ?? enl. verkstaden. Bilen har gått 4.600 mil. Det kan väl inte vara sant, så nu hoppas jag på att någon av er erfarna kan ge mig tips om och hur jag kan rädda oss från en sådan kostnad.
Med förhoppningsfulla hälsningar från Ulf o Annica
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Hej.
Synd att ni fått en bil med motorproblem. Är det en Bosch fördelarpump så går det att få tag på en begagnad eller ny på Ebay till rätt pris. Köpte en ny Boschpump till min Ford Focus från Tyskland 7000 Kr plus frakt.
Pumpen kan också lämnas för renovering, bör inte kosta 40000:-
För att kunna köpa rätt pump bör den demonteras så att man kan avläsa Boschnummer.

Min egen 2.5 TD insprutningspump som är uppskrämd lite kan ibland ge en rökpuff vid
AX från lågt varv, gör inget tycker jag, den går i övrigt snålt och bra.

Om det är en commonrailpump med elektriska inprutare vet jag inte vad en pump kan kosta.

J'ägarn:)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.192
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej Signum. Lite besvärlig fråga men, eftersom du har en 2,5 Cat så är det möjligt att du har den sortens BOSCH dieselpump på din 2,5L motor som går att boxtrimma. Det innebär att pumpen inte är helmekanisk som de flesta till 2,5 dieslarna utan att det även sitter soleonider/elventiler som sköter om bränslemängden som trycks in. Om så är fallet så är det möjligt att det "bara" är de som bråkar eller något relaterat till styrningen av dem. Om bilen bara har gått 4600mil så kan pumpen inte vara slut, möjligen dålig om den stått still långa tider med tanke på det låga miltalet. Om du inte har prövat än så tycker jag att det kan vara värt, när du har lite bränsle kvar i tanken så häll i alla undergörande medel som finns av något känt fabrikat, regörning för munstycken, dieselpumpsmörjning och kanske några dl. tvåtaktsolja m.m. för att se om något pos. händer. Byt verkstad om de inte har något bättre att komma med än en ny pump för 40.000:- renoverade pumpar brukar kosta mindre än hälften av den summan. Kolla på internet och sök på dieselpumprenovering m.m. Där finns många specialfirmor som renoverar pumpar. Titta där och ring så du kan ta reda på vilken sorts pump du har och kanske de vet om det brukar vara eldelen som bråkar(om du nu har en sådan pump).
Finns det inte någon mindre verkstad med gott rykte om dieselkunskap i närheten som kan titta på pumpen?

Lycka till. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.192
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Funderade på en sak till. Om du nu har pumpen som delvis har lite elektronik, kan det vara så att den är boxtrimmad och det är därför den ryker.
Trimboxen till dessa pumpar är av en enklare sort med trimpotar som man själv får vrida på till motorn går som bäst.
Bara en tanke, men kanske..............

JANKRO.

PS. jag tror pumpen har betäckningen BOSCH VP37
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.965
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
När kommer svartröken? Vid gaspådrag? Varvtal?
Som JANKRO skriver, vi måste veta vilken typ av pump som sitter på motorn. Går det 4 rör från pumpen till spridarna eller går det elektriska kablar till spridarna?
Är det en mekanisk pump så kan det vara regleringen för extra bränsle när turbon laddar som har hängt sig. Det är ganska lätt ordnat.
 

Signum

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4423
Medlemskap
2025
Lysande, tack för alla tips Jägar´n, Jankro och Wizard!
Vad glad man blir och jag ska ta tillvara alla tips och kolla vilken pump jag har.
Har hört att denna modell inte går att chiptrimma och är ganska säker på att den inte har elektronik utan de 4 rör wizard pratade om. Den svartryker alltmer vid gaspådrag och under acceleration, så jag riktigt skäms ibland. Bilen var fantastiskt svårstartad i vintras och när den väl gick igång gick den ojämt under någon minut?. Kan det ha med pumpen att göra?
Efter servicen och vid kvarts tank fyllde jag på STP dieselrengöring och körde i princip slut på bränslet innan ny tankning. Hörde från verkstan att endast Preem har diesel med rengörande effekt, så det blir att tanka där fortsättningsvis. Vi får se om det ger effekt så småningom. Bilen fungerar, så jag kanske får leva med lite svartpuffar? Men verkstadskillen tyckte den var lite orkeslös, vilket inte jag kan avgöra, som inte haft diesel tidigare. Någon av er som vet hur ofta man kan och törs använda STP, eller om det finns nå´t annat dundermedel? Tar gärna emot fler tips...jag provar allt tills problemet förhoppningsvis är avhjälpt (utan utlägg på 40´,helst)
Tyvärr dröjer det nå´n vecka innan vi kan ta oss en tur, men jag hör av mig och berättar hur det går.
Hjärtligaste tack och med varm solhälsning från Karlstad
Ulf o Annica
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025
Om den är svag bör nog turbotrycket mätas bör ligga på minst 0,8 Bar vid full belastning.
Kolla själv om någon slalng till intercoolern hoppat av.
Annars är pumpen kaputt.
Div. undergörande bränsletillägg tror jag inte på, bortkastade pengar.

Jägarn:eek:
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.965
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Att den ryker svart betyder att den får för mycket bränsle eller för lite luft. Hade spridarna varit igensatta hade du fått blå (grå) rök med lukt av diesel.
Eftersom motorn upplevs som orkeslös så hade jag först gått på det Jägarn rekommenderar. Kolla turbo, slangar mm. (kanske ett musbo i luftrenaren? De gillar Fiat :D)
Det kan också vara reglerventilen till turbon (waste gaten) som inte stänger.
Är allt OK så går det att justera ned bränslemängden på pumpen så du slipper svartrök.
Att pumpen "hänger sig" tror jag inte på, det skulle ha samma verkan som om gasen hänger sig på en bensinmotor. D v s den skulle rusa.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.192
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej på er igen. Jag håller med om alla kontroller som bör göras för att få ordning på problemet. Mitt inlägg är mer en fråga (kanske till Wizard eller Jägarn ?). Jag har inte plockat med eller sett den halvelektroniska VP37 pumpen men jag har sett en schematisk bild av en och fått den uppfattningen att den fortfarande har rör och mekaniska spridarmunstycken. Soleoniderna skall sitta inne i pumpen och bestämma tiden som det ligger högtryck i tryckkamrarna som håller de mek. spridarna öppna i stället för de rent mekaniska överströmmningshål som normalt bestämmer tiden och inte går att påverka. Jag har också hört att man känner igen pumpen på att det inte går någon mekanisk gasvajer till den sortens pump.......men som sagt inte säker, någon som vet ????????? Det kanske går åt att det sitter både Cat och lambdasond i en bil för att justeringsmöjligheten och elektroniken behöver finnas.

JANKRO.
----------------------
Svar på min egen fråga. VP pumpen känns igen på, ingen gasvajer bara sladdar från gaspedalen/infoboxen samt rör/slangar från pumpens bakre gavel upp till spridarna.
 

Signum

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4423
Medlemskap
2025
Vänner (för det är ni alla nu) Jag är så IMPONERAD över ert engagemang!
Önskar bara att jag själv vore mer motorkunnig, men ni kan ge er på att jag ska kolla alla era tips. Jag vet ju inte ens vart pumpen sitter:twitcy: Signum tackar er av hela mitt hjärta och även magkänslan säger mig att ni har räddat "det förväntade dyra"
Tro det eller ej, men jag känner betydligt mer, en viss nöjdhet över husbilsköpet, trots problemen...och musboet har jag kollat upp...nytt filter och ingen tendens till musbo :). Kan som kuriosa berätta om min svärfar som köpte en Vw polo och hade en obehaglig lukt?? Det var faktiskt jag (den okunnige) som tog isär och upptäckte musboet i luftfiltret, som generade en högst oangenäm doft av döda möss vid deras resor...usch, så mycket likmask och det precis vid friskluftintaget.
Som sagt, jag återkommer och meddelar hur problemen avlöper.
Tills dess...Må väl, kära vänner!
Ursäkta, men en fråga till: bränsleförbrukning? Första premiärturen tog den ca: 1,1 (landsvägskörning) Vättern runt. Efter verkstadsbesöket och tipset om att "varva ur" 1,3. OK, eller?
Signum med fru
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
6.192
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tack för dina snälla ord.
Nej en bränsleförbrukning på mellan 1.1 och 1.3 är inte så mycket att bråka om på den lite äldre 2.5L motorn (är det en alkovbil) och du behöver nog inte då heller ha panik med att fixa "felet" men det är klart att det kunde vara bra, för det är möjligt att förbrukningen kan minska något och att kraften kan öka lite om allt skulle vara tipptopp. Så försök att kolla upp pumpsort, turbotryck, olika ventiler m.m. som det har skrivits om och hör av dig med en rapport. Det är alltid kul att få lite respons på om förslagen hjälper, och även att få reda på det egentliga felet.
Förresten pumpsorterna som verkar finnas till din motor är.
------Mekanisk LUCAS pump
------Mekanisk BOSCH pump
------Och ovan nämda mek./elektroniska BOSCH VP37 pump

M.v.h. JANKRO.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.965
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
JANKRO.
Jag har heler inte pysslat med denna typ av insprutningspump. Det verkar vara en konstig väg att gå. Varför inte elektroniskt reglerad reglerstång för pumpelementen. En tanke bara.
Jag har förresten provtryckningsutrustning för spridare om någon vill testa sina. (Under förutsättning att förskruvningen passar vill säga. Den funkar bara på mekaniska spridare, inte elektriskt öppnade, vad jag vet.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.965
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Jag har kollat runt lite på funktionen av din typ av dieselpump, och att den skulle hänga sig kan du nog helt utesluta.
Ett fel som kan orsaka svartrök är om du får felaktig temperatursignal för insugningsluften från luftmassmätaren. Då tror den att det är mycket kall luft som kommer in i motern och den ger då mer bränsle.
Luftmassmätaren sitter mellan luftfiltret och turbon. Lossa kontakten Där är en metallbygel som du måste trycka in för att få bort kontakten) och se så du inte hat oxid på kontakterna. I så fall skrapa av den väldigt försiktigt med ett inte allt för hårt föremål (inte kniv ed, kontakterna är plätterade.)
En Boschverkstad t ex kan mäta att signalen är OK.
Hjälper inget annat så kan en Boschverkstad minska bränsletillförsen genom att programera om styrenheten. Detta om du tycker röken är besvärande, vill säga.
 
F

F.d. 25253

Guest
Hej, finns inga elkablar till en spridare! spridare måste få bränsle genom rör vilket det ären converailpump, radpump eller rotationspump. mitt tipps är att du tippar i 1 liter 2 taktsolja på en tom tank ett par ggr.

MVH Jan-Åke
 
F

F.d. 12430

Guest
Om EGR ventilen kärvar i öppet läge eller inte stänger tätt får du mkt rök speciellt på låga varv Förbrukningen blir också hög. Symtomen är nästa bolmande rök ifrån tomgång för att sen avta i intensitet. Var bilen äve slö på högre varv??
 

Signum

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4423
Medlemskap
2025
Signum skrev:
Vänner (för det är ni alla nu) Jag är så IMPONERAD över ert engagemang!
Önskar bara att jag själv vore mer motorkunnig, men ni kan ge er på att jag ska kolla alla era tips. Jag vet ju inte ens vart pumpen sitter:twitcy: Signum tackar er av hela mitt hjärta och även magkänslan säger mig att ni har räddat "det förväntade dyra"
Tro det eller ej, men jag känner betydligt mer, en viss nöjdhet över husbilsköpet, trots problemen...och musboet har jag kollat upp...nytt filter och ingen tendens till musbo :). Kan som kuriosa berätta om min svärfar som köpte en Vw polo och hade en obehaglig lukt?? Det var faktiskt jag (den okunnige) som tog isär och upptäckte musboet i luftfiltret, som generade en högst oangenäm doft av döda möss vid deras resor...usch, så mycket likmask och det precis vid friskluftintaget.
Som sagt, jag återkommer och meddelar hur problemen avlöper.
Tills dess...Må väl, kära vänner!
Ursäkta, men en fråga till: bränsleförbrukning? Första premiärturen tog den ca: 1,1 (landsvägskörning) Vättern runt. Efter verkstadsbesöket och tipset om att "varva ur" 1,3. OK, eller?
Signum med fru

Idag 16/10 var bilen inne på proffsverkstaden för ett kostnadsförslag, men det var glömt när jag ringde. De har gjort ren EGR-ventilen och sedan mätt upp avgasvärden. 0,61 och det var bra och lågt enligt killen. Han hade provkört och inte upplevt svartrök?? Jag har precis kommit hem och inte kan jag se nå´n skillnad...det ryker ordentligt vid gaspådrag, framförallt på lägre varv, men även i övrigt. Det blir till att ringa imorr´n... Jag tror jag provar att ge den några dl 2-taktsolja som prov. Blir lite trött när en och annan "tusing" flyger iväg till ingen nytta, suck. Pumpen heter Bosch VE och ska vara helmekanisk enl. verksta´n.
Må väl och imorr´n tar jag och flugfiskegänget en helg i Hökensås. Håll tummarna att regnbågarna hugger och vädret blir bättre än det verkar.
Ska bli skönt!! (Dock utan husbil, tyvärr)
Signum
 

Signum

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
4423
Medlemskap
2025
Hej Vänner!
Nu är bilen ute igen efter vinterförvaring i ett kallgarage. Ytterligare problem blev det när den skulle ut igen. Gick inte att starta, så jag fick med mig en mekaniker. Det visade sig att båda mina batterier (1 i garaget och 1 i bilen) var dåliga och kablagen var inte OK. Nytt batteri inköptes förra året, så dröm om min förvåning när det vid koll inte hade speciellt mycket starteffekt. Tog ur det och visade upp det på batterilagret...fick svaret: Sulfiderat och gick inte på garanti? Köpte nytt och fick iallafall 15% rabatt...alltid något. Till verksta´n och där fixades mitt kablage. Ny jordkabel till startmotorn, ny fixade polkablar och den gick alldeles lysande hem.
Innan den ställdes in för vinterförvaring var jag till Boschspecialisten, som gjorde rent något (glömt vad det hette) Svartröken såg verkstadskilen ej till efter detta och mätningarna visade helt OK. Men jag såg det svarta, när jag körde hem. Nu kör vi ett par vändor, så får vi se om det blir bättre.
Gott Nytt Husbilsår
önskar
Signum
 
Toppen