• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Hink istället för tank??

B-A.C

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
18685
Medlemskap
2025
Vi har just genomfört vår första resa med egen bil Amsterdam t.o.r. och min vana trogen observerar jag vad andra gör. Alltid lär man sig något nytt.
En sak jag inte fattade först var att regelbundet kom folk gående med en hink till någonstans jag inte såg. Men så en dag när vi kom till bilen efter ett besök i Lybeck centrum hade vi fått en ny (holländsk) granne på campingen som stod och slog vatten i sin bil. Det stank av avlopp. Kunde inte fatta varför, men så såg jag att han hade en hink under gråvattenavloppet. Det var därifrån stanken kom. Nu ramlade polletten ner. Därav alla hinkar jag sett, se bifogad bild.
Är det inte standard med gråvattentank på HB eller varför gör man på detta viset?
En annan sak jag funderar på är om det är ok med en jättevinda (samma bild) med 1,5 mm2-kabel? Jag har fått för mig att man bör ha 2,5 mm2 och inte ihoprullad. Någon sade mig att man inte får skarva kabel.
Vad rekommenderas egentligen?

F.ö. gick resan bra, måste beundra statusen på vägarna i Holland.

Bilagor

• 20150715_211804.jpg
    20150715_211804.jpg
    2,7 MB · Visningar: 26
F

F.d. 55256

Guest
Sv: Hink istället för tank??

Vid längre tid stående på camping är det ibland så att man inte vill flytta bilen ( markis, möbler o.s.v) då har det hänt att vi tömt gråvattentanken via hink, men att ha en hink stående under avloppet och tömma efterhand verkar ologiskt. En lång sladdvinda oavsett kvadrat på kabeln är absolut fel, den blir varm och kan bli kortis. Skarvar verkar vara ok på de flesta platser har man en sån där plastkåpa som skarven ligger i är det nog bra. Bäst är att ha två sladdar en på ca 25 m en på ca 10 m, då klarar man sig nog för det mesta. Då behöver man inte alltid ha den långa sladden. På de flesta campingar är det oftast ganska många uttag så 10 m är ofta tillräckligt, men på en del äldre /mindre campingar kan det vara långt till uttag.
Ove.G

Sander

HBK Medlem
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
5894
Medlemskap
2025

De flesta husbilar i övriga Europa använder 1,5mm kabel, ibland enormt långa, men för det mesta är det bara för batteriladdning, eventuellt kylskåp. För värme mm används gasol. Gasol är billigt och elström dyrt, men i Sverige är det tvärtom, i Utlandet ofta säkrat med max 6A i Sverige 16A.Sunt förnuft bör råda, har du utrustning som drar mycket ström, t.ex elpatron bör man ha 2,5mm kabel, bara batteriladdning klarar sig med klenare kabel(utom på Caravan Clubs campingar, de kräver 2,5mm)

gert.bertil

HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
12593
Medlemskap
2025

Avsäkrat 16A och lång 1,5 mm kabel är farligt för brandfaran. Sunt förnuft är bra men man ska då tänka rätt. Utan att förespråka CC så är det i detta fall logik i kravet.

F

F.d. 53358

Guest

WIN_20150521_142934.JPG

När vi ställer upp tältet, då fixar vi gråvattnet med en lunga, det brukar bli tre fyra vändor på två dagar efter dusch och disk och sju åtta vändor med färskvatten. Jag skaffade en anslutning mellan bil o lunga, funkar väldigt bra. Efteråt kan man ta sig en öl, som belöning.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Stod tre veckor i 30 gradig värme utan att tömma och det luktade ingenting. Hade haft i en liten skvätt av Biltemas toamedel.
Stod en dansk framför oss som på sin husvagn löst sitt gråvattenproblem på ett eget sätt. Måste säga att lägga ner sådan energi för att slippa bära sin slasktank till en tömningsplats visar att man inte riktigt är på banan.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    66,3 KB · Visningar: 33

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Ett annat sätt att slippa bära, är att använda hink och borra ett hål i väggen på hinken på halva höjden. Hålet vänds inåt, så att det inte syns utifrån.

På så sätt har man alltid en halvfull hink, som aldrig rinner över och inte behöver tömmas förrän den ska tömmas inför vidare färd.

F

F.d. 53358

Guest

Min bror köpte en begagnad husvagn för ett par år sedan. När han skulle göra ren gråvattentanken, var det borrat en massa hål i botten. Det var väl en modern form av infiltrationsdike.

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Har 2 st kabelrullar med 1.5 kv kabel. På rullarna står det godkänd för 16A. CC vägrar låta mig ha dem trots att de inte har mer än 16A i nätet. Varför måste jag ha 2.5 kv kabel när det enligt Semko eller dess efterträdare räcker med den klenare kabeln. Ser ingen logik i detta.

Per-Åke

Toppen