• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Forumtips! Hitta i forum Filer

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Forum Filer börjar innehålla många olika filer mm, så kallade "Resurser". Exempelvis finns det i nuläget 81 st POI-filer och POI-samlingar inlagda. Hur "ser man skogen för bara träd"?

Ett tips att hitta i forum Filer är att använda den särskilda menyn för Kategorier och Underkategorier. Kör man sin stationära dator eller laptop med stor bildskärm ligger kategorimenyn högst uppe till vänster:

03.png

I exemplet ovan har jag klickat på kategorin POI Filer, då öppnas menyn för dess underkategorier. Det gör det betydligt enklare att hitta de POI's (Point Of Interest) man är intresserad av för tillfället. Gå gärna in på Filer och undersök!

Tyvärr, om man kör mobil, eller platta i stående läge (i liggande läge visar iaf min platta rätt), ligger inte kategorimenyn kvar uppe till vänster, man måste scrolla ner efter alla inlägg i nyhetsflödet för att hitta den. Ett problem vi har med mobilanpassningen av webbsidan. Vi arbetar med problemet.

Här ser ni även de andra kategorierna vi för tillfället använder.
Igen, gå gärna in och undersök innehållet så att ni ser vad forumet har att erbjuda. Och kom gärna med tips och önskemål om vilka kompletteringar ni skulle vilja se. :)
 

BoEr

HBK Medlem
Inlägg
13.442
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
14243
Medlemskap
2024
Nästa steg - Tips för att leta ännu smartare :).

xF innehåller många smarta sökfunktioner, allt för att göra det lättare att hitta bland alla tusentals inlägg. Även forum Filer börjar fyllas med filer, guider, POI-filer, mm (s k resurser).
För att följa upp det första inlägget, det ovan, kommer här ett ytterligare tips för att söka i forum Filer;

Säg att jag har en Sygic navigatorapp och söker POI-filer som passar till den:
  1. Gå in på forum Filer
  2. På raden precis ovanför inläggen, klicka på Filter (1 på bilden)
  3. Klicka på Rupi, filnamnstillägget för pois till Sygic (2 på bilden)
  4. Naturligtvis kan man kombinera sökningen med att välja Kategori/Underkategori enligt inlägg nr 1 ovan (3 på bilden)

Skärmbild (90).png

Motsvarande fungerar förstås även för alla andra prefix, CSV (CoPilot), KML/KMZ (Locus Map, POI Viewer, Maps.Me), GPX (Garmin), OV2 (TomTom), etc.
 
Toppen