• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp -Bodelsbatteriet

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Är i Tyskland på resa och bodelsbatteriet laddas inte upp....?
Har funkat felfritt tidigare men nu när vi är lånväga hemifrån och tyskan inte är fullständig för att konsultera nån firma så händer det ju (typiskt). Hittils har vi löst det med el på ställplatserna.
Vi har även solceller som brukar ladda upp tillräckligt när vi inte kör.
Nu när vi stannar visar dioderna fullt men tänder vi en lampa går den ner på rött med en gång.
Kan det vara nån säkring som gör att den inte tar emot laddning eller är batteriet slut???

Tacksam för hjälp- är batteriet slut kan man ju investera i ett nytt men det är ju onödigt om det är nåt enkelt fel

//Niclas
 
F

F.d. 50005

Guest
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

Hej Niclas
risken är stor att det är batteriet som är slut. Be en verkstad att belasta batteriet, språket klarar du med kroppsspråket! Det är bara att visa och peka! :D
Lycka till!
/Agne
 

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

Hej!
Lika dant hände oss nu vi stoppade in batteriet till bodelen men den håller inte laddningen, så länge solen lyser så laddar solcellerna det men på kvällen finns ingen ström.fråga hur länge håller ett batteri?
Häls Lage
 

Per-Åke

HBK Medlem
Inlägg
178
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

Har varit ute för i stort sett samma fel, jag har dock ingen solcellsladdare. Batteriet var helt slut, höll inte ström. Byte till ett nytt löste alla problem. Hållbarhet på ett bilbatteri beror mycket på hur det sköts, men jag har varit med om att ett vanligt startbatteri varit slut efter 6 år. Sen finns det andra som fungerar jättebra ännu efter det dubbla.

Skulle rekomendera ett belastningsprov hos en verkstad eller mack, och troligen ett nytt batteri.

Per-Åke
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

Vanliga bilbatterier har jag haft en liovslängd på mellan 10 månader och 7 år. Bodelsbatterierna är gammal teknik , mitt höll i drygt 2 och ett halvt år.

Trådskaparen behöver troligen nytt batteri! Passa på och köp i Tyskland där det troligtvis är billigare!
 
F

F.d. 2927

Guest
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

Har varit ute för i stort sett samma fel, jag har dock ingen solcellsladdare. Batteriet var helt slut, höll inte ström. Byte till ett nytt löste alla problem. Hållbarhet på ett bilbatteri beror mycket på hur det sköts, men jag har varit med om att ett vanligt startbatteri varit slut efter 6 år. Sen finns det andra som fungerar jättebra ännu efter det dubbla.

Skulle rekommendera ett belastningsprov hos en verkstad eller mack, och troligen ett nytt batteri.

Per-Åke


Finns det ingen ström på batteriet går det inte att belastningsprova, däremot fungerar en batteridiagnos bra. Faktum är att alla borde göra ett sådant test inför säsongen för att slippa en sådan tråkig överraskning som trådskaparen råkat ut för. Det händer ju aldrig hemma i garaget heller.:wink:

Ps. Du har väl kollat batteripolerna? Ds
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

Hejsan, innan man kastar batteriet så kan det kanske vara säkrast att mäta om någon laddström når fram till batteriet *. Dels går det ju som enklast att kolla så spänningen på bodelsbatteriet går upp över ca.14V när motorn är igång och generatorn laddar. Och om någon kan mäta med en tångampermätare om laddström når bobatteriet. För om batteriet är så nere så det dör så fort man tänder en lampa så verkar det lite mysko...och skulle kanske kunna vara dålig kontakt någonstans

M.v.h. JANKRO.

( * Mät på batteripolerna och inte på kabelskorna om det ev. är där som det är dålig kontakt.)
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

På ett batteri jag hade så räckte det med att göra rent polerna för även om dom inte var oxiderade så var det på något sätt ändå inte kontakt mellan batteripol och batterikontakt .
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

Ytterligare exempel: Om det plötsligt bara blir ca 10V, "efter full laddning", så kan en cell ha blivit kortsluten. Detta har hänt mig. Batteriets celler höll inte för skakningar på dålig väg.
 

Niclas & Pia

HBK Medlem
Inlägg
332
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

Hej och Tack
Hemma igen och vi klarade oss utan ström på kvällarna då vi inte var elanslutna på ställplatserna. Tackar för era råd och tankar om vad som kan ha hänt, nu kan jag i lugn och ro gå igenom vad som är felet på hemmaplan.

//Niclas
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.609
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Hjälp -Bodelsbatteriet

Hej och Tack
Hemma igen och vi klarade oss utan ström på kvällarna då vi inte var elanslutna på ställplatserna. Tackar för era råd och tankar om vad som kan ha hänt, nu kan jag i lugn och ro gå igenom vad som är felet på hemmaplan.

//Niclas
-----------------------------------------------------------------------------------------------
Så bra :), skriv gärna senare och tala om vad som var felet.......Alltid "nyttigt" att få ytterlgare en erfarenhet.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen