• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hitta vattenavstängningen

F

F.d. 23179

Guest
Hej Alla glada husbilägare!
Har köpt en Home-car 601 husbil och försöker hitta om det finns någon
vattenavstängningskran då när jag försöker fylla på färskvatten så rinner det rakt ut under bilen i höjd med bakaxeln där det verkar finnas en tömningsslang.
Enligt instruktionsboken skall vattenavstängningen finnas under sittgruppen fram???
Vidare så hittar jag inte vattenpumpen?
Kan någon som har liknande bil hjälpa mig?
Mwh Lelle

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Hitta vattenavstängningen

Är det "frostpluggen" som inte är återställd?
På min C671G finns den bakom en lucka i garaget.

Vidare finns en expanderplugg i själva vattentanken som nås efter att ha skruvat av det stora locket till vattentanken under en lucka i golvet.

Kanske annorlunda på 601, titta i handboken.

F

F.d. 23179

Guest

Hej igen!
Jag ringde gamla ägaren som inte kom ihåg men tog mitt nummer. Sedan ringde han efter en timme och berättade att det finns ett litet pinne med ett t som nederst har en plugg (som en liten diskhoplugg). Denna skulle isättas i ett hål i vattentanken.
När jag satte in denna så blev det tätt och inget vatten rann ut nåmer.
Döm om min förvåning när jag började prova om pump fungerade och att
det kom vatten i kranarna så strömmade vatten ut på andra sidan.
Jag hittade så småningom en ventil som skulle dras uppåt och det var vid värmaren dvs truman. När jag stängde denna så slutade det att rinna.
Så nu har jag fyllt bilen och allt är frid och fröjd åtminstone denna gång.
Tack för svaret!!!!!:wub:

larsemil

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2025

Den lilla röda ventilen vid varmvattenberedaren är en frostskyddsventil för varmvattenberedaren. Den ska alltså skydda vattnet från att frysa i varmvattenberedaren. Jag brukar dock på sommaren sätta ett stort gem i den lilla skåra som finns ca 2 centimerter ner på röda knappen. eftersom jag alltid tar bort den stora 50 amperssäkringen (gör bodelen strömlös) när jag inte använder husbilen på sommaren. Men.... då gäller det att passa sig när hösten och kylan smyger sig på så man inte glömmer ta bort gemet

Toppen