• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp att hitta mindre men vinteranpassad husbil

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Följdfrågor:
Vad är minsta möjliga att ha med i verktyg i husbil? Några skruvmejslar och silvertejp kan jag tänka mig men borrmaskin känns överdrivet.
Husgeråd: ska man ha speciella grejer till gasspis?
Med tanke på att spara vikt, kör man med plast allt som går?
Inte riktigt svar på dina frågor men det jag har haft mest nytta av under alla år är ett reservhjul. Även om man inte gör bytet själv spar man mycket tid. Finns andra trådar om reservhjul här på forumet.

Roland L

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2025
Inte riktigt svar på dina frågor men det jag har haft mest nytta av under alla år är ett reservhjul. Även om man inte gör bytet själv spar man mycket tid. Finns andra trådar om reservhjul här på forumet.
Ett reservhjul väger mycket jämfört med de viktbesparingar man kan göra på hushållsprylar. Om det är risk att hamna över viktgränsen skulle jag definitivt skippa reservhjulet. Har själv haft 3 punkteringar på 32 år.

Bäckis1843

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2026
Jag har gjort iordning en verktygslåda i plast med: bitsmejselsats, lödkolv (på tändargas), liten hylsnyckelsats (upp till 15mm), u-ring nycklar i de storlekar som finns på bilen (för mig att det är 7,8,10,13,15,17 och 19), en liten såg med trä och metall blad, svart Gorilla tejp (går att täta läckande slangar med), en morakniv, lite ståltråd och några meter elkabel, några olika kabelskor, några slang stumpar med passande slangklammor, lite olika skruvar och muttrar.
Jag har säkert glömt något men alla grejer har jag haft nytta av men har även lyckats laga saker åt andra fordonsägare.

Har man tummen mitt i handen så har man nog större nytta av en mer heltäckande försäkring :cool:

En sak som jag dock haft mycket nytta av är slirskyddsmattor i plast. Väger väldigt lite och är lätta att stuva undan men guld värda om man är på väg eller har kört fast eller bara rädd att bilen ska fastna efter nattens ihållande regn.

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Ett riktigt reservhjul anser jag är väsentligt. Har Du en försäkring med väghjälp eller räddning och du inte kan byta hjulet själv så gör de det åt dig men har du inget reservhjul så gör de inget annat än att ringa en bärgare och det kan du lika gärna göra själv.
Vad för verktyg man behöver ha med råder vitt skilda uppfattningar om och det beror givetvis även i vilken grad man kan hantera dem.
Själv har jag alltid med ett riktigt reservhjul, fälgkors med förlängningsrör (för att kunna få loss hårt sittande bultar) utöver det så har jag en uppsättning blocknycklar, hylsnyckelsats, olika skruvmejslar, en del elverktyg med en del kabel, mätinstrument samt en uppsättning o-ringar silvertejp m.m (jag har nog glömt en del.)
Naturligtvis väger detta en del men jag har istället demonterat en del onödigt (för oss) såsom markis (den var utrullad en gång på fyra år, sedan demonterades den) TV:n är urplockad samt att vi inte har mer utrustning än som vi använder
Vi har också i många år kört omkring med två stora hundar men numera bara en, efter en tur så blir det en ordentlig avtorkning
(utomhus) och sen får han gå rakt in i bilen, boxar eller burar till en stor hund tar väldigt mycket plats, särskilt i en mindre husbil och du bör nog överväga en annan lösning.

Toppen