• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp.. bananflugor !!!!

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.673
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp.. bananflugor !!!!

Dom här krypen är så obehagliga. Sist hade vi dom i badrummet och jag vill inte dela tandborste med dom. Försökte med hårspray, dom som blev träffade stelnade i flykten och föll döda ner på golvet. (Vad är det vi har i håret?) Dom andra fick sig en rejäl dos av Radar två dagar i rad och nu har vi bara döda bananflugor att städa bort. (Väntar på att svärdottern kommer och städar, lyx va?)
Varifrån kommer dessa kryp? Jag har inte bjudit hem dom i alla fall. Finns det någon som har gjort det? Tror inte det. Alltså kan vi lägga dom under kategorin "objudna gäster".:mad:
 

CarthagoAnders

HBK Medlem
Inlägg
829
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
377
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp.. bananflugor !!!!

dom kommer med i jorden (torven) som blommorna du köper är planterade i, dom flyttar ofta över till frukt där dom hittar sin föda, jag brukar själv ha dom i trakterna kring vasken, vatten och avfallshinken under diskbänken är väl en bra plats att överleva på med både föda och vatten :)
det finns som sagt olika arter men många av dom attraheras av gul färg och kan fångas upp på gult flugpapper
 
F

F.d. 11153

Guest
Sv: Hjälp.. bananflugor !!!!

Ett lokalt morgonradioprogram mycket om detta problem för nåt år sen. Sen om deras recept fungerar för dig kan man aldrig veta :)

Receptet finns på deras hemsida: http://www.radiocity.se/gbg/2161.aspx
Är väl ungefär samma recept som Eva & Hasse 9 tipsade om.

/Daniel
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Hjälp.. bananflugor !!!!

Tack, alla ni husbilsvänner för ert engagemang o alla tips för att eliminera flugplågan.

Köket är nu riktigt användbart igen.

Kan man nu ta bort detta ämnet på något vis - det börjar bli lite inaktuellt.

Hälsningar
icon10.gif

HBK 31
 
Toppen