• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Heta avgaser från Truma panna

Hokie

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
8500
Medlemskap
2025
Gick förbi avgasutsläppet till Truman. ( har aldrig kollat tidigare). Avgaserna mycket heta och vattenkondens runt utsläppet. Är detta normalt. Tål husbilens sida sådan värme. Kommer det in vatten i avgasröret när man kör när det regnar?
Håkan

J

Jarn

Guest
Sv: Heta avgaser från Truma panna

Ja det kan bli varmt ibland.
Avgasröret består av två rör i varandra.
Innersta röret är själva avgaserna och det är omslutet av ett annat rör som blåser luft just för att kyla ner själva avgasröret, så att det inte blir farligt höga temperaturer för omgivande material.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Hur heta avgaserna ska vara är svårt att svara på.
Var en vända upp i Dalarna förra veckan med minusgrader på natten.
Nu har jag Aldepanna men det borde vara saksamma.
Så här kan det se ut vid minusgrader. Kan bli mycket is av kondensen.
Lätt avhjälpt om man vill med en klädnypa i underkanten på utsläppet. Har även gjort en plastbit som kan tryckas dit och såg nyligen att den även finns att köpa som tillbehör.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,8 MB · Visningar: 10

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Eldre Truma vatnvarmare brukte en firkantet sak med luftinntak under avgass-røret, her kunne det komme endel vatn inn i pannan om en fikk slagregn inn fra den siden av bilen. Men også med denne ble det ikke oppvarming av veggen rundt åpningen.

Toppen