• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hjälp att hitta mindre men vinteranpassad husbil

SofiaSandberg

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
41788
Medlemskap
2025
Jag ska köpa mig min första husbil. Jag har funderat och läst under hela vintern och börjar bli ganska klar över vad jag vill ha men var finns den? Finns det fler ställen än Blocket att leta? Tips önskas på bra husbilsfirmor.
Jag vill ha en vinteranpassad alt. vinterbonad husbil runt 6,5 m, väl isolerad. Taksäng och rejält garage är viktigt. Utrustning för fricamping kan man väl montera i efterhand? Jag skulle vilja ha garaget som "torkrum" till blöta, leriga hundar. Den behöver kunna byggas om lite för att hundarna ska kunna åka tryggt inne i husbilen. Kan man lyfta bort en av sängarna och bygga två rymliga transportburar där? Vem kan göra sådant? Tips önskas i denna lite spretiga frågeställning.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej Sofia och välkommen till klubben! Jag har inte svaret, men du har definitivt kommit till rätt ställe med dina frågeställningar. Lås dig dock inte för mycket gällande längd mm. Delintegrerade är ofta 7 - 7,5 meter. Skippar du taksängen och kan tänka dig en alkovbil, blir den betydligt kortare. Sen har jag sett många smarta ombyggnader av garaget till hundbur, med lucka in till bordelen! Lycka till!

SofiaSandberg

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
41788
Medlemskap
2025
Jag blir lite begränsad i storlek då detta blir mitt enda fordon och jag ska ta mig ut till spårmarker och i skogen. Jag vill inte ha för stor bil som inte kommer fram eller inte går att parkera. Helst 6 m men jag inser att den ekvationen inte går att få ihop :) Så, så stor som möjligt inuti och så liten som möjligt på utsidan. Det är dilemmat. Hellre avkall på viss bekvämlighet inne än för stor bil. Tackar för tips och tankar!

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag blir lite begränsad i storlek då detta blir mitt enda fordon och jag ska ta mig ut till spårmarker och i skogen. Jag vill inte ha för stor bil som inte kommer fram eller inte går att parkera. Helst 6 m men jag inser att den ekvationen inte går att få ihop :) Så, så stor som möjligt inuti och så liten som möjligt på utsidan. Det är dilemmat. Hellre avkall på viss bekvämlighet inne än för stor bil. Tackar för tips och tankar!
Alkov!

bengtic

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
39269
Medlemskap
2025
Ska du ha den som enda bil och ensam så handlar det nog gamsa mycket om en typ plåtis sim finns från 5.40 och uppåt min bil är 4.90 och den har det mesta. Att vara ensam betyder ju att man bara behöver en säng vilket gör att man kan skapa mer plats. En mindre bil betyder att man kan parkera överallt och åka ut i skogen vilket jag antar att du menar vanliga grusvägar som kanske leder till någon badsjö där man kan stanna.
Undvik alkov om du inte vill klättra och betala melan 1 och 2 dec mer bränsle. Sen kan ju inte hundar klättra. Med stora hundar känns öven en 8m trång och blöta hunder passar inte i en husbil. De vill knappast bo i ett garage.

SofiaSandberg

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
41788
Medlemskap
2025
Hoppas du är medveten om att terrängkörning inte är tillåten med husbil.
Vi behöver värna om vårt rykte och inte fler avstängda vägar med stockar och stenar.
Självklart kör man inte bil i skogen! Men grusvägar med parkering och möjlighet att vända kan vara krångligt nog med lite för stor husbil. Vänligen, kom inte med den typen av kommentarer.

SofiaSandberg

HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
41788
Medlemskap
2025
Ska du ha den som enda bil och ensam så handlar det nog gamsa mycket om en typ plåtis sim finns från 5.40 och uppåt min bil är 4.90 och den har det mesta. Att vara ensam betyder ju att man bara behöver en säng vilket gör att man kan skapa mer plats. En mindre bil betyder att man kan parkera överallt och åka ut i skogen vilket jag antar att du menar vanliga grusvägar som kanske leder till någon badsjö där man kan stanna.
Undvik alkov om du inte vill klättra och betala melan 1 och 2 dec mer bränsle. Sen kan ju inte hundar klättra. Med stora hundar känns öven en 8m trång och blöta hunder passar inte i en husbil. De vill knappast bo i ett garage.
Klart att det kommer att bli trångt i husbil med hundar. Det är jag fullt medveten om. Det är därför som jag måste kompromissa lite. Hundarna aktiveras och tränas många timmar per dag och är rätt nöjda att ligga och vila inne. För att slippa värsta gruset i sängar och soffor kan de vara bra att de får ligga på tork i garaget någon timme innan de kommer in i husbilen. Med det får det vara nog med kommentarer om hundarna. Jag har full koll på det.
Jag var intresserad av val av husbil. Kan vi hålla oss till det? Alkov drar mer. Bra och konstruktiv kommentar. Det tar jag till mig. Då kan jag ställa en mer konkret fråga, är det någon som vet någon som i sydvästra Sverige som kan hjälpa mig att göra nödvändig ombyggnad för att kunna nyttja garaget som insläpp hela vägen in i husbilen?
En annan konkret fråga, angående en Büstner Nexxo 690 årsmodell 2015 och ca 6500 mil. Vinterbonad. Finns något särskilt man ska titta efter på en sådan bil? Vad bör priset ligga på så där mellan tummen och pekfingret?

HenkeAls

HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
35376
Medlemskap
2025
Nu vet jag inte vilka hundar du har och vilken relation till dem. Men en klar fördel med alkov är ju att man får ett mera avskilt utrymme om man vill vara lite för sig själv(a).....Dessutom ett bra förvaringsutrymme dagtid.Tror inte att bränsleförbrukningen blir så mycket högre i måttliga hastigheter.

Toppen