• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hjälp Ac i bilen.

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Hej
Jag skulle starta förare AC men den gick inte igång. Den startar fläkten går i ca: 10-15 sekunder sen stannare den och startar igen efter ca: 20 sekunder och går i 10-15 sekunder och så håller den på.Någon som vet vad det kan vara för fel? Ska till Kroatsin på Lörda morgon så det är rätt brått att få rätt på den.

Hälsningar
Dennis
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Hjälp Ac i bilen.

Är inte riktigt med . Startar den kupefläkten eller kylarfläkten ?
För det är väl AC i förarutrummet du menar.
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Ac i bilen.

Om kompressorn slår av o på med korta mellanrum så får den inte upp trycket pga att det fattas vätska. Förmodligen en läcka.

Du måste åka till en kylfirma eller en verkstad som håller på med AC för att lägga i spårvätska.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Hjälp Ac i bilen.

Som Håkan skriver så är det inte tillräckligt högt tryck/ konstant tryck i systemet och när trycket skjunker så släpper högtrycksvakten strömmen till elektromagnetkopplingen för att skydda kompressorn så den inte skär .

Man bör även fylla på med tillhörande olja samt ev spårvätska .

Här finns det en som du kan vända dej till : Avantia Air Condition - Nordens kyligaste företag. Reparation av Din AC skulle det visa sig att dom inte hinner och du har tid att åka hit så kanske jag kan höra med våran Avantia verkstad i stan och kan ju då få bjuda tillbaka på kaffet ;) .

Du köpte väl även husbilen nyss ? När vi köpte våran så fick vi 6 månaders garanti och har du garanti kvar så bör du höra med säljaren först så att dom vet om felet för ev. ersättning och då kanske dom även har licens för påfyllning av R134 (köldmediat heter så) alternativ någon kontakt som dom anlitar .
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Hjälp Ac i bilen.

Hej
Ac.är fixad dom tog den på sjölin i Växjö idag på morgonen hämnta på eftermidagen.Räkning sändes till försäljaren i Ystad 1 års garanti bra.
vätskan var slut men dom hitta ingen läcka.Men tack för hjälpen.
 
Toppen