• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

HJÄLP MED MINNESKORT SOM TAPPAR BILDER

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Min hustru har nyligen fått en kamera SONY Cyber-shot DSC-W810 som hon först använt och tittade på bilderna i utan problem. Men senare så visade det sig att flera av de senaste bilderna försvunnit.
Hon har inte använt kameran efter den upptäcka förlusten.

Jag har kollat på SD-kortet utan att hitta något ”synbart”, men bilderna borde finnas kvar.

Det hade väl inte varit hela världen om bilderna inte innehöll en nyligen avliden mycket nära släkting. Så jag vill offra en del krut på att få fram dem.

Någon som har ett förslag?
//Conny

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: HJÄLP MED MINNESKORT SOM TAPPAR BILDER

Har kameran eget internt minne?

PS! Tydligen har den eget minne på 27 MB!

Senast ändrad:
F

F.d. 53267

Guest

Om det inte funkar med gratisprogrammet så prova Adroit Photo Recovery som jag med framgång använt för att få fram raderade bilder.
Tog bara ett par minuter att få fram 70 bilder.
Man sätter i minneskortet i Datorn och kör Programmet. När bilderna
kommit fram är dom överskrivna med en Text. Den får man bort genom
att köpa det kompletta Programmet för ca. 120 SEK.
Väl använda pengar.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
För att göra utöka listan på förslag så bifogar jag detta Sony : DSC-W810 : Memory Card File Rescue Software Ver.3.2

Trots filnamnet så får jag inte uppfattningen att det är förbehåller kameran i fråga, utan är ett generellt program.

Dessvärre något begränsat till datorns operativsystem, som exempel saknas XP, eller har jag missuppfattat saken?
//Conny

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Wizard har rett når det gjelder FAT filesystem og 8+3 filnamn. Lengre filnamn er vanskeligere å rekonstruere, men brukes ikke av kamera.

MiKi

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

På vår Lumix har jag råkat ut för att menyratten vridit sig när den varit i fickan e.d. Inte uppmärksammat förrän även några av våra bilder försvann. Visade sig att den då vart inställd på interna minnet. Nu säger Conny att inga bilder finns utan SD kort, men det kanske är som på vår att man måste ställa in meny på rätt plats för att se dom? Tycker att det inte är så troligt att bara några kort försvinner? Fast haft fel förr...:wideeyed:

Senast ändrad:

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Nu har jag provat några så kallade "fria" program för att rädda fotona på mitt SD-kort.

De hittar bilderna så de finns på kortet, MEN trots att det står "free" så vill man ha betalt ca 50 USD för att jag skall få spara bilderna.

Något som vet något program som verkligen är "fritt"?
//Conny

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Tack för hjälpen. Nu har jag äntligen räddat våra bilder med detta program.

Ett problem var att programmet låste sig efter ett antal bilder så att jag till slut fick starta om datorn. Men när jag sedan valde att rädde färre bilder åt gången var det inga problem.

En annan sak är att programmet inte har någon förhandsvisning så det använde jag detta program till Download Flash File Recovery 3.7 for free som dessvärre kostar om man vill spara.
//Conny

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Ett smolk i bägaren är att ett av korten beter sig konstigt. Som miniaty så är det OK, men när jag skall förstora/öppna det så är det till 90 % svart??
Någon som vet varför?
//Conny

PS
Rune: Inget svar på din telefon och din mejadress fungerar inte.
DS

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Troligen kraschade något i kameran när den skulle spara den sista bilden, och då uppdaterades inte heller katalogen över filerna, och då sågs inte de tidigare tagna bilderna. Så den svarta bilden kan du inte rädda, den filen är trasig på minneskortet.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
För att knyta ihop säcke så skall jag själv svara med att återge förklaringen från kenjon som lyder:

"Varje bild sparas som två filer, precis som du har sett. Och att spara den lilla gick bra, men något hände när den stora skulle sparas.
Eftersom den informationen inte finns på ditt minneskort kan du tyvärr inte "få tillbaka" den."
//Conny

Toppen